Vurderingsrapport - fejl og måske mangler

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Vurderingsrapport - fejl og måske mangler

Indlægaf Køberen » 21/06/2005 21:36

Jeg er ved at købe en andelslejlighed og har naturligvis i den forbindelse nærlæst vurderingsrapporten. Forbedringerne i den 61 kvm store 2-vær lejlighed beløber sig til næsten 400.000 kr.

Medregnet i forbedringerne (ikke under løsøre) er en vaskemaskine, som sælger har installeret i soveværelset, og som er ulovligt installeret. Sælger har både gjort mig, bestyrelsen og administrationsselskabet opmærksom på, at vaskemaskinen er ulovligt installeret før vurderingen.

Herudover er der andre punkter i vurderingsrapporten som jeg mener er lidt tvivlsomme. Jeg har sådan set ikke noget imod at betale for dem, jeg vil bare sikre mig, at når jeg sælger lejligheden får jeg ikke et krav fra en evt. ny køber.

Jeg har haft en mailkorrespondance med vurderingsmanden (fra et stort dansk ejendomsselskab) hvor jeg har gjort opmærksom på de fejl, jeg mener, der er i rapporten. Dem har de blankt afvist og skriver bl.a. om vaskemaskinen at det er ligegyldigt hvor i vurderingsrapporten (om vurdering eller løsøre) vaskemaskinen står.

Jeg ønsker ikke på nuværende tidspunkt at foretage mig yderligere, da jeg er bange for, at handlen falder på gulvet.

Men da jeg betaler 400.000 kr. for forbedringer (hertil kommer 450.000 kr. for andelen) vil jeg sikre mig, at jeg giver den rigtige pris, så derfor vil jeg nøje gennemgå andelen efter overtagelse.

Mit spørgsmål er: kan jeg efter overtagelse kræve installationen lovliggjort ? Og hvordan gør man konkret i forhold til fejl og mangler - altså hvem skal man sende sit "krav" til ?
Køberen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8/06/2005 16:33

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/06/2005 22:33

Det lyder helt vanvittigt at der er lavet forbedringer for 400000 kr. JEg håber du har fået dokumentation.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Formand01 » 27/06/2005 20:31

Opdager man, at man har betalt for høj pris for enten andelen eller forbedringerne, må man først og fremmest undersøge, om sagen er forældet. Kravet om tilbagebetaling forældes 6 måneder fra det tidspunkt man kendte eller burde have kendt sit krav. Andelsværdiberegningen kan være svær at gennemskue, men forbedringerne må man gennemgå omhyggeligt ved overtagelsen, da forældelsesfristen typisk løber fra det tidspunkt, hvor man underskrev kontrakten. Inden fristen skal der være anlagt retssag, så man skal gå til advokat i god tid før.

Har man betalt en overpris for en forbedring, må man rette sit krav mod sælger. I de fleste tilfælde afgøres sagen ved indkaldelse af en vurderingsmand til syn og skøn eller ved en frivillig voldgift. Hvis sælger ikke vil gå med til en sådan aftale, må man kontakte en advokat med henblik på et sagsanlæg.

Omkostningerne vil normalt dækkes af det offentlige eller forsikring, bortset fra selvrisiko.
Formand01
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/06/2005 20:26
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster