Valuarvurdering

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Valuarvurdering

Indlægaf MPO » 27/07/2005 16:41

Hej Allesammen

Vi er nogle stykker der i længere tid i vores ejendom, har forsøgt at få overtalt vores bestyrelse til at gå over til Valuar vurdering af vores Ejendom, dog indtil videre unden held. Vores problem er at alle i bestyrelsen sidder i de store lejligheder, og ingen intentioner har om at flytte, og derfor ikke syntes om ideen med en lille huslejestigning det vil medføre at få en valuar ud hvert år.
Det virker som om at de helt uforstående overfor at vi er nogen unge mennesker her i bygningen, der på et tidspunkt skal videre ud på boligmarkedet, som jo igennem de seneste par år er steget markant.
Vores lejlighed er på de sidste 4 år steget 20000 kr i vurdering, til en pris på ca 160000 kr, en stigning som på ingen måde følger det øvrige marked, bla når man også tænker på at der er kommet nyt tag og vinduer, samt faldstammer i den tid vi har boet her.

Det jeg ville høre var om der ikke var andre herinde , der har stået i samme situation med jeres forening, og i givet fald hvad i har gjort for at få dem overbevist. Vi har snakket sammen om evt at sende en skrivelse rundt i bygningen, med indkaldelse til et info møde omkring dette, så folk kan få at vide hvordan de står og hvor mange penge der er at hente.
Jeg ville også høre om der var nogen der kendte nogle gode valuaere, og hvad de ca tager for sådan en vurdering.
Jeg har undersøgt det lidt mht priser, og ifølge dem jeg har spurgt skulle der være i omegnen af 200000 kr at hente. Ejendommen ligger meget centralt først på amager. Og vores andel på 58 kvm koster på nuværende tidspunkt 160000 kr i andel. Er det helt skævt med denne stigning ?

Håber i kan hjælpe
MPO
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/07/2005 16:18

Indlægaf ktb » 27/07/2005 22:59

Man skal være opmærksom på at der både skal være vilje i foreningen til at bruge penge på en valuar og og til at sætte andelskronen så højt som muligt. Jeg kan ikke vurdere om man i din forening har sat andelskronen så højt som muligt.

Den sidste nye offentlige vurdering er markant højere end den forrige. Derfor - hvis I ikke har oplevet en stigning i andelsværdierne kan det skyldes at man holder andelskronen kunstigt nede eller at I har brugt en masse penge på tag, vinduer og faldstammer. Udgifter af denne størrelsesorden vil som oftest gå ud over andelskronen.

Du bliver nok nødt til at finde ud af hvad grunden til den lave andelsværdi er, før du evt. går videre med møder i foreningen osv.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf christian K » 28/07/2005 09:16

Enig med KTB, find først ud af hvorfor andelskronen er så lav. Derudover er det jo ikke bestyrelsen der bestemmer hvordan andelskronen skal fastsættes, det er generalforsamlingen, så du kan jo bare stille forslag til næste generalforsamling om at andelskronen skal fastsættes efter valuar princippet. Derudover forstår jeg ikke at en valuarvurdering skulle få jer til at stige i husleje så dyrt er det hellere ikke.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf cassa » 28/07/2005 09:21

Hvis der er et flertal uden om bestyrelsen, kan man stille som forslag til næste generalforsamling, at man skal ændre vurderingsformen og så stemme det hjem. Alternativt kunne man selv stille op til bestyrelsen, og prøve at påvirke stemningen ad den vej.
cassa
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2/03/2005 16:52
Geografisk sted: København NV


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron