fastsættelse af andelskronen

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

fastsættelse af andelskronen

Indlægaf denTrætte » 25/07/2005 15:17

Skal generalforsamlingen altid vedtage/godkende fastsættelse af andelskronen? Med andre ord: Hvis ejendomsvurderingen ændres mellem generalforsamlingerne er det så den vedtagne andelsværdi der stadig gælder indtil næste generalforsamling? Eller stiger/falder den automatisk i det øjeblik foreningen er gjort bekendt med de nye vurderinger? Eller på en anden måde; hvornår "træder sidste nye vurdering i kraft"?
Synes ikke det står specifikt nogen steder...
denTrætte
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25/07/2005 14:55

Indlægaf schang » 25/07/2005 20:07

Hej,

Der er altid den andelskrone som er vedtaget ved sidste generalforsamling der tæller. Hvis andelskronén vil stige eller falde grundet den offentlige ejendomsvurdering eller pga store udgifter kan det anbefales at indkalde til ekstraordinær generalforsamling. Vores andelsforening gjorde det ved sidste offentlige ejendomsvurdering. Her var vores andelsforening steget med ca.60%. Her mente vi at kommende sælgere ikke skulle snydes derfor indkaldte vi til ekstaordinær generalforsamling da 2 skulle til at sælge deres andel.

Vh schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf denTrætte » 25/07/2005 22:10

Hej schang!
Tak for hurtigt svar...Ja, det mente jeg også - og hvis man ikke indkalder til ekstraordinær generalforsamling i en sådan anledning bør man så ikke i det mindste generelt informere andelshaverne så de evt. kan udskyde et evt. lejlighedssalg - netop så de ikke bagefter føler sig snydt.... Måske mere en konstatering end et spørgsmål:)
Vh denTrætte
denTrætte
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25/07/2005 14:55

Indlægaf Andels And » 30/07/2005 15:16

Spørgsmål til Schang...I jeres forening havde I så en ny "imellem generalforsamlings revision/regnskab"?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf schang » 31/07/2005 16:11

Hej andels And,

Til vores oprindelige generalforsamling havde vi den offentlig vurdering i regnskabet, vi valgte at godkende andelskronen med det forbehold at vi igen senere til den ekstra ordinære generalforsamling ville revidere andelskronen med den nye offentlige vurdering, som vi på det tidspunkt generalforsamlingen blev afholdt kendte. Normalt holder vi generalforsamling i slutningen af marts/primo april, og bruger den ejendomsvurdering fra året før. Men i år kendte vi som sagt den nye høje ejendomsvurdering og ændrer derfor lidt praksis.

Men til den ekstraordinære generalforsamling brugte vi det samme regnskab blot med et andet bilag med den nye vurdering.

schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf andelshajen » 15/09/2005 22:43

Kære Alle,


Jeg håber på et svar fra en af de rigtige kloge på det her spørgsmål.

Jeg bor i en støttet privat andelsboligforening - opført i 1990 - altså lige i slutningen af perioden, hvor den omkostningsbestemte husleje gælder. Jf. ABL §5,2 litra b. er det værdien som udlejningsejendom, der er grundlaget for valuarvurderingen. I dette tilfælde (jf. ovenfor) altså værdien som en udlejningsejendom under det omkostningsbaserede huslejeregime.

Læser man boligreguleringslovens § 9,2 og sammenholder det med den gennemsnitlige afkastningsgrad i markedet i dag på lejeboliger (ifl. ejendomsforeningen Danmark), så ser man 2 ting. Det tilladte afkast (14 %) er større end de gennemsnitlige 7%, som markedet i øjeblikket får.
Med andre ord. Jeg er ikke under det omkostningsbaserede regime alligevel.

Priserne pr. m2 på Nørrebronx, hvor jeg bor, er prisen for en 90 kvm ejendom typisk ca. 8000-10000 mdr. altså ca. 1066-1300 kr. m2. pr. år, hvis den er opført under det frie huslejeprincip. Skulle det svare til en afkast % på 7, som der er i markedet – kan jeg regne ud, at vores valuarvurdering er ca. 10 mio. kr. for lav.

Det er jeg naturligvis utilfreds med. For det ville betyde nogle hundrede tusinder for mig….Mit spørgsmål er derfor – for en valuarvurdering er jo en skønssag. Hvor pokker finder man en valuar, der tør sætte vurderingen lidt højt???

Andelsbolighajen
andelshajen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15/09/2005 21:43


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster