Ødelagt gulv

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Ødelagt gulv

Indlægaf tommyboy » 15/08/2005 19:06

Hej

Jeg står og skal købe en andel. Men gulvet er mere eller mindre ødelagt i stuen pga. gulvet er blevet belagt med en hård "grå masse" (der har været gullvtæppe på). Jeg regner ikke med at det kan slibes ned, så sandsynligt skal der nok lægges et nyt gulv. Lejligheden er vurderet før jeg har haft syn på den, derfor har jeg ikke haft en mulighed for at påpege det. Jeg mener at der er tale om en forringelse af andelen, så derfor skal andelsværdien vel ned. Hvad kan jeg gøre i denne situation?

/Tommy
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf moccha » 16/08/2005 17:30

Du har to muligheder: 1) køb andelen som den er og affind dig med at du skal have gjort noget ved et gulv eller 2) sig nej til andelen.

Andele er ikke at sammenligne med almindelige lejeboliger...i mine øjne køber man andelen som den er, hvis man ellers er tilfreds med den pris man skal give for den (lovligt), eller søger videre til ens krav er opfyldt.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 07:49

moccha skrev:Du har to muligheder: 1) køb andelen som den er og affind dig med at du skal have gjort noget ved et gulv eller 2) sig nej til andelen.

Andele er ikke at sammenligne med almindelige lejeboliger...i mine øjne køber man andelen som den er, hvis man ellers er tilfreds med den pris man skal give for den (lovligt), eller søger videre til ens krav er opfyldt.
Lol

Sikke et intelligent svar!


Jeg ser mange flere muligheder! Hvis lejligheden afviger fra standarten, så er det andelsforeningen der skal nedsætte prisen på lejligheden. Men hvis jeg skifter gulvet, så er der vel osse en mulighed for at få pengende igen som løsøre!?

Det kan jo ikke være meningen at en andelsbolig kun skal være udgifter i lange baner...min holdning er, at at en udgift skal dækkes!
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf cassa » 17/08/2005 08:30

Husk dog på, at en hver form for forbedringer nedskrives.
cassa
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2/03/2005 16:52
Geografisk sted: København NV

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 08:42

Ja det er da total dårligt....hvis man fx. tænker på at man laver et lækkert badeværelse, så det bliver en del af boligen! Rent økonomisk kan det ikke betale sig at lave en skid ved en andelsbolig...ikke mærkeligt at de fleste er i så dårlig stand! (tror i øvrigt ikke at andelboligprincippet holder i længden...jeg er sikker på at de bliver konverteret til ejerboligere på et tidspunkt hvis ikke de når at forfalde inden)
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 09:19

I øvrigt:

Ville du købe en lejlighed til 320000 kr. hvor der er træloft, som faktisk er ulovligt. Det har man så gjort lovligt ved at sætte et andet loft neden under (af små gipsplader). Jeg ved i øvrigt ikke om der er et rigtig loft over træloftet. Gulvet i stuen er ødelagt med en hård grå masse. Der skal laves bad (som ikke findes i lejligheden) og der skal nyt køkken i. boligafgiften er i øvrigt lav ca. 2000 kr. Ja og så kommer der lige 15000 oveni til nye døren, som man har besluttet i andelsforeningen. Der er osse løsøre for 20000 kr.

Ville det her være et tab eller kan pegende komme hjem igen?? (hvis jeg fx. sælger inden for 3 år)
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 09:22

Lige en ting til. Er det i heletaget lovligt at skrive et nyt loft på som forbedringer, idet det nye loft har været en betingelse af at kunne lovliggøre loftet. Er det ikke sælger der normalt står for den konto??
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf pm » 17/08/2005 09:43

Hej Tommy

Umiddelbart opfatter jeg det ikke som om at du har forstået hvad det er du er ved at købe - og var det ikke meget bedre med en enkelt opringning til en gulvafhøvler frem for at kalde andre folk for uintelligente som svarer på et spørgsmål du har stillet?

Lyder umiddelbart som om du er ved at gøre en temmlig god handel ved at købe dig ind i en "gammel" andelsboligforening med en lav husleje, men bevares det er et frit land og jeg er endog meget sikker på at der er et par tusind andre som hellere end gerne vil købe andelen. Nogen gange er det svært at se skoven for bare træer og det lyder som om du fokuserer på nogle umiddelbare skavanker og overser hvor billigt du kommer til at sidde sammenlignet med en ejerbolig.

Søg lidt på dette forum der kan du finde temmlig mange oplysninger omkring andele - omkring vedligeholdelse og om værdistigninger og stigningspotentiale

og så igen tilbage til gulvet ... mit bud med dit gulv er at det uden problemer kan slibes, men tal med en gulvmand.


Bedste hilsner pm
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 09:52

pm skrev:Hej Tommy

Umiddelbart opfatter jeg det ikke som om at du har forstået hvad det er du er ved at købe - og var det ikke meget bedre med en enkelt opringning til en gulvafhøvler frem for at kalde andre folk for uintelligente som svarer på et spørgsmål du har stillet?

Lyder umiddelbart som om du er ved at gøre en temmlig god handel ved at købe dig ind i en "gammel" andelsboligforening med en lav husleje, men bevares det er et frit land og jeg er endog meget sikker på at der er et par tusind andre som hellere end gerne vil købe andelen. Nogen gange er det svært at se skoven for bare træer og det lyder som om du fokuserer på nogle umiddelbare skavanker og overser hvor billigt du kommer til at sidde sammenlignet med en ejerbolig.

Søg lidt på dette forum der kan du finde temmlig mange oplysninger omkring andele - omkring vedligeholdelse og om værdistigninger og stigningspotentiale

og så igen tilbage til gulvet ... mit bud med dit gulv er at det uden problemer kan slibes, men tal med en gulvmand.


Bedste hilsner pm



Måske er det billigt. Men har før fået tilbudt en andelsbolig som var i super stand, og med billigere husleje (1800)...faktisk 2 gange, men havde ikke råd til andelen på det tidspunkt pga. jeg var studerende. Det er på det grundlag at jeg vurdere denne andel.


ja jeg ville da osse håbe at gulvet bare kan slibes. Det er værre med loftet.
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf pm » 17/08/2005 10:04

Hej Tommy - helt fint - men du må også tage med at - hvis andelen ligger i København - så er de fleste steget med mellem 50 og 100 % for nylig efter at den offentlige vurdring fik et ordentlig skub opad her i foråret (den offentlige vurdering pr okt. 2004 blev sendt ud her i foråret).

Hvor mange kvm er andelen på ?

og regn også med at de store tunge forbedringer som bad og køkken bliver afskrevet over 20 år - og der desuden nu er mulighed for at foreningen går over til at vurdere forbedringer efter stand - dvs et køkken som er meget velholdt efter 20 år ikke bare bliver nedskrevet til 0 kr.....

Men tag din rene boligafgift ( UDEN varme, vand, antenne og hvad der ellers bliver opkrævet) og gang med 12 (måneder) og divider med antal kvm i lejligheden - det tal du får er din husleje elller rettere boligafgift udtrykt i kvm pr år - og hvis tallet er under kr 600 så er der billigt ....

bedste hilsner

pm
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf moccha » 17/08/2005 13:46

Hej Tommy.
Var det ikke en idé at overveje at købe en andelsbolig i en nystiftet forening?
Det lyder til, du vil have en nyere bolig og det kan du få dér.
Huslejen er måske 3-4 gange større, men sådan er betingelserne dér.
Hvis det bliver for dyrt, er muligheden en lejebolig, hvor der er en varmemester til at ordne alle småskavanker i din lejlighed.
Held og lykke.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 18:59

moccha skrev:Hej Tommy.
Var det ikke en idé at overveje at købe en andelsbolig i en nystiftet forening?
Det lyder til, du vil have en nyere bolig og det kan du få dér.
Huslejen er måske 3-4 gange større, men sådan er betingelserne dér.
Hvis det bliver for dyrt, er muligheden en lejebolig, hvor der er en varmemester til at ordne alle småskavanker i din lejlighed.
Held og lykke.


Det har jeg skab osse overvejet...fx. boblok som koster 250000 og ca. 4000 kr. pr måned for 65 m2....men var desværre ikke den heldige ved lodtrækningen. jeg ville selvfølgelig helst have en ejer, mn pt er det for dyrt. Og som jeg har nævnt før, så har jeg set en del andelsboligere som er i bedre stand - det er jo ikke et håndværker tilbud! Jeg vil bare gerne vide hvad jeg køber...og så gider jeg i øvrigt ikke tabe flere tusind kroner på en andel, når jeg sælger!
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 19:06

pm skrev:Hej Tommy - helt fint - men du må også tage med at - hvis andelen ligger i København - så er de fleste steget med mellem 50 og 100 % for nylig efter at den offentlige vurdring fik et ordentlig skub opad her i foråret (den offentlige vurdering pr okt. 2004 blev sendt ud her i foråret).

Hvor mange kvm er andelen på ?

og regn også med at de store tunge forbedringer som bad og køkken bliver afskrevet over 20 år - og der desuden nu er mulighed for at foreningen går over til at vurdere forbedringer efter stand - dvs et køkken som er meget velholdt efter 20 år ikke bare bliver nedskrevet til 0 kr.....

Men tag din rene boligafgift ( UDEN varme, vand, antenne og hvad der ellers bliver opkrævet) og gang med 12 (måneder) og divider med antal kvm i lejligheden - det tal du får er din husleje elller rettere boligafgift udtrykt i kvm pr år - og hvis tallet er under kr 600 så er der billigt ....

bedste hilsner

pm


Hej

Jeg får det til 370 kr.

Men jeg vil næsten kalde bolugen for et håndværkertilbud....uden tilbud. Men klart jeg overvejer stadig om jeg skal ofre mig og så købet møget *S*


Men hvis jeg skal bruge 100000 kr. på at lav
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57

Indlægaf christian K » 17/08/2005 21:51

Sidder lige og læser debatten igennem, men forstår ikke Tommyboy's udmelding om at "Rent økonomisk kan det ikke betale sig at lave en skid ved en andelsbolig..." idet at forbedringer nedskrives??? Det kan da bedre betale sig at lave et nyt køkken eller badeværelse som en forbedring i en andelsbolig end i en ejerlejlighed, idet at hvis du sælger din andelsbolig indenfor det første år kan du skrive hele forbedringsbeløbet på salgskontrakten, hvorimod hvis du havde installeret nyt køkken i en ejerlejlighed, kan du som en tommelfingerregel kun regne med at få max 2/3 ind igen ved salg inden et år. (tommelfingerreglen er baseret på udtalelser fra flere ejendomshandlerer)
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf tommyboy » 17/08/2005 22:57

christian K skrev:Sidder lige og læser debatten igennem, men forstår ikke Tommyboy's udmelding om at "Rent økonomisk kan det ikke betale sig at lave en skid ved en andelsbolig..." idet at forbedringer nedskrives??? Det kan da bedre betale sig at lave et nyt køkken eller badeværelse som en forbedring i en andelsbolig end i en ejerlejlighed, idet at hvis du sælger din andelsbolig indenfor det første år kan du skrive hele forbedringsbeløbet på salgskontrakten, hvorimod hvis du havde installeret nyt køkken i en ejerlejlighed, kan du som en tommelfingerregel kun regne med at få max 2/3 ind igen ved salg inden et år. (tommelfingerreglen er baseret på udtalelser fra flere ejendomshandlerer)
Hej

Du har både ret og ikke ret :-D I en ejer er det svært at gøre op hvor meget man får igen ved fx. at sætte et nyt køkken op. Til gengæld kan et nyt køkken gøre det nemmere at sælge boligen. Men som ejerboligerene stiger i pris, så kan man sige at det er en bedre investering i forhold til en andel som jo taber i værdi pga. nedskrivningerne.

Det var egentlig bare det jeg mente *S*
tommyboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/08/2005 18:57


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron