Offentlig-vurdering kontra valuar-vurdering

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Offentlig-vurdering kontra valuar-vurdering

Indlægaf Kibbbs » 26/08/2005 23:22

Jeg har en andelslejlighed, som bliver værdisat udfra den offentlige-vurdering (til 240 tkr.) og skal bytte med en anden andel, som bliver værdisat udfra valuarvurderingen (til ca. 700 tkr.) Mit spørsmål er så; Er der nogen måde hvorpå jeg selv ca. kan regne ud hvor meget den ca. ville komme til at stige, hvis den blev vurderet udfra valuar-vurderingen ? (så kunne jeg evt. forhandle med ham om at sælge mig hans lidt billigere...) - Vi er i andelsforeningen igang med en større istandsættelse, som vi har lånt ca. 2.000 tkr. til. Har vi ikke fået lavet en vurdering af ejendommen i forbindelse med belånning hertil, som jeg kan bruge?

Jeg ved også, at den offentlige vurdering er steget meget i 2004 og er meget i tvivl om der idag er en stor forskel på den offentlige- og valuar-vurderingen...?
Kibbbs
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/03/2005 21:59
Geografisk sted: København

Indlægaf christian K » 28/08/2005 19:52

Dem som vil låne jeg pengene til istandsættelsen har nok lavet sådan en vurdering for at finde ud af om de med lånet overskrider 80% grænsen, men jeg tvivler meget stærkt på at du får den udleveret. Derudover kan jeg ikke se hvad du kan bruge den til, medmindre i har besluttet i foreningen at skifte andelskrone beregningsprincip fra offentlig vurdering til valuar. Men hvis foreningen ikke har besluttet dette kan jeg ikke se hvordan du så kunne bruge dette i en forhandling.
Forskellen mellem den offentlige og valuar vurderingen var rigtigt nok blevet lidt mindre med den sidste offentlige vurdering, men sådan som priserne stiger i københavnsområdet tror jeg efterhånden at det er tilbage på det gamle niveau igen (dette sagt uden at have belæg for det, kun noget jeg tror)
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf Kibbbs » 29/08/2005 12:00

Tak for svaret. Vi har i andelsforeningen bestemt at vi skal overgå fra den offentlige vurdering til valuarvurderingen. Problemet er bare at vurderingen først sker efter jeg bytter min andel.... :smile24:
Kibbbs
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/03/2005 21:59
Geografisk sted: København

Indlægaf christian K » 29/08/2005 12:24

Husk på at du altid kan prøve at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med punktet andelskrone fastsættelse
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron