Største prisstigning på ejerboliger i 10 år

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Største prisstigning på ejerboliger i 10 år

Indlægaf 4ndelshaveren » 24/10/2005 13:48

Ejerboliger i kbh er steget med 34 pct det seneste år. Spørgsmålet er så hvormeget andelsboliger følger med.
-------

Største prisstigning på ejerboliger i 10 år

Det seneste års prisstigning på ejerboliger er den største i de seneste 10 år. Det viser nye tal fra Realkreditrådet


/ritzau/ - 13:20 - 24. okt. 2005


På et enkelt år er parcel- og rækkehuse steget med 17,8 procent. Det er den største prisstigning siden 1995, hvor Realkreditrådet begyndte at indsamle data.

Som hidtil varierer priserne i høj grad med afstanden til København. De dyreste områder er København og Frederiksberg kommuner og Københavns Amt, hvor priserne er mere end dobbelt så høje som landsgennemsnittet.

Ser man på prisen på en ejerlighed, er den på et år steget med 24,6 procent. Og her er de største prisstigningerne sket i Århus, København og Frederiksberg kommuner, hvor prisstigningerne fra 3. kvartal 2004 til 3. kvartal i år har været på 34 procent.

Også fritidshusenes prisboom fortsætter og er på et enkelt år steget med 18,9 procent.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf PeterLib » 24/10/2005 19:36

Det er i mine øjne en dårlig udvikling. Som andelshavere bliver vi mere og mere stavnsbundet til vores boliger, og de nye ejerboligkøbere bliver nødt til at tage større og større chancer.

Næh, lad os få frigivet andelsboligpriserne, så vi kan lægge låg på stigningerne. Ingen vil tabe på det.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf moccha » 24/10/2005 22:44

Næh, lad os få frigivet andelsboligpriserne, så vi kan lægge låg på stigningerne. Ingen vil tabe på det.


Er uenig med dig....taberne bliver helt klart de personer, som skal ud på boligmarkedet og overalt bliver mødt med himmelhøje priser. Taberne bliver også de personer, som har købt en andel for dyrt og ikke kan komme af med den igen uden et nedslag i prisen.
Der er stor fornuft i at have en stor spredning i boligmulighederne her i Danmark, det giver flere en chance for at være med.
Den forening jeg bor i nu, har været springbrædt for mange unge mennesker. Som jeg ser det, så vil de fleste fremover kun have råd til at bo på værelser, indtil de får en fast indtægt, hvis andelsboligpriserne bliver givet fri.
Når de fleste vælger at se stort på det, så skyldes det kun at "de stavnsbundne" ønsker at score kassen.

Mvh.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf 4ndelshaveren » 24/10/2005 23:58

Er uening med moccha. Det er udbud og efterspørgsel. Vi får billigere ejerboliger hvis andelsboligerne slippes fri. Idag er "billige" ældre andelsboligern en næsten ikke-eksisterende mulighed alligevel. Alternativet er til leje på et værelse, dyre nybyggede andelsboliger eller ejermarkedet, Sidstnævnte 2 er umuligt at betale pga. prisernes fortsatte stigning. Så øg udbuddet og brems priserne, men hvordan? Mulighed 1. nybyg, 2. andelsboliger der frigives. Nybyg begrænses af grunde og høje jordpriser.Tilbage er kun alternativ 2. Det skal nok komme.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pm » 25/10/2005 00:19

Det er en meget aktuel debat som også er temmelig følelsesladet .... den helt store forskel på københavn og resten af landet er fordelingen mellem boligformerne - københavn har i modsætning til resten af landet kun en andel på 20% som ejerboliger, hvor resten af de store byer ligger på ca 50%, hvilket giver et uforholdsmæssigt stort pres på ejerboligformen som er den eneste hvor der er høj grad af mobilitet.

Andelsboligerne udgør 35 % af de københavnske boliger.

De seneste prisstigninger på andele betyder at der langsomt er kommet gang i flytningerne dels fra andel til ejer og for størstedels vedkommende fra større til mindre andelslejlighed- der er kommet en gulerod som bliver stadig større i form af en kontant kompensation når man rykker fra en stor til en mindre lejlighed.

Jeg mener ikke at det er nødvendigt at konvertere andelene til ejer - alt hvad der skal til er at såvel det offentlige som valuarene ansætter andelene til tilsvarende reelle handelspris som udlejningsejendom, hvilket er baggrunden for de oftest benyttede vurderingsansættelsesprincipper i foreningerne, men som dels grundet det offentlige i flere årtier ikke har fulgt med markedspriserne i den offentlige vurdering af andelsforeninger, og dels valuarene ikke vurderer andelene ordentlig op til markedsprisen.

Det er mig en gåde at valuarene får lov at køre en stiltiende aftale om at vurdere andele markant lavere end de tilsvarende udlejningsejendomme som de samme valuarer har til salg i deres erhvervsejendomsdel !

De fleste andele ville komme op over kr. 15.000 pr meter - samtidig skulle man åbne op for at andelshavere kan få realkreditbelåning - i dag tjener bankerne stadig en overnormal rente - idet de har et fuldt ud ligeså gyldigt pant i dag som hvis det havde været realkredit, men tager en rente som er over 50 procent højere...

Dermed vil der fremkomme en langt større mobilitet - og priserne på ejerboliger vil komme ned i niveau.


bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 27/10/2005 22:20

Valuarvurdering som udlejningsejendom løser ikke problemerne med stavnsbinding da eks. 15.000 kr pr m2 stadig er mindre end ½ af markedsprisen på ejermarkedet. Familier med børn får derfor ikke tilstrækkelig med kapital til flytte ud af byen til boliger velegnet til familier med børn. En villa starter ved de 2 mio. allerede langt væk fra KBH. Omvendt kan studerende og det unge par ikke bosætte sig i byen, hvilket kunne være en mulighed hvis ejerlejlighederne holdt op med at stige 2-cifret. Forældrekøb kan heller ikke være med mere. Kvadratmeterprisen er godt over de 30.000 kr for ejerboliger i byen. Derfor er der behov for at bygge ovenpå (højhuse), idet udbuddet af byggegrunde er begrænset i byen og til dels relativ dyre. Eller det letteste og mest reelle alternativ - tæppebomb ejermarkedet med 35% flere ejerboliger i form af frigivne andelsboliger. Dette kunne løse boligmanglen med et fingerknips.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 28/10/2005 09:33

4ndelshaveren skrev:Kvadratmeterprisen er godt over de 30.000 kr for ejerboliger i byen. Derfor er der behov for at bygge ovenpå (højhuse), idet udbuddet af byggegrunde er begrænset i byen og til dels relativ dyre.


At øge befolkningstætheden forværrer de trafikale problemer og forureningen i København til skade for mange af de nuværende københavnere. Det er derfor ikke en løsning jeg kan gå ind for.

4ndelshaveren skrev:Eller det letteste og mest reelle alternativ - tæppebomb ejermarkedet med 35% flere ejerboliger i form af frigivne andelsboliger. Dette kunne løse boligmanglen med et fingerknips.


Hvis du tænker du på at tillade handel med andelsboliger til markedsprisen er jeg ikke så sikker. I så fald ville jeg sælge min andelsbolig i Kbh. til ejerlejlighedspris og få råd til en endnu større ejerlejlighed i samme område. Hvis andre gjorde som jeg, ville det skabe et opadgående pres på boligpriserne i Kbh.

Nielsen
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf 4ndelshaveren » 28/10/2005 09:50

Øget befolkningtæthed, JA og? Man kan ikke forbyde folk at bo hvor de vil. Der er prestige i at gå fra en stor by til en storby. Så må du flytte på landet hvis du ikke vil bo side om side med naboen.

Det kan godt være du vil købe en større lejlighed i byen, men du har nok ikke 2 børn og en kone. De findes også som andelshaver og vil gerne væk fra byen.... :smile10:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf moccha » 28/10/2005 10:27

Det kan godt være du vil købe en større lejlighed i byen, men du har nok ikke 2 børn og en kone. De findes også som andelshaver og vil gerne væk fra byen....


Som jeg ser det, har din husstand med to indtægter større muligheder for at finde en bolig på landet, end jeg har for at finde en bolig i byen.
Boligpriserne og dermed huslejepriserne er jo ved at være umulige at betale for en hustand med kun én indtægt.
Det er da en grund til at bevare de billige andelsboliger, der skal også være råd til at leve :smile6:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf 4ndelshaveren » 28/10/2005 10:44

Andelsboliger er alligevel en ikke eksisterende mulighed for en nytilflytter og de er slet ikke billige mere. Der er faktisk mange familier i vores forening som "spærrer" for lejlighederne fordi de ikke kan komme væk. :smile8:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 28/10/2005 11:55

4ndelshaveren skrev:Øget befolkningtæthed, JA og? Man kan ikke forbyde folk at bo hvor de vil.


Københavnerne har faktisk et valg mht. øget befolkningstæthed - de kan stemme på nogle lokalpolitikere, som ikke vil lave flere boligkvm.

Tillige kan andelshavere på deres generalforsamlinger modsætte sig, at der bliver lavet tagboliger i deres foreninger.

Så jo - vi har faktisk muligheder for at undgå øget befolkningstæthed.

4ndelshaveren skrev:Det kan godt være du vil købe en større lejlighed i byen, men du har nok ikke 2 børn og en kone. De findes også som andelshaver og vil gerne væk fra byen.... :smile10:


Hvis disse familier får en bondegård for deres små andelsboliger, kan det være at de dropper tanken om at flytte til Nakskov, Slagelse eller Tappernøje, men nøjes med at flytte til Gentofte, fordi deres provenu ved salget muliggør det. Større efterspørgsel på boliger i omegnskommunerne vil muligvis også presse priserne op på det københavnske boligmarked.

Min pointe er, at det ikke er ligetil at afgøre, hvordan andelsboliger til markedspriser vil påvirke ejerboligmarkedet.
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf 4ndelshaveren » 28/10/2005 12:37

Pointen er udbud og efterspørgsel...øg det teoretiske udbud med 35% og vi vil få en fladere prisudvikling eller et direkte fald. Så kan skolelæreren og betjentene som man hører må flytte ud, stadig få en OM'er.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 28/10/2005 13:11

4ndelshaveren skrev:Pointen er udbud og efterspørgsel...øg det teoretiske udbud med 35% og vi vil få en fladere prisudvikling eller et direkte fald.


Så simpelt kan situationen ikke sættes op, bl.a. fordi ændringen ikke får det samlede antal boliger til at stige. Samtidig er der de virkninger som jeg tidligere har nævnt, som presser priserne opad.
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf 4ndelshaveren » 28/10/2005 13:52

Det er meget simpelt. Flere boliger på ejermarkedet øger valgmuligheden for købere. Liggetiden forøges for sælger. Nogen vil have sin bolig solgt hurtigere, så sænker de prisen. Alt andet lige vil et udbud på 35% (mod idag 20%) ejerboliger fører til overskud af boliger her og nu. Der er ingen prispres i det du skriver, for mængden af nytilflyttere vil være der alligevel. Forskellen er bare idag at der er for få boliger til dem hvilket øer priserne. Der bliver større mobilitet og børnefamilier har mulighed for at flytte væk fra byen. Det er logik sagde manden og gik... :smile3:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 28/10/2005 14:54

4ndelshaveren skrev:Det er meget simpelt. Flere boliger på ejermarkedet øger valgmuligheden for købere.


Ja, men når man eliminerer et tilsvarende antal andelsboliger, vil antallet af købere til ejerboligerne stige. Og nogle af de tidligere andelshavere, som tilmed er blevet velstående ved salg af deres andelsboliger til markedspris, vil have lyst og råd til at få en større bolig i københavnsområdet. Så både udbud og efterspørgsel vil stige, og derfor er det ikke ligetil at sige, om ejerboligpriserne går op eller ned.

4ndelshaveren skrev:Der bliver større mobilitet og børnefamilier har mulighed for at flytte væk fra byen. Det er logik sagde manden og gik... :smile3:


Man skal passe på med at overdrive betydningen af børnefamiliernes adfærd. Under 20% af hustandene i Kbh. kommune har børn. Hvis vi antager at dette også er repræsentativt for andelsboligerne i kommunen, er mere end 80% af andelsbolighusstandene i Kbh. børnefri. Min vurdering er, at en stor del af disse barnløse andelshavere ville flytte til større ejerboliger i Kbh., hvis deres økonomi fik den kæmpe saltvandsindspøjtning som det frie andelsboligmarked vil give. Effekten som det vil have på ejerboligmarkedet kan efter min mening ikke negligeres.
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf pm » 28/10/2005 15:32

Der er da gang i diskussionen...:-)

Min pointe var netop i tråd med 4 andelshaveren - at alt for lille en del af det københavnske boligmarked er mobilt (som er årsagen til en stor del af prisstigningerne, og kunne afhjælpes hvis en større del var på det åbne marked)

- og som nr. 2 at mobiliteten på andelsmarkedet hidtil har været alt for lav, grundet manglende økonomisk forskel mellem at bo i en stor (andelsbolig) og en lille (andelsbolig) - derfor vil der ved enten at vurdere andelene (kraftigt) op til det niveau som tilsvarende udlejningsejendomme bliver handlet til, eller konvertering til ejerbolig, betyde at kvadratmeterne i de københavnske boliger bliver udnyttet langt bedre idet mange der bor alene eller som par i en stor bolig vil få frigjort et stort beløb ved at flytte ned i en mindre. Beboere i andelsboliger har i gennemsnit flere kvm til rådighed end i ejerlejligheder.

Diskussionen om børnefamilier vil jeg ikke gå dybere ned i da jeg synes det er de store linier der er udslagsgivende...

og at jeg tilslutter mig at det vil betyde faldende ejerboligpriser i københavn hvis andelene kan konverteres til ejerbolig, men jeg tror ikke at politkerne er modige nok - derfor synes jeg at den pragmatiske løsning er at opfordre at priserne på andele kommer til at afspjle hvad de rent faktisk ifølge vurderingsloven må koste - markedsprisen for udlejningsejendomme - DEREFTER vil springet op til prisen på en ejerbolig ikke synes så (politisk stor) - tak i øvrigt for et spændende forum med nogle interessante diskussioner ...

bedste hilsner

pm
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 28/10/2005 16:01

Hvordan en frigivelse af andelsboligpriserne vil have indflydelse på markedsprisen for alle andels- og ejerboliger under eet i København, kræver i virkeligheden en (matematisk) økonomisk model.

Intuitivt vil jeg formode, at priserne på andelsboliger vil finde et leje på 50 % - 80 % af det nuværende ejerlejlighedsniveau.

Begrundelserne er:

- Andelsboligerne er generelt dårligere vedligeholdt end ejerboligerne. Folk har proppet superkøkkener og -badeværelser ind i ejerboligerne gennem de sidste 15 år og opgange m.v. ser ofte pænere ud i ejerboliger

- den fælles ejerform i andelsboliger trækker alt andet lige prisen ned. Det er mere uigennemsskueligt hvad man får for pengene, når boligen ejes i fællesskab med andre. En anden sag hvis andelsboligerne decideret bliver konverteret til ejerboliger.

- Det øgede udbud af boliger må forventes at lægge et låg på prisudviklingen. Du vil ikke kunne sælge din andelsbolig til de nuværende ejerboligpriser, for det vil der være 1000+ andre sælgere, der også vil prøve på at gøre. Og så er det rigtigt, at man godt kan sige at efterspørgslen stiger, fordi køberne vil kunne sælge deres tidligere lejlighed dyrere end tidligere. Det er i virkeligheden svært at kvantificere, hvilken effekt der er stærkest.

- Ejerboligen udgør i øjeblikket den eneste fleksibilitet, der er på markedet. Prisen på ejerboliger er det eneste, der kan få udbud og efterspørgsel til at mødes på boligmarkedet. Denne "marginale" prisfastsættelse, gør at priserne er høje i øjeblikket.

- Der er formentlig en boble på ejerbolig markedet i øjeblikket. Den VIL briste, når udbuddet øges. Og ejerboligspekulanterne vil få sig et ordentligt slag over fingerene.

- Der er et overforbrug af kvadratmeter i andelsboligmassen i øjeblikket. Folk bor til ingen penge i store boliger.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf kandidat » 28/10/2005 16:59

Nu er en af de store syndere i hele den her boligproblematik jo, at man fremfor at bygge nogle tiltrængte kollegiums, åbnede op for forældrekøb.

Da dette skete eksploderede efterspørgelsen på lejligheder. Sjovt nok har staten ikke sparet noget ved at ikke bygge, for nu sidder velhavende forældre og har store skattefradrag, dvs. det er dig og mig som er med til at financiere deres børns bolig.

Så jeg kan ikke forstille mig at efterspørgelsen vil falde, hvis man "omlagde" andele til ejer, for der er stadigvæk en kollosal efterspørgelse på forældrekøbs boliger. Dette er naturlig også forståligt da det vel er en af de bedste investeringer man kan lave.

Så den eneste løsning er nok at få bygget en masse boliger, eller skabe en trend hvor det er cool at bo i tyndtbefolket områder. Selv tror jeg mest på den første. :smile3:
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf pm » 28/10/2005 17:18

kommentar til peterlib :

Andelsaboligforeningers ejendomme er generelt i langt bedre stand end tilsvarende ejerforeningsejendomme.

Blandt byggesagkyndige er det en kendt sag at man blot skal kigge på vinduerne i en gade - der hvor der er gamle vinduer kan man som regel være sikre på at det er en ejerforeninge : forklaring - det kan mærkes direkte og kontant når en ejerforeninge gennemfører større vedligeholdelsesarbejder at når man bruger 25.000 kr pr lejlighed skal det betales af den enkelte lejlighed - vælger man at finansiere det gennem ejerforeningen som et fælles lån, vil man blot kunne få mindre for den når man sælger idet ydelsen er steget.

Derfor er det som regel meget svært at blive enige om større vedligeholdelsesarbejder i en ejerforening, Den slags er væsentlig nemmere i en andelsforening, hvor der er større "økonomisk luft" da prissætningen ikke afhænger af den direkte ydelse på boligen, men teoretiske værdier om hvad en tilsvarende udlejnignsejendom kan sælges til.


Hvis man enten slipper prisdannelsen fri på andelsmarkedet, eller giver mulighed for konvertering til ejerbolig vil man netop "punktere" den del af prisboblen der går på; at der er meget få der sælger en bolig når priserne stiger 15% om året - så beholder man den. Dette gælder især forældrekøb der beholder lejligheden også efter at børnene er holdt op med at studere! Plus at der er mange spekulationskøb, hvor særligt projektlejligheder bliver købt op.

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 30/10/2005 16:11

Jeg deler også PM's undren over valuarernes (og told-skats) lave vurderinger af boligudlejningsejendomme. Er der ikke nogen med indsigt i sagen, der kan svare på, hvorfor der er forskel på markedspriserne og vurderingerne?
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 31/10/2005 00:34

Vurderingen af udlejningsejendomme afhænger af den mulige husleje man kan få som ejer af udlejningsejendommen. Og da huslejen i boligudlejningsejendomme ofte er under markedslejen, smitter det naturligvis af på ejendommens værdi.
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf pm » 31/10/2005 08:34

Til andelshaver Nielsen

Det er helt korrekt at ejendomme underlagt den omkostningsbestemte leje er prissat markant lavere end ejendomme der har fri husleje.

Det er ligeledes korrekt at langt de fleste andelsboligforeninger i København hører ind under vurderingsprincipper for tilsvarende ejendomme underlagt den omkostningsbestemte husleje.

Det der imidlertid er spørgsmålet og kilden for undren er at valuarene gør så stor forskel på vurderingen af disse ejendomme når det henholdsvis er for en andelsboligforening (typisk 6.000 til 10.000 kr pr. kvm.) og når det er for en privat udlejer som vil sælge sin ejendom (jeg taler stadig om ejendomme underlagt den omkostningsbestemte leje) hvor de typisk sælges for kr 15.000 pr kvm. og opefter (havde de ikke været underlagt omkostningsbestemt leje var beløbene langt højere).

Hvis du kan finde en udlejningsejendom til salg til de priser som andelsboligforeninger typisk vurderes til kan du gøre en endog meget god forretning.....

Der er dermed et stigningspotentiale i en almindelig københavns andelsbolig i den gamle boligmasse (omfatter ikke de byfornyede ejendomme de er allerede opvurderet da de vurderes som en udlejningsejendom med fri husleje) på 60 kvm. på mellem kr. 300.000 og kr. 600.000 og det er endda forsigtige tal. Ordet potentiale er måske ikke det rigtige udtryk - der er skjulte værdier for de tal.... :-)

bedste hilsner fra

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 31/10/2005 16:03

Til Andelshaver Nielsen

Det er godt observeret at en stigning i ejerboliger fra konverterede andelsboliger, giver en tilsvarende nedgang i andelsboliger, men det siger ligesom sig selv. Der vil være nogle som vil finde sig en større ejerbolig i byen hvis de får råd for priserne er tilsvarende skyhøje, mens andre vil flytte ud til børnevenlige områder væk fra byen. Fidusen er netop frigøre de "små" andelsboliger til studerende og unge par. At ejermarkedet (hvis man tager dine tal for gode varer) består af de 20% børnefamilier i byen viser jo glimrende at de foretrækker at flytte væk, enten pga af priserne eller ønsket om at bo mere familievenligt. Den mulighed vil børnefamilier på andelsboligmarkedet også, hvis de ikke var stavnsbundet. Bemærk at en konvertering fra andelsboligformen til ejer er en mulighed og ingen pligt, så det er kun de absolut trængende og som vil væk, der sælger. Det kaldes for mobilitet og er til gavn for alle. Igen er det udbud og efterspørgsel, og udbuddet øges alt andet lige ved at have muligheden konvertering fra andel til ejer. Andelsboliger er som sagt en næsten ikke-eksisterende mulighed alligevel for en nytilflytter.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 1/11/2005 01:33

Hej 4ndelshaveren

Mit tal (under 20% af Kbh's husstande er børnefamilier) kommer fra Danmarks Statistiks hjemmeside.

Jeg vil da gerne understrege, at jeg ikke er modstander af at frigive prisdannelsen på andelsboliger. Jeg er stor tilhænger af et langt mere liberalt boligmarked, der efter min mening ville give en større samlet mængde lykke. Og det er i øvrigt lidt svært at mobilisere den helt store modstand når man selv er andelshaver :smile3:

Men jeg har ikke som du en sikker mening om hvordan en liberalisering af andelsboligmarkedet vil påvirke ejerboligpriserne. Du har allerede nævnt en effekt - nogle børnefamilier vil flytte ud af byen, hvilket vil presse priserne nedad. Jeg har nævnt en anden - nogle af de nyrige andelshavere vil bruge deres provenu på at købe en endnu større bolig i storbyen, hvilket vil presse priserne opad.

Og der er sikkert mange andre effekter, som skal med i regnestykket.

Som PeterLib er inde på, er den slags faktorer svære at kvantificere. Selv en grundig undersøgelse foretaget af kvikke økonomer, tvivler jeg på ville kunne finde et troværdigt svar. Erfaringen viser at ejendomsmarkedet er uhyre vanskeligt at spå om.
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf 4ndelshaveren » 1/11/2005 14:09

Søren Pind vil give andelshavere rettighed, men ingen pligt til at konvertere andelsboliger og til salg til markedspris, så hvis i synes det lyder som en dejlig appetitvækker at få lidt kapital til et større hus så kan man sætte et kryds på ham.

Konkret får andelshaver ca. ½-1 mio ekstra i hånden til krydstogter, nyt køkken, ny bil, ny båd, nye hårde hvidevare og designermøbler. Ellers kan de ryge ind på en bankkonto så man er klar når boligmarkedet dykker. 1 mio. kan godt række til 2-3 boliger på tvangsauktion... :smile17:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Næste

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster