Manglende godkendelse af andelsboligbytte.

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Manglende godkendelse af andelsboligbytte.

Indlægaf like » 28/11/2003 01:26

Hej,

Vi er involveret i et bytte af to andelsboliger.

Bytningen er blevet godkendt i den ene andelsboligforening.

Bytningen er desværre ikke blevet godkendt af den anden, hvor deres afslag har følgende ordlyd:

Vi skal hermed orienter dig om, at bestyrelsen ikke kan godkende dit ønske om bytte af din lejlighed, da vi er velvidende om dit huskøb.


Kan du hjælpe os med at svare på nedenstående spørgsmål?

Skal bestyrelsen i begrundelsen for afslaget ikke henvise til nogle lov- eller vedtægtsmæssige § ´er, eller er det nok bare at skrive, at de er velvidende om et huskøb?

Hvor i Andelsboligloven, Lejeloven og vedtægterne fremgår det, at man ikke må købe hus og samtidig bytte sin andelsbolig.
Er det ikke nok, at man bebor den lejlighed, man flytter ind i?

Kan vi på nogen måder tage nogle initiativer, der muliggør et bytte. Det skal tilføjes at begge parter er yderst interesseret i et bytte.

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

Hilsen Like
like
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28/11/2003 01:17

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/11/2003 11:11

Jeg kan ikke tilbyde at afgøre hvad der er rigtigt eller forkert i en konkret sag, men meningen med bytte er at man skal bytte bolig for at blive boende i den man bytter sig til.
Det kunne dog lyde som omgåelse af byttereglerne hvis du vil bytte for derefter at flytte til et hus som du allerede har købt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf like » 28/11/2003 19:43

Jeg er klar over at mine spørgsmål er meget konkrete, men hvor kan jeg henvende mig, så jeg kan få svar på mine spørgsmål?

Jeg vil her forsøge at være mere generel i mine nedenstående spørgsmål:

Frasiger man sig automatisk retten til at bebo en andelsbolig, fordi man køber hus? - Og i såfald hvad er argumenterne herfor?

Hvordan kan det være en omgåelse af byttereglerne, hvis man agter at bebo den andelsbolig, man gerne vil bytte sig til?

like
like
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28/11/2003 01:17

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/11/2003 23:42

Det er ikke normalt at man køber et parcelhus og flytter ind i en andelslejlighed og en sådan disposition kunne derfor tyde på omgåelse af byttereglerne.

Bestyrelsen skal sørge for at foreningens vedtægter overholdes og skal derfor også være opmærksomme på om nogen prøver at omgå reglerne.

Der er ingen lovregel om hvilken begrundelse bestyrelsen skal give ved afslag, men vedtægterne indeholder muligvis regler om dette.

Du kan indbringe bestyrelsens afgørelse for en generalforsamling eller anlægge sag mod bestyrelsen med henblik på at få bestyrelsen dømt til at godkende bytningen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster