Ingen vurderingsrapport

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Ingen vurderingsrapport

Indlægaf wiktoria » 20/11/2005 18:33

Min kæreste og jeg har fået tilbudt en andelslejlighed, som vi har sagt ja til. Vi mangler blot at modtage den endelige salgsopstilling og skrive under.

Vi er bekymret over, at der ikke fremlægger en vurderingsrapport af lejligheden, selvom sælger har oplyst os, at der ikke er nogen forbedringer i lejligheden. Det eneste sælger har tilføjet er løsøre. Så vidt vi ved, har bestyrelsen heller ikke gennemgået lejligheden.

Der står intet i foreningens vedtægter om, at lejligheden skal vurderes af en vurderingsmand. Der står, at efter overtagelsen, skal bestyrelse og køber gennemgå lejligheden for fejl og mangler. Vi mener dog ikke, at vi eller bestyrelsen er kompetent i forhold til at vurdere visse ting f.eks. el-installationer, fugt m.m. som vi ønsler bliver efterset.

Vi mener, at en vurderingsrapport kunne klarlægge fejl og mangler med det samme, samt vurderer løsørerne, så både sælger og vi var opmærksom på tingene på forhånd og at der ikke kommer nogle overraskelser for nogen af parterne. Vi ønsker ikke, at vi senere skal stå i en situation, at noget mangler eller er lavet ulovligt og at dette "blot" skal være en sag mellem sælger og os, hvis det bliver opdaget efter 14-dages fristen.

Kan man som køber kræve en vurderingsrapport, og kan dette evt. gøres efter, at man har skrevet under på salget? (vi frygter, at sælgeren ville trække sig, hvis han synes, at vi er for besværlige)
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11

Indlægaf chho01 » 20/11/2005 19:08

jeg har lige solgt min andelslejlighed og i den andelsboligforning hvor den var bliver lejlighederne solgt som beset og der var heller ikke nogle vurderingsrapport og det var der heller ikke da jeg købte andelen for 4 år siden.
chho01
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 5/10/2005 18:13

Indlægaf wiktoria » 20/11/2005 22:08

Ok, men det er vel ikke helt muligt at "sælge som beset" for køberen har jo nogle klagemuligheder i forhold til fejl, mangler og overpris.

Vi tænkte bare, at det ville spare både os og sælgeren for en masse problemer senere efter selve overtagelsen, hvor vi som købere evt. skal have nogle penge tilbage, hvis der er fejl, mangler m.m.
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11

Indlægaf Basunisten » 21/11/2005 03:02

Reelt set ser jeg det ikke nødvendigvis som en ulempe for jer at overtage lejligheden uden vurderinger af følgende grund:

Hvis der er mangler, f.eks. med el, som i mener sælger hæfter for, så skal han betale det efter i har betalt. Dvs. i får forbedringerne gratis (da de ikke vil indgå som en forbedring).

Kan i ikke få sælger til at udbedre dem efter i har overtaget lejligheden, kan i selv gøre det og skrive dem på som en forbedring.

Hvis sælger fik lavet en vurdering kan han få fejlene udbedret inden overdragelse, og dermed skrive dem på som forbedring. Da der ikke er nogle forbedringer i forvejen vil de dermed ikke afløse andre forbedringer (hvilket ellers kunne gøre at de forbedringer der var i forvejen blev fjernet som forbedring, og i dermed kunne spare penge). Dermed vil de udbedringer blive tillagt jeres salgssum.

Samlet set giver det at i enten slipper uden at betale noget for at få udbedret de mangler der måtte være, eller at i enten selv skriver det på som forbedring eller at sælger gør det. Dette gør at i enten slipper billigere, eller går i 0.

Så jeg mener ikke det er den værste situation i står i. (Men så skal jeg i denne sammenhæng ikke nævne problemer der kan opstå ved manglende samarbejde fra sælgers side - min bror er f.eks. ved at lægge sag an mod sin sælger, da hun ikke vil erkende manglerne i lejligheden p.t.a. el-attest og andet...).

Håber i kan bruge det til noget!
Basunisten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/11/2005 12:00
Geografisk sted: København

Indlægaf christian K » 21/11/2005 10:08

Hvis vedtægterne ikke nævner noget om en vurderingsrapport har i ingen krav på at få sådan en. Men hvis i er så bange for at købe noget ubeset så betal selv for en vurderingsmand eller få en håndværker bekendt til hurtigt at gå lejligheden igennem.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf pm » 21/11/2005 10:48

mit bidrag...:-) - hvis det er i den gamle andelsboligmasse - så ville jeg uagtet at der er usikkerhed forbundet med købet - smile og slå til uden at gøre sælger nervøs - der er en meget stor sandsynlighed for at i gør en god handel under alle omstændigheder - hvis du har lyst smid mig en privat mail her på forum - vi er alle anonyme - med hovedtal for foreningen og lejligheden så skal jeg gerne give dig en ide om hvor den ligger (på billigehedsskalaen..:-) )

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf chho01 » 21/11/2005 10:56

jo det kan du godt vis det står i købsaftalen, og det gjorde der da jeg købet og igen da jeg solgte.
chho01
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 5/10/2005 18:13

Indlægaf wiktoria » 21/11/2005 12:40

Tak for alle de gode råd og tilbud om hjælp.

Vi er ikke specielt bange for at købe lejligheden og vi tror da bestemt heller ikke at sælgeren er ude på at snyde os. Vi tænkte blot, at ved at få en vurderingsrapport så kunne vi og han undgå en masse fremtidige problemer med at forhandle over mangler, fejl o.lign. som der evt. kunne være. Alle parter har rigeligt at se til i forvejen. Men man kan da godt blive bekymret, når man læser her i forumet, om de forskellige problemer folk har haft med at samarbejde med deres sælgere over fejl, mangler, ulovlige installationer m.m. ligesom basunistens bror kører en sag mod hans tidligere sælger.

Lejligheden ligger i den gamle andelsboligmasse, og vi mener også, at lejligheden er et godt køb. Samtidigt er vi klar over, at den ligger i den dyre ende af skalaen omkring 650.000, så vi ville gerne undgå, at vi skal ligge flere penge ud end nødvendigt.
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron