Værdifastsættelse af omfattende forbedringer

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Værdifastsættelse af omfattende forbedringer

Indlægaf nordjyskandelshaver » 28/01/2006 18:27

Angående værdifastsættelse af forbedringer på boligen.

Jeg refererer her fra www.ejendomsadministration.nu/vurdering ... lighed.htm:

"Ifølge andelsboligloven (ABL) § 5 stk. 9 skal værdien af forbedringerne i lejligheden ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder eller slitage.
...

Ifølge punkt 4 i cirkulære nr. 43 af 21/4 1986 forstår man ved anskaffelsesprisen det beløb, som forbedringerne rent faktisk har kostet at udføre, og ikke hvad de ville have kostet at udføre på overdragelsestidspunktet.

Der kan ikke lægges vægt på en eventuel handelsværdi af den pågældende forbedring"



Jeg bor i en forening, som er karakteriseret ved meget store forbedringer på boligerne. Det drejer sig om udvidelser på 60-80 kvm, dels ved inddragelse af uudnyttet overetage, dels ved tilbygninger.

Det virker grotesk, at når jeg har lavet forbedringer på mit hus, der under markedsvilkår ville forøge handelsværdien af huset med 4-500.000, så kan jeg kun ved salg af boligen kun kræve det beløb ".. forbedringerne rent faktisk har kostet at udføre ..". Oven i købet skal der fradrages pga. alder mv..

Findes der ikke andre, lovlige, principper for vurdering, der tilgodeser at boligen gennem forbedringer har opnået højere værdi?
nordjyskandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28/01/2006 18:22

Indlægaf moccha » 28/01/2006 19:31

Sådan er princippet i en andelsbolig. Man laver en forbedring, som så afskrives over x antal år.
Dette har du vidst, da du gik i gang med at lave dine forbedringer - ligesom du måske selv i sin tid, har overtaget en andelsbolig med nogle forbedringer til en fordelagtig pris.

Lad nu være med at købe vindruer og ville sælge dem videre som vin, hvis du i stedet havde købt en ejerlejlighed, havde du sikkert ikke fået de ekstra kvadratmeter til samme, formentlig, fordelagtige pris.

Det lugter lidt af at du har fået udvidelsen billigt og nu ærger dig over at du ikke kan sælge den dyrt.

Mvh moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf nordjyskandelshaver » 29/01/2006 20:32

Kære moccha

Jeg spørger jo bare til principper for vurdering. Dine antagelser om mine motiver for at spørge kan du da lige så godt holde for dig selv.

Mvh nah
nordjyskandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28/01/2006 18:22

Indlægaf pm » 29/01/2006 20:39

Hej Nordjyskandelshaver - jeg har hørt om - men er ikke helt sikker på - at der er kommet et alternativ til de linære afskrivninger på forbedringer. Princippet er vist at vurderingsmanden tager udgangspunkt i hvordan forbedringen fremtræder - dvs. har man passet godt på en ting bliver den ikke slavisk afskrevet over eksempelvis 10 år.

Nok en god ide at kontakte en professionel vurderingsmand/administrator

Bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf moccha » 29/01/2006 22:04

Ja man kan afskrive med en akkumuleret metode, hvor der afskrives "ikke-lineært" men denne samt den førstnævnte, er vist de eneste to afskrivningsmuligheder der er.

Det virker grotesk, at når jeg har lavet forbedringer på mit hus, der under markedsvilkår ville forøge handelsværdien af huset med 4-500.000, så kan jeg kun ved salg af boligen kun kræve det beløb ".. forbedringerne rent faktisk har kostet at udføre ..". Oven i købet skal der fradrages pga. alder mv..


Det er en andelsbolig du har investeret i, ikke en ejerbolig.

Mvh moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf sam » 30/01/2006 12:36

Hej,
Du skriver boligen er udvidet med 60-80 m2. Hvis (nogle af) disse kvadratmeter er godkendt som boligudvidelse, så må din andel (af areal såvel som udgifter og formue) vel være større nu?
Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf sam » 30/01/2006 12:52

Hej igen
Jeg mener der findes regler ( idetmindste i en nogle foreninger) om at tilbygninger med fast sokkel ikke nedskrives.


Jeg kan ikke hidse mig op, eller moralisere, over at du ærger dig lidt.....
Det kan virke uhensigtsmæssigt at alle forbedringer værdisættes udelukkende efter kostpris. Systemet kan være ganske misvisende for den reelle værdi, ligesom det nemt kan misbruges....
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster