Ny andelsbolig

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Ny andelsbolig

Indlægaf Morten Christensen » 8/02/2006 21:33

Hej

Min kæreste og jeg er ejere af en andelsbolig i en nystartet forening.

Vi købte den nyopført, dvs. vi købte faktisk inden den var bygget, og fik derved indflydelse på indretning, køkken, bad osv. og vi fik i forbindelse med byggeriet lavet ændringer/forbedringer for omkring 50,000 ( andet køkken, hvidevare, bad osv ) ud over det oprindelige budget hvilket vi jo også fik en særskilt regning på.

Dette er blev ikke blevet lagt til værdien af andelsbeviset som stadig lyder på det oprindelige beløb... hvordan fungerer det ? sagen er den at vi jo står idag og gerne vil optaget et lån ( pant ) i vores lejlighed.

Bestyrelsen har lagt en begræning ind på max 80% af værdien, og så ville det jo være rart at kunne få det beløb lagt oveni andelsbeviset sådan at vi kan låne flere penge....... eller hvad? jeg er meget forvirret, så håber nogen kan hjælpe...

Regner også med at få lejligheden vurderet ved en ejendomsmægler, da jeg er blevet rådet til det i forbindelse med det, men hvilken indflydelse har det på sagen i forbindelse med lån?

På forhånd tak og håber nogen kan hjælpe...

Morten
Morten Christensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/02/2006 21:00
Geografisk sted: Randers

Indlægaf christian K » 8/02/2006 22:56

Såvidt jeg er orienteret, kan eventuelle forbedringer ikke bruges til at forhøje ens låneramme med, så i må nøjes med de 80% af andelskronen. De penge du har lagt ud for forbedringerne kommer kun dig til gode den dag du skal sælge andelen, (hvis man lige ser bort fra nytteværdien af det du har forbedret) dog skal du regne med at beløbet er blevet nedskrevet gennem årene, med hvor meget afhænger af de principper i bruger i jeres andelsforening.
Jeg tror at rådet der blev givet til dig omkring ejendomsmægleren, drejer sig om at hele andelsforeningen skulle vurderes af en ejendomsmægler (valuar) for at få den højest mulige andelskrone. Du kan nemlig ikke bruge en vurdering fra en ejendomsmægler af kun din andel til ret meget.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf sam » 9/02/2006 10:44

Hej.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener nu at man også kan belåne værdien af forbedringerne. Jeg ved så ikke, om de 80 % også er gældende her.
Prøv at læs jeres vedtægter, eller alternativt standartvedtægterne du kan finde her på sitet. De gver en afklaring af hvorfor din andelsværdi ikke stiger (og hvorfor det istedet er værdien af forbedringer der stiger, og så langsomt aftrappes iøvrigt efter ret faste regler).

I jeres tilfælde vil det være nødvendigt at få jeres forbedringer vurderet, det skal foregå hos en til dette autoriseret person (spørg abf hvis I endnu ikke har en tilknyttet huset) og koster 2-3000 kr. En sådan liste vil under alle omstændigheder være god at have, nu I har så kostbare forbedringer.

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/02/2006 11:29

Det er fornuftigt at tage en granskning af nybyggede andelsboliger. De har vist sig at være de rene gældsbomber på grund af uigennemsigtighed med finansieringsformerne. Ejerboliger vil typisk være billigere.

I ser ud til at have spændt livrem og seler, når i for at få økonomien til at hænge sammen skal have have belåning af køkken.

Belåning på 80% er normalt.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 9/02/2006 11:31

Belåningen er andelskronen + forbedringer, idet man udtager lån i andelens værdi, hvilket andelskronen ikke alene indikerer.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf sam » 9/02/2006 12:11

4ndelshaveren; øh jeg synes egl ikke du bidrager konstruktivt til et svar til Morten. Der kan da være mange gode grunde til at vælge andelsformen, også selvom den ikke nødvendigvis er en billig fidus ifht en ejerbolig af samme type.
Det er da iøvrigt helt normalt at tage lån, nu i andelsværdien, til forbedringer som et nyt køkken.
Jeg havde iøvrigt fejllæst forbedringsbeløbet til 500.000, det var derfor jeg var så insisterende på vigtigheden af en vurdering i mit forrige indlæg....
Zuma, ved du om de 80% er af hele værdien, eller om det er 80% af andelskronen + hele værdien af forbedringerne?
Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Morten Christensen » 9/02/2006 12:16

Takker for svarene. er det så bestyrelsen der skal godkende forbedringerne? hvordan foregår dette? men det er andelens værdi dvs. andelskronen + forbedringer?

4ndelshaveren: der er vel ingen der siger det kniber med økonomien?? :smile3: det var blot et spørgsmål i forbindelse med omlægning af lån og indfrielse af anden gæld - det er vel på et lidt tyndt grundlag at du konkludere at vi har "spændt livrem og seler" ? :smile9:
Morten Christensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/02/2006 21:00
Geografisk sted: Randers

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/02/2006 12:18

Til Sam>>

Man kan ikke være forsigtigt nok. Der har været mange advarsler omkring nybyggede andelsboliger i medierne. Det kan vise sig konstruktivt hvis de får muligheden for at lave en Granskning, se iøvrigt ABF vejledning.

Jeg tror du tillægger andelsboligformen for høje tanker. De fleste vil bare bo billigt og nogen bliver narret til at tro andelsboliger er det hvis man ikke laver lidt baggrundsresearch. Så ryger man i gældsfælden.

Omkring belåning af køkkenforbedring for at kunne klare økonomien, så ser det ikke så godt ud.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf moccha » 9/02/2006 12:34

Hej sam.
Hvis andelsforeningen surfer på afdragsfrihedsbølgen nu, så har det en stor betydning for den enkelte, som har belånt sin andelsværdi, hvad huslejen bliver, når der skal afdrages på lånene.
I en sådan situation, som ovennævnte, hvor alt ønskes belånt til max, kan man sagtens se, at buen kan sprænge.....
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Morten Christensen » 9/02/2006 13:04

Hej

Lige for at få det på det rene så har jeg boet i min andelsbolig i snart 3 år, så kender udemærket godt systemet og hvad det koster og jeg har IKKE afdragsfrie lån, og har IKKE problemer med økonomien...har gennemgået det med advokat og revisor inden køb, så ikke der problemet ligger, nu står jeg bare og gerne vil låne nogle penge ved at tage pant i min andelsbolig... og hvad pengene skal bruges til er vel underordnet for debatten... det er slet ikke det jeg spørger om........ :smile3:

Takker for svarene, men prøver igen.. er det så bestyrelsen der skal godkende forbedringerne? hvordan foregår dette? men det er andelens værdi dvs. andelskronen + forbedringer?
:smile1:
Morten Christensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/02/2006 21:00
Geografisk sted: Randers

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/02/2006 13:56

Mht vurdering af forbedringer skal der indkaldes en valuar gennem bestyrelsen, sidstnævnte har ikke kompetence nok til dette. Hvad belåningsprocenten ender på afhænger af pengeinstitut, nogle belåner op til 110 % eks alm brand bank.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf sam » 9/02/2006 14:03

Først mange tak for kommentarerne til de øvrige debattører. Jeg er generelt slet ikke uening med jer. Jeg syntes bare ikke det var den helt relevante rådgivning i sammenhængen. Det siger jo egl ikke noget om hverken Mortens eller foreningens økonomi at han ønsker at sikre sig mulighed for at belåne mest muligt.
Til Morten. Du skal kontakte bestyrelsen og høre hvilken procedure I har for vurdering af forbedringer. I så ny en forening er der flere muligheder herfor, så tjek bestyrelsen og vedtægterne.
Forhåbentlig har I en oversigt over hvad forbedringerne kostede, samt kvitteringer. Det vil alt andet gøre sagen enklere. Muligvis kan bestyrelsen lave en nedskrivning heraf, og du kan bruge denne i dit låneinstitut. Så sparer du vurderingsomkostningerne.
Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Morten Christensen » 9/02/2006 20:34

Hej

Mange tak for alle svarene.

Jeg fik dog fat på min revisor idag som kunne udrede og forklare tingene lidt for mig.

Det er korrekt som tidligere nævnt herinde at det er værdi´en af andelen man kan belåne med 80%.. dvs. andelskronen + forbedringer ( forbedringer hvor afskrivningen er fratrukket ) og da jeg har kvitteringer for alt arbejde udført kan jeg gøre som "sam" har beskrevet og dermed spare en vurdering.

Mange tak for hjælpen!

Morten.
Morten Christensen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/02/2006 21:00
Geografisk sted: Randers


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster