SKAT's overholdelse af Vurderingsloven

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Indlægaf zuma » 15/02/2006 22:44

Hej Schang

Jeg takker for input, og vil om fornødent igangsætte samme proces som du allerede har sat i værk, dog med det formål at lægge yderligere pres på valuaren :smile10:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/02/2006 13:36

Kogt ind til benet, er det svært at se hvad hele det her hurlumhej går ud på. Køb en på rygtet aggressiv valuar til 10.000 kr hvis i vil have foreningen vurderet op over begge skorsten. Utroligt så mange ressourcer visse folk bruger på ingenting.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pm » 16/02/2006 13:44

Hej 4ndelshaveren - hvem siger at du ved endelgyldigt hvor højt oppe skorstenen sidder.....:-) - jeg mener at kr 10.000 pr kvm for en gennemsnitsforening stadig er overordentligt lavt og meget meget konservativt.

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/02/2006 13:51

pm

Skorstenens højde sidder der, hvor den private vurderingskyndige valuar vurderer, at den skal sidde ud fra de gældene forhold (beliggenhed, lovgivning mm.)

Det lyder som om visse folk herinde er 100% sikre på, at SKAT kommer med en vurdering som er større end valuarens. Det er vist ikke det, man ser i praksis.

Så alt det ævl og kævl for ingenting.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 16/02/2006 14:07

Til 4andelshaveren. Jeg takker for den saglige og konstruktive debat :smile24:

Hvis du mener, at debatten ikke udvikler sig i en saglig eller konstruktiv retning, så er du vel fritaget for at deltage heri.

Også god dag til dig. :smile20:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/02/2006 14:17

zuma

Jeg søgte også her til sidst efter de guldkorn, som jeg kunne have misset i svinget. Men som sagt; hvad er fidusen i hele det her cirkus?
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pm » 16/02/2006 14:52

Til 4ndelshaveren - Det er jo netop i et forum som dette forskelligheder bliver luftet - og der er mange forskellige tråde herinde - jeg oplever at I denne specifikke tråd at jeg har lært noget og blevet lidt klogere ... sådan er vi jo forskellige - og at der hermed sagt ikke er nogen grund til at være nedladene...

bedste hilsner

PM
Senest rettet af pm 16/02/2006 15:13, rettet i alt 1 gang.
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 16/02/2006 14:53

Til 4ndelshaveren:

"Guldkornet" er vel for dem, der endnu ikke har overbevist deres foreningen om lyksagelighederne ved at overgå til en valuarvurdering, måske vi har med ældre mennesker, de ægte andelshavere eller blot uvidende mennesker at gøre?

For alle os andre er der nok ikke så meget at hente, men kan vel bruges som en eller anden form for pression til valuaren, hvis valuaren har f.eks. en ambition om, at vurderinger ligger et vist niveau over den offentlige, ellers kan de jo blive truet på deres eksistensgrundlag.

Og tanken om SKATs tilfældige og lemfældige vurderinger kan jo også være interessant uden at det nødvendigvis smitter af på en højere vurdering :smile3:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf PeterLib » 18/02/2006 15:35

Hej med jer.

Jeg har ét problem, vedr min "store klage", som jeg vil søge jeres råd om.

Det drejer sig om, at min lillebror bor i samme andelsbolig-forening som jeg, men han bor i en mindre lejlighed.

Foreningens ledelse har stor magt, og ventelisten styres i skotøjsæsker nede på bestyrelseskontoret. Der er ikke åben adgang til ventelisten for foreningens medlemmer. Jeg sidder ikke i bestyrelsen.

Lad os nu forestille os den situation, at jeg til sommer i agurketiden sender en klage på 263 milliarder kroner til SKAT ----> stor sandsynlighed for omtale i aviserne.

Eftersom bestyrelsen ikke ser med positive øjne på højere andelspriser - det ved jeg, fordi jeg har fået nedstemt et forslag om anvendelse af valuarvurdering - øjner jeg et worst case scenario, hvor det kan gå ud over min lillebrors muligheder for at få en større lejlighed, hvis jeg går helt "public" med klagen. Det kunne jo i bestyrelsens øjne se ud, som om jeg prøver at klage over foreningens offentlige vurdering, hvilket jeg må medgive klart ikke er inden for min dispositionsret.

Nogle ideer?
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf kandidat » 18/02/2006 22:08

Stil et forslag om at den interne venteliste skal offentliggøres, i det mindste til alle andelshavere.

I vores forening er den interne venteliste åben så alle kan se hvem der står hvor og til hvad. På den måde er der heller ingen som kan beskylde bestyrelsen for at mele deres egen kage og bruge deres magt over ventelisten, til at hjælpe venner og tryne fjenderne.

Og kan de alligevel ikke lide dig, har du slet ikke noget at tabe :smile3:
Senest rettet af kandidat 19/02/2006 01:40, rettet i alt 1 gang.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf pm » 19/02/2006 00:04

Jeg slutter mig til kandidats forslag - det lyder ikke som om din bror har for store chancer i forvejen under nuværende system - så det dermed måske snarere bliver en sag mellem dig og din bror - så måske er det "rigtige" at tage en snak med din bror om tingene først og så gå efter at få offentliggjort ventelisterne - når diskussionen een gang bliver bragt ud i det åbne på en generalforsamling mon så ikke at der bliver taget hånd om problemet.

Havde samme problem i min forening - der var en gang storvask ved sidste generalforsamling og nu er der en offentlig tilgængelig intern liste - dog bliver denne kun brugt ved dødsboer eller frivilligt....

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 19/02/2006 22:47

Jeg har faktisk allerede ved sidste generalforsamling stillet forslag om at ventelisten skulle offentliggøres, men det blev nedstemt. Bestyrelsen havde forberedt sig jern-godt med massevis af fuldmagter.

I har nok ret i at ventelisterne er en helt central ting for "magtbalancen" og at det er et "strategisk" mål, der skal forfølges.

Jeg vil også tage en grundig snak med min lillebror.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/02/2006 13:13

Guldkornet er dermed åbenbaret af PeterLib, så man forstår motivationen for denne kimen Skat ned fremfor at bruge en valuar.

Hans forening tillader ikke valuarvurdering viser det sig.

Ja, undertegnede havde naturligvis ikke været så ihærdig for at forstå hurlumhejet, hvis dette var oplyst lidt før.

Iøvrigt er det en underlig og konservativ bestyrelse, de har valgt til at varetage foreningens interesser.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Peter » 22/02/2006 19:12

Hej PeterLib

Jeg er fuldt ud på linie med dit ønske om de højst mulige vurderinger. Andet ville være økonomisk irrationelt.

Men er du sikker på, at du ikke skyder dig selv i foden ved at angribe Skat på nuværende tidspunkt?

Skat render jo rundt i den opfattelse, at de vurderer mere "grundigt" hvert andet år. Det er måske noget naivt fjolleri, men sådan er deres egen virkelighedsopfattelse.

Skat har på den baggrund allerede imødekommet dig ganske meget ved at skrive, at en væsentlig stigning kan forventes ved 1.10.2006-vurderingerne, der offentliggøres ca. marts 2007.

Hvis du derfor nu anfægter deres 1.10.2005-vurdering, der offentliggøres ca. marts 2006, vil Skat formentlig reagere som enhver anden offentlig myndighed. Det vil sige, at de med næb og kløer vil forsvare deres vurdering. Det er sjældent, at en offentlig myndighed har lyst til at indrømme en fejl. Skat vil måske også fremkomme med argumenter, der gør det svært for dem at komme med stigende vurderinger næste år. Hvis Skat vil forsvare en lav vurdering den ene år, ville jeg finde det ret oplagt at de også vurderer lavt det næste år.

Det er absolut muligt, at du teoretisk har ret, og at Skats vurderinger er urealistisk lave (det er faktisk ret indlysende, at du har ret!). I en ideel verden ville du derfor let kunne vinde en sag mod Skat. Men i praksis er det alligevel ikke sikkert, at du kommer ret langt i den kamp. Til gengæld er du helt sikker på at få Skat på bagbenene.

Nu HAR Skat langt om længe ved 1.10.2004-vurderingerne offentliggjort marts 2005 erkendt, at der var et efterslæb. Det er i sig selv et stort skridt. De har også indikeret yderligere stigninger ved 1.10.2006-vurderingerne, der offentliggøres ca. marts 2007.

Hvorfor ikke blot afvente dette - frem for at risikere at Skat skrinlægger den gode vilje?

Valget er selvfølgelig dit - men jeg ville blot gøre opmærksom på en typisk risiko ved en offentlig myndighed, som du måske ikke har haft i tankerne.

Hvis vurderingerne offentliggjort marts 2007 ikke bliver som ventet, vil det til gengæld være et helt oplagt tidspunkt at hive klagen og kampgejsten frem igen! Så spiller du også mere med på Skats opfattelse af at den "grundige" vurdering af udlejnings- og andelsejendomme sker netop på dette tidspunkt, hvilket måske kan være en fordel.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf PeterLib » 22/02/2006 21:24

Hej Peter

Det er meget relevant og lødige argumenter, du kommer med og de er bestemt værd at lytte til.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget erfaring med tankegangen i de offentlige systemer.

Som også nævnt andetsteds er der mange gode argumenter for at udskyde klagen.

Omvendt kan man også have det synspunkt, at hvis der først bliver klaget efter 2006 vurderingen, så vil det først være 2008 vurderingen til offentliggørelse i år 2009, som evt. vil blive korrigeret.

Jeg har ikke taget endelig stilling, men jeg vil generelt sige, at jeg er meget tålmodig.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

tilbagebetaling af statstøttede lån

Indlægaf Mølgaard » 23/02/2006 01:48

Hej
Vi overvejer i foreningen at anvende en valuar istedet for den offentlige vurdering. Nu har jeg hørt at der skulle være faldet en dom, som medfører at statsstøttede lån skal tilbagebetales i tilfælde at vi overgå til valuar vurdering. Er der nogen som kender noget til en sådan dom eller evt. helt kan afvise at det forholder sig sådan?
Mølgaard
Mølgaard
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20/02/2006 23:42

Indlægaf pm » 23/02/2006 07:30

Hej Peter og Peterlib - Jeg synes at Peter har en god pointe med det offentlige, men at hvis man altid tænker på vegne af "modparten", og altid frygter det værst mulige "modspil", kommer der heller ikke nogen udvikling. Desuden synes jeg ikke at formuleringen omkring eventuelt kraftigt stigende vurdering næste gang er tilstrækkelig "fast" til at det er helt sikkert at der kommer en kraftig stigning - CITAT fra brevet til peterlib fra SKAT: "Du har ret i, at salgspriserne viser, at der nok er behov for mindst lige så stor en stigning, næste gang de skal vurderes, hvilket sker her pr. 1. oktober 2006. Denne vurdering bliver sendt ud til Jer i februar 2007 - CITAT SLUT.

Mit forslag er at afvente aktindsigten - og hvis SKAT´s metode er meget ude af trit med virkeligheden, hvilket de manglende konkretiseringer antyder så ville jeg gå videre med klagen. Hvorvidt du så kan tage en "mellemløsning" ved at indgå i dialog med SKAT på forhånd om at du har tænkt dig at klage, så de får en mulighed for et samarbejde fremfor en klageproces, det er så op til dig.....


bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/02/2006 12:42

Lad SKAT få ro til at vurdere andelsboligerne. Det kan give +50 pct op for i år som i 2004. Givet at udlejningsejendomme er steget 38 % i 2005 kan vi forvente betragtelige opvurderinger, hertil kommer også at grundværdierne er eksploderet.

Hvis i stresser dem fyre de bare en procentsats af. Tålmodighed.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 23/02/2006 13:05

Ellers hiv fat i valuaren, og fyr guldkornene fra nærværende debat samme vej. Hos os har det betydet en stigning på 20 %, så om ikke andet så kan os valuartilhængere have gavn af debatten :smile6:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf sam » 23/02/2006 13:56

Hej,
er der nogen der ved om "grund-eksplosionen" vil kunne ses på den snarlige vurdering (som vel ellers er lig den forrige)?
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf PeterLib » 23/02/2006 14:13

Zuma's pointe er rigtig god - det er mindst lige så overraskende, at professionelle valuarer arbejder med to sæt af vurderinger: A) Dem til brug i foreningernes regnskaber og B) dem der bruges til faktiske salg.

Jeg har spurgt 2-3 valuerer og jeg kan ikke få noget konkret svar. Det underlige er, at jeg ikke kan finde nogen lovgivning der siger, at det skal være sådan ej heller kan jeg hitte på nogen incitamenter, som gør, at valuarerne gør, som de gør.

Rent faktisk tror jeg det er nemmere at drøfte disse ting med private valuarer end med "skattemaskinen".
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf schang » 23/02/2006 14:48

Hej alle,

Fordi den offentlige vurdering stiger eks. 40% næste gang i 2006 betyder ikke at grundværdien stiger tilsvarende.

Dette står på SKAT´s hjemmeside.

Ejendomsvurderingerne har betydning for den ejendomsværdiskat, som ejerne skal betale for 2005 - se dog om skattestoppet nedenfor - og for den ejendomsskat (grundskyld), der skal betales for 2007.

Regeringens skattestop betyder, at man reelt ikke kan komme til at betale mere i ejendomsværdiskat, end man gør i dag for den samme ejendom - medmindre der er lavet ændringer, der kræver byggetilladelse. Derimod kan man komme til at betale mindre, hvis vurderingen falder under skatteloftet (som er det mindste tal af vurderingen i 2001 plus fem procent og vurderingen i 2002).

Grundskylden er en kommunal skat, hvor skattestoppet betyder, at den gennemsnitlige udskrivningsprocent set over alle kommuner ikke må stige. Regeringen har derudover sikret, at der er lagt loft over, hvor meget den kommunale ejendomsskat kan stige fra år til år som følge af stigende vurderinger. I 2006 kan stigningen højst blive 5,5 procent.


Så angsten for abnorme stigninger i skatten er ikke helt så sort, som det ofte fremgår i denne debat.

For det andet så er SKAT ikke så vanskelige at forhandle med. Det bliver hurtigt en konspiratorisk og big brother agtig stemning i dette fora. Taler man med SKAT eller læser deres egne EVALUERINGER, så er vores kritik væsentlig mindre.

Schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/02/2006 15:10

Schang>>

Igen blander du begreberne sammen.

Kig væk fra passagen med ejendomsværdiskat, irrelevant for andelsboligforeninger!

Så læs, hvad der står omkring grundskyld. Der er lagt loft over procentsatserne til højst at stige med 5,5% i 2006. Der står ikke, at der lagt loft over grundværdien.

Udgift for andelsboligforeningen = grundskyldxgrundværdi.

Til orientering steg grundværdien fra 2002 til 2004 vurderingen med 23 % for indre KBH, herunder vores forening.

Som vi ved er der sket en del prisvækst på bolig og grundmarkedet i 2005.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf schang » 23/02/2006 15:54

Hej 4ndelshaveren,

Nej, jeg blander ikke tingene sammen. Kontakt SKAT og din kommune, jeg tror at det vil hjælpe på din forståelse.

En stor stigning i grundværdien betyder ikke at dine "udgift til andelsboligen" stiger tilsvarende, skattestoppet holder det nede på 5,5 %.

Så din ligning, hvor end du har den fra, er taget ud af kontekst.

Schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/02/2006 16:02

Jeg tror du skal have en OM'er... :smile1:

Holdes nede på 5,5 % af hvad???... :smile9:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

ForegåendeNæste

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron