Bytteret

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Bytteret

Indlægaf JN » 14/01/2004 22:53

Hej,

Vi har i vores forening en forespørgsel på om en andelshaver må bytte sin lejlighed.

Vedkommende opfylder sådan set vores regler, men den vedkommende gerne vil bytte med må ikke bytte med en andelsforening. De 2 har derfor allieret sig med en tredje, der godt må bytte med andelsforeninger.

Altså 3 lejligheder:

a) Andelshaver
b) Lejer 1, der godt må bytte med andre lejere og andelsforeninger
c) Lejer 2 der kun må bytte med lejere.

Andelshaver og lejer 2 vil gerne bytte.

I) Derfor bytter først Lejer 1 med lejer 2
II) Derefter bytter Lejer 2 med Andelshaver (Lejer 2 er nu placeret rigtigt)
III) og til sidst bytter Lejer 1 med andelshaver (Andelshaver er nu placeret rigtigt og Lejer 1 tilbage i sin oprindelige lejlighed)

Dermed har Andelshaver og Lejer 2 reelt bytte via 3.part.

Kan vi som forening stille krav om at bytte er "reelt" og vores andelshaver dermed skal bebo sit første bytte (II) i mindst 2 eller 3 år, og hvis ikke dette overholdes kan byttet betragtes ulovlig og Lejer 2 (der nu er i andelsforeningen) ekskluderes?

Hvad siger lejeloven om at begge parter skal opfylde en 2 eller3 års bopælsstatus før bytte kan foretages?

Man kan måske ikke forhindre byttet, men i hverfald sikre sig at alt ikke blot bliver pro-forma of sejler helt i skoven.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 15/01/2004 21:59

Kan vi som forening stille krav om at bytte er "reelt"

Ja, og dit eksempel er jo en omgåelse af reglerne. Andelshaveren behøver formentlig ikke at bebo den nye lejlighed i flere år, men blot flere måneder.

Lejerne skal kigge i lejeloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm
>>§ 73. Lejeren af en lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har ret til at bytte med en lejer af en anden beboelseslejlighed, således at denne overtager lejligheden.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte hvis
b) den fraflyttede lejer ikke har beboet lejligheden i 3 år,<<

En ventetid på 3 år vil nok lægge en dæmper på bytteaktiviteten.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 16/01/2004 09:19

Mange tak for dit svar,

...men det lader til at udlejer af de andre ejendomme (som bestyrelsen er blevet fortalt af andelshaveren) ikke har noget imod et meget kort lejeforhold. Faktisk har vores andelshaver været så forsigtigt ikke at røbe hverken hvem den nye lejer er, eller hvor han/hun bor (vi kan derfor pt. ikke kontakte udlejer af den anden ejendom)

Spørgsmålet er vel noget i retning af, om der kan kræves noget minimums lejeforfold før man kan opnå bytteret i følge lejeloven? Det ser ikke sådan ud.

Hvis vi gerne vil stille krav til vores andelshaver om at han selvfølgelig kan bytte, hvis det ellers er reelt, hvordan kan man så anføre/skrive det i en evt. bytteerklæring og hvilke konsekvenser kan vores forening forlange, hvis det opdages at erklæringen er blevet tilsidesat?

P.S Fantastisk forrum du har her, det er virkelig en meget stor hjælp at kunne få disse ukomplicerede og hurtige råd. Synes blot lige jeg ville nævne det!
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/01/2004 23:47

Spørgsmålet er vel noget i retning af, om der kan kræves noget minimums lejeforfold før man kan opnå bytteret i følge lejeloven? Det ser ikke sådan ud.

Der er ingen lov som kræver 3 års lejeforhold før bytning, men udlejerne kan kræve det.

Jeg synes I skal afvise med henvisning til at der ikke er tale om reelt bytte.

Jeg er ikke i besiddelse af en standardformulering til dette tilfælde.

Tak for de pæne ord om dette forum, hvor hensigten jo er at man skal kunne hente små hurtige råd i generelle spørgsmål. Mit håb er at brugerne efterhånden vil deltage mere med besvarelser, som du f.eks. gør :smile52:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 20/01/2004 09:34

Ok, tak!

Jeg vil se om jeg kan finde nogle standard formuleringer omkring dette.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron