opløsning af forening

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

opløsning af forening

Indlægaf søvnig » 28/02/2006 18:43

Hej alle,

er netop flyttet til andelsbolig i den gamle bygningsmasse. For mindre end en uge siden erfarede jeg at der er kræfter i gang for at få foreningen opløst ved likvidation. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at det ikke sker... Der er indkaldt til ekstraordinær GF. Har nogen nogle gode råd og argumenter for at det ikke bør gøres. Udover at det er noget møg, hvis man gerne vil blive boende.... Alt er velkomment!

venlig hilsen
søvnig
søvnig
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/02/2006 18:21

Indlægaf zuma » 28/02/2006 20:49

Hej Søvnig

Det lyder ikke godt, men først og fremmest skal du tjekke vedtægterne for at undersøge stemmekravet til likvidation, som typisk dog er 3/4 af stemmerne eller mere.

Herudover er det måske rart at vide, hvad baggrunden for likvidationen er, fordi regeringen har forsøgt at stoppe de seneste jyde-opløsninger, hvor den samme forening købte den netop opløste forening, og det er gjort ulovligt med det nuværende regel-sæt, men om det også dækker jeres situation, tjaa der har vi ikke nok oplysninger.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf moccha » 28/02/2006 22:27

Hej søvnig.

Et af argumenterne for at bevare jeres andelsforening, kunne være at I har en attraktiv husleje?

Et godt råd, kunne være at få vurderet jeres bygning af en valuar, hvilket måske kan få nogle i foreningen til at se, at de stadig kan få penge med derfra, hvis de gerne vil flytte. (En likvidation er som regel et pengespørgsmål.)

Man kan ikke længere opløse en andelsforening, for at danne en ny umiddelbart efter (mener der skal gå 5 år), så det er sikkert meningen at I skal kunne bo til leje?

Det er sq lidt synd, at andelsforeninger opløser sig selv og sælger bygningerne.
Jeg har været møllen igennem og kan bl.a. nævne at min husleje steg med 250%! så fra at være et fedt, billigt sted.....er det blevet et dyrt sted, som mange sikkert vil fravælge pga. en dyr husleje.
Derudover er der naturligvis også andelstanken, at tænke på. Det er sq lidt synd at andelsforeninger........etc..... :smile5:

Der er mange ting at tænke på ifb. med dit indlæg - er det udelukkende et spørgsmål på kort sigt at få kugler mellem hænderne, kan man evt. tage et lån i sit andelsbevis?

Husk også at tænke på hvordan det bliver at skulle finde noget nyt - tilsvarende - at bo i, dette kan være meget svært, særligt i byer som København og Århus.

Mvh.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf søvnig » 1/03/2006 15:17

Hej zuma og moccha,

tak for jeres indlæg!

Desværre kræves der ikke så stort et flertal - kun 2/3. Derfor er jeg nervøs. Problemet er også at jeg, som nyindflyttet, ikke har nogen fornemmelse af hvordan stemningen egentliglig er. Blot blev jeg meget chokeret over allerede at modtage indkaldelse til EOG... Ejendommen skal nok sælges som udlejningsejendom, så ja, det er meningen at vi skal bo til leje, hvis vi vil blive boende. Huslejen er ikke superbillig, men billig:-). Det er et spørgsmål om penge - naturligvis! Der er nogen der alligevel skal købe hus eller større. Så de prøver bare at mele deres egen kage.... Argumentet med at finde et andet sted at bo er naturligvis med i betragtning, men det ved alle vist er meget svært i København.

250% huslejestigning lyder i øvrigt fuldstændig vanvittigt...

mvh
søvnig
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/02/2006 18:21

Indlægaf zuma » 1/03/2006 15:24

Var det ikke en idé at få en valuar ud, så de fraflyttende andelshavere kan tjene penge på denne måde, uden samtidig at ødelægge det for resten.....

Det virker som en i øvrigt ganske egoistisk tankegang, og det skulle da undre mig, hvis 2/3 eller mere pludselig skulle få lyst til at flytte i (dyrt?) hus :smile23:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 1/03/2006 21:38

Hvis investoren skal forrente sin investering bliver den efterfølgende husleje betragtelig HØJ. Med stigende renter stiger investors afkastkrav og så bliver huslejen rigtig høj.

Omvendt hvis huslejen bliver rimelig efter salget, så har foreningen solgt for billigt. Vurderingen er, at der indkaldes forskellige investorer ind og byde. Så får i en markedspris for ejendommen.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf moccha » 1/03/2006 22:23

søvnig skrev:
250% huslejestigning lyder i øvrigt fuldstændig vanvittigt...


Overdrev lidt, stigningen var kun på 248% :smile10:


zuma skrev:
Det virker som en i øvrigt ganske egoistisk tankegang, og det skulle da undre mig, hvis 2/3 eller mere pludselig skulle få lyst til at flytte i (dyrt?) hus


Har med egne øjne set dollarstegnene i folks øjne, så det er kun er spørgsmål om "kroner nok" før man sælger ud og...undskyld udtrykket....mildt sagt skider på den sidste trediedel/fjerdedel.

Mvh.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 2/03/2006 09:27

Det er jo desværre risikoen ved at bo i et fællesskab, der er man nødsaget til at så at sige flyde med strømmen, men jeg må indrømme, at jeg ikke troede, at der var flere af disse tilfælde tilbage.

Vi overvejede ganske kort tanken i vores forening, men vores salgspris var for lav i forhold til, hvad vi kunne få for pengene, og desuden var en del lejligheder forbedret, og forbedringen bliver der ikke betalt ekstra for, man betaler nemlig en kvadratmeterpris. Omkring et år efter, kan jeg konstatere, at vores andelskrone nærmer sig den pris, vi fik tilbudt, og jeg har stadig den lave husleje, så en valuar kunne være løsningen :smile5:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf søvnig » 2/03/2006 12:45

Hej alle,

Tak for jeres indlæg!

Jeg vil i hvert fald foreslå en valuarvurdering...

Det er mit indtryk at også valuarvurderingerne halter bagefter det øvrige ejendomsmarked, så det skal vel indhentes de kommende år. Ikke fordi jeg synes det er godt med de enorme stigninger - allerede nu er mange andelsboliger ret dyre - men det kan måske også bruges som argument mod opløsning :smile1:?

mvh
søvnig
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/02/2006 18:21

Indlægaf zuma » 2/03/2006 12:52

Det er korrekt, at den generelle opfattelse er, at vurderinger halter efter markedsvurderingen, men alternativet er at få måske 20 % (?) mere i hånden, men samtidig stige ganske voldsomt endda op til 248 %, som tidligere nævnt. Det er for mig at se ganske overskueligt at gennemskue, at dette ikke er en fed fidus.

:smile23:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron