Salg af andelsbolig... handelsværdi

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Er 950.000/3.100 for meget i kbh for 76m2??

Ja
2
40%
Nej
3
60%
Måske
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer : 5

Salg af andelsbolig... handelsværdi

Indlægaf funkster » 11/03/2006 22:05

Vi har en lejlighed på 76m2 på Amager, 2 min til Metro, hjørnet af Amagerbrogade.
Tidliger ved offentlig vurdering 220.000, nu blevet sat sidste uge ved generalforsamling til 950.000 ved brug af valuarvurdering. Denne tal er med 5% trukket fra i tilfælde af fremtidig svingninger i huspriser i Kbh.
Husleje er på 3.100 uden varme.
Ejendommen er solidt, og uden stor fremtidig vedligeholdelseskrav.

Forslaget til denne vurderingsform blev 100% godkendt af alle tilstede ved GF.

Mit spørgsmål er måske svært/umuligt at svare.

1) Burde man sælge til en familiemedlem i god tro at de kan tjene penge på det i de efterfølgende år? Det er måske meget svært at vide, da man ikke ved hvor huspriserne går hen i de næste par år i Kbh. Den jeg sælger til regner med at bo der i 3 år. Er det risikabelt?

2) Risikerer foreningen at få en mindre vurdering hvis de bruger en anden valuar eller firma til valuering og dermed fald i andelsprisen?

3) Kan der ændres tilbage til offentlig vurdering og er dette sandsynligt når jeg får fornemmelsen at mange i ejendommen regner med at flytte snart (og gøre bruge af vurderingen?) Der er ikke noget der forhindrer dette ændring i vedtægterne. Jeg har overvejet dette men har hørt formanden sige at vedtaget handelsværdivurdering ville måske have en "påvirkning på den offentlig vurdering og få den til at stige." Er det fordi hun regner med at denne bliver brugt igen i fremtiden? Eller er der måske andre gode grunde til at den offentlig vurdering stiger når man bruger handelsværdien?

4) Er der nogle der har erfaringer med om folk synes det er for dyrt at købe lejligheder til handelsværdien? Den er nemlig ikke sat til salg til andre end folk jeg kender endnu.. vil bare høre om folk synes det er rimeligt, eller det er en fornuftigt måde at bruge penge på. Hvad synes i? 950.000/3.100 76m2 i Kbh???


Glæder mig til at høre kommentar.....
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf 4ndelshaveren » 11/03/2006 23:09

Spændende spring i værdien... :smile3:

Hvad blev kvadratmeterprisen med valuarvurderingen?

Ad1.
Stigningen i 2005 var exceptionel og skyldtes politiske tiltag og nye låneformer. For 2006 og frem forventes årlige stigninger på 6% eller mere generelt inflationsraten. Så konklusionen er at der nok ikke tabes penge, men til spekulation og drømme om Klondyke skal der kigges på andre alternativer, eks. boliger i Berlin. Boligen dækker dog det primære behov, tag over hovedet.

Ad2.
Dette afhænger af prisudviklingen på boliger, men jf. ad1, vil der i værste fald være en stationær andelsværdi med mindre et kæmpekrak kommer, dog usandsynligt jf. erfaringerne med udlandet. Man kan vælge at bruge samme valuar fremover.

Ad3.
Den offentlige vurdering offentliggøres pr. oktober 2006 og her kan påregnes en væsentlig stigning i vurderingen, idet udlejningsejendomme (som andelsboliger prissættes ud fra) steg 38% i 2005. I princippet er offentlig og privat valuarvurdering uafhængige af hinanden, men Told og Skat skeler selvfølig til den generelle udvikling på boligmarkedet som valuaren også gør.

Ad4.
Almindelige mennesker, der køber bolig for at få tag over hovedet er mest interesseret i den månedlige boligudgift. Med en andelsværdi på 950000 kr der skal afdrages og betales rente på samt de 3100 kr i boligudgift, bliver den månedlige boligbyrde på lidt over 10.000 kr. Dette er forudsat at hele indskuddet belånes med et andelsboliglån til en rente før skat på 5,2 pct.

En tilsvarende lejlighed på ejermarkedet vil koste 2.4 MIO, hvilket vil give en væsentlig højere boligbyrde. Hertil kommer grundskyld + ejendomsværdiskatter.

Så alt ialt er konklusionen, at der vil være interesse for din bolig, hvis den blev sat til salg.

Håber du kunne bruge det til noget. Men hvis du vil være venlig at bidrage til andelskrone databasen ved at oplyse valuarvurderingern pr. kvadratmeter.

mvh
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Svar

Indlægaf funkster » 11/03/2006 23:19

Skal nok.

Dog var jeg dum nok til ikke at nå GF som der blev stemt i torsdags, men så snart referatet kommer lover jeg at skriv det ind i databasen.

NW.

Tusind tak for hjælpen.
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf funkster » 12/03/2006 00:06

Jeg ville også tro det er hul i hovedet at ændre til den offentlig vurdering igen, når den pt ligger på 1/5 af prisen, og efter oktober 2006 lægger måske allerhøjst på det ½ af prisen.
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf zuma » 12/03/2006 14:22

Jeg vil komme med mit ganske korte bidrag til debatten, idet 4ndelshaveren jo i vanlig overlegen stil har sagt, hvad der skulle siges :smile1:

Du behøver ikke at blive nervøs for salg af andelen, idet jeg går ud fra, at hvis andelen ikke kan sælges efter ventelisten overgår den til frit salg, og så vil jeg ikke være bange for ikke at kunne afsætte den.

I øvrigt hvem var valuar?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf funkster » 12/03/2006 14:35

EDC Nørre Voldgade.

Kan ikke huske navnet på valuar.
Skriver så snart jeg skaffer det. Han er vist den eneste i afdeling der beskæftiger sig med det, og har kun med vurderinger af andelsforeningerne at gøre.
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf funkster » 12/03/2006 14:40

En anden ting... kan det på nogle måder være fordelagtig at ændre tilbage til den offentlig vurdering, hvis den nu stiger meget? Dvs.. hvad kan være chancen for man køber til handelsværdi pris og der bliver lavet om til offentlig pris? Chancen er ret lille, når man egentlig kan få det dobbelte på handelsværdien, ikke?
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf funkster » 12/03/2006 15:08

Han hed Jørn Søby
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46

Indlægaf zuma » 13/03/2006 09:30

Takker Funkster.

Risikoen er vel altid til stede, men jeg anser det for tvivlsomt, at folk vil medvirke til at ændre vurderingsprimcip fra den valuarvurdering til vurdering efter den offentlige vurdering, idet det sandsynligvis vil medføre et fald i andelskronen, og det er kun de færreste, der kan være interesseret i en sådan udvikling.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf funkster » 18/03/2006 23:01

Det blev 12.360 pr. kvadrat meter... er lagt ind i databasen
funkster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11/03/2006 21:46


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster