Opløsning - er det nogensinde en god forretning?

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Opløsning - er det nogensinde en god forretning?

Indlægaf McFly » 9/03/2006 10:39

Hej,

Jeg kan læse i forumet er der generelt er en skeptisk holdning til opløsning af andelsforeninger. Men hvis man ser bort fra ideologier og andre personlige holdninger, hvornår er det så en god forretning?

Eksempel, min lejlighed, ca 150 m2 på ydre Nørrebro:
nuværende andelsværdi 1250000 kr efter valuar vurdering
vurdering fra mægler ved salg(min andel af et samlet salg): 2500000
husleje 5500 kr/m
renter 1000 kr/m
lån i andel 250000

Vi har fået at vide, at vi kan lave aftaler med investor om, at vi kan blive boende, at han ikke vil forbedre lejligheder før vi rykker ud, og andre aftaler der kan beskytte nuværende beboere. Det vil så være efterfølgende beboere der skal hive investors penge hjem, men som jeg skrev, ikke et ord ideologier...

anslået husleje efter salg:
7000 kr/m

Så min situation går fra at være andelshaver med en effektiv husleje på 6500 og en million bundet i mursten, til at være lejer, godt beskyttet af lejeloven, med en husleje på 7000, og over to millioner hånden, med hvilke man sikkert kan hive en pæn fortjeneste hjem, som vil overgå huslejestigningen med et par tursind.

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, er der et sted hvor jeg misser en vigtig pointe, eller kan modellen simpelthen være en god forretning, hvis man får penge nok for foreningen?
McFly
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/03/2006 10:16

Indlægaf zuma » 9/03/2006 12:17

Det lyder umiddelbart for mig som en win-win situation for dig, men jeg finder det urealistisk at investor vil acceptere, at andelshavere bliver boende i lejlighederne uden at disse bliver gennemgribende renoveret, hvad jeg har forstået er den store fidus ved disse fremgangsmåder. En beskeden stigning i lejeindtægterne vil næppe være tilstrækkeligt til, at investor kan hive sin merpris hjem, og desuden kan lejerne jo blive boende i længere tid, og det kan som bekendt være svært at hæve huslejen nævneværdigt mm. de bliver gennemgribende renoveret.

Desuden kom der en lovændring, der efter sigende skulle lukke den fidus, men om jeres metode er lovlig efter reglerne kan jeg ikke vurdere nærmere :smile23:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Opløsning - er det nogensinde en god forretning?

Indlægaf Findus » 9/03/2006 15:01

Til McFly

Uden at tage stilling til de ideologiske aspekter angående andelsboliger lyder det ved første øjekast som en overordentlig god forretning, med mindre man tror på, at andelsboliger på sigt vil blive mere værd end et sådant salg, sådan som fx Velfærdskommisionen lagde op til i sin nylige rapport med et forslag om at afskaffe maksimalprisbestemmelserne på andelsboliger. Det er dog næppe noget, der ligger lige om hjørnet.

Jeg forudsætter, at der med i købstilbuddet til jer udover mæglerhonorar er afsat beløb til juridisk rådgivning, som skal sikre at I som sælgere ikke bliver snydt.

Jeg går ud fra, at de 1.000 kroner i renter er, hvad du betaler for dit lån i andelen.

Hvor stor er gælden i jeres forening? Hvor meget af de 5.500 i husleje går til afdrag? Afdrag er jo også en opsparing i din andel og den går du glip af, hvis i sælger ejendommen. Du bør sammenligne anslået husleje efter salg med huslejen i dag minus afdrag på lån. Så kan forskellen blive større.

Kan alle blive boende, uden at dette betyder en lavere salgspris, eller skal der være nogle der flytter? Er der nogen tidsbegrænsning på, hvor længe i kan blive boende og hvilken indflydelse får det på salgsprisen?

Din nuværende andelsværdi er på 1,25 mio, hvilket med en urealistisk antagelse at foreningen er gældfri, svarer til en kvadratmeterpris på 8.333 kr. Ikke imponerende høj. Vores forening ligger på over 14.000 kr. pr. kvm. Hvad er kvadratmeterprisen for jeres seneste vurdering på - råt før gæld m.v? Valg af den rigtige valuar kan også give et kraftigt løft i andelsværdien, hvis det er det man vil.

Hvad svarer den tilbudte pris for jeres ejendom til pr. kvm?

Jeg sidder med et eksempel på et oplæg til salg af en forening i den bedre del af Kbh. på mellem 21.500 og 24.000 kr. pr. kvm. Sammenhold dette med købstilbuddet på jeres forening. Kan I måske få et bedre tilbud?

Til zuma

Efter lovgivningen sidste sommer blev vedtaget som et indgreb mod opløsning af andelsboligforeninger med henblik på salg er der fortsat mulighed for at sælge foreningens ejendom som en udlejningsejendom, men denne må ikke i de efterfølgende fem år omdannes til en ny andelsboligforening.
Findus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/03/2006 13:57
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 9/03/2006 15:29

Tak for info. Tog den ganske frit fra hukommelsen :smile5:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf McFly » 9/03/2006 16:23

Hej,

Takker for svarene.

Vi er ikke så langt i processen at vi har modtaget købstilbud, men vi har fået to uafhængige erhvervsmæglervuderinger, på hvilke mine tal er baseret. Så vidt jeg ved er vuderingerne begge forsigtige, antaget ud fra at ca 25% flytter ud.

Der er ingen tvangsudflytning, men der er flere der har tilkendegivet at de gerne vil flytte, om der så er handling bag ordene når der pludselig kommer en deadline, skal jeg ikke kunne sige. Selvfølgelig søger vi juridisk hjælp og revisor, hvis vi går videre med projektet.

Foreningen har en del gæld, hvor meget kan jeg ikke lige på stående fod. Men mange millioner efter en stor renovering af hele ejendommen.

Der dog en del skeptiske stemmer, især fra De som har fundet en bolig for livet. De frygter naturligvis at lejen stiger eksplosivt, men med god juridisk hjælp, og bør vi vel være godt beskyttet af lejeloven? Især hvis vi har en aftale om start-husleje med i en købsaftale.

Kan investor f.esk presse ting ned over hovedet på os? F.eks lave opgange, faldstammer, gård, facade osv, og så sætte huslejen (væsentligt 50-100%) op? Så vidt jeg har forstået, kan lejen sættes fri, hvis der bliver brugt over 180.000 kroner på forberinger, men gælder det også, hvis han bruger en bondegård på ydre forbedringer?

Er der nogen der har erfaringer med sådan en øvelse og er blevet boende? Kunne være rart at høre nogle erfaringer.

/McFly
McFly
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/03/2006 10:16

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/03/2006 19:03

Hej

Hvis der er meget gæld i foreningen, som du skriver, er din andel kr 2.5 mio bruttotal.

Foreningens lån skal indfries, før formuen kan deles ud per andel, nettotal.

Du skal derfor kigge i regnskabet og lægge al gæld og andre forpligtelser sammen for at finde ud af hvad hver enkelt får i hånden vægtet med deres boligareal.

Den nye lov lægger op til at opløsning er gyldig, sålænge

1. Alle flytter ud.
2. Foreningen må ikke laves til andelsforening før efter 5 år.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf McFly » 9/03/2006 23:42

Hej,

De 2,5 mio er netto...

Hvad er det for en ny lov du nævner?
McFly
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/03/2006 10:16

Indlægaf JG12 » 11/03/2006 02:52

4ndelshaveren skrev:Den nye lov lægger op til at opløsning er gyldig, sålænge

1. Alle flytter ud.
2. Foreningen må ikke laves til andelsforening før efter 5 år.


Pkt. 2 er jeg med på, men hvor har du pkt. 1 fra?
Thomas Hansen
JG12
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/02/2005 07:32
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf 4ndelshaveren » 11/03/2006 10:59

Jeg har lagt et link ud vedr. Loven om likvidation af andelsboligforeninger fra andelsbolig.dk, men den er tilsyneladende fjernet.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Kan andelskronen komme op i nærheden af et købstilbud?

Indlægaf løvinden » 19/03/2006 19:50

Jeg har læst indlæggene med interesse, da jeg er i den situation at min andelsforening gerne vil sælge ejendommen - tilbud 38.000.000, hvilket giver en andelskrone på ca. 18.000 når alle udgifter og gæld er trukket fra. Vores andelskrone er nu 6.060, så der er jo et stykke op til købstilbuddet. Den sidste valuarvurdering var på 14 mill. Kan det realistisk tænkes at få en valuarvurdering, der kommer bare i nærheden?
Jeg er ikke interesseret i at sælge min andel, og der kan max. blive 5 tilbage som lejere. De bliver lovet lejekontrakter, hvor køber ikke kan varsle forbedringer, men holder det.
Hilsen
Løvinden
løvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/03/2006 11:16

Indlægaf pm » 19/03/2006 20:01

Hej Løvinden - interessant med en "live case" - for at svare på dine spørgsmål er det nødvendigt at du kommer med lidt flere oplysninger ..du skriver at I er blevet tilbudt 38 mio - og jeres gamle valuarvurdering var på 14 mio - det lyder som lidt af et spring..

1- hvad er det samlede antal kvm i foreningen - og er det ren bolig eller har i også butikker...? (slå evt din ejendom op på www.ois.dk - der kan du finde de samlede kvm)

2. hvor gammel er jeres forening og hvor gammel er bygnnigen?

hvordan er tilbuddet kommet i stand - er det via administrator eller valuaren?

Bedste hilsner fra PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 20/03/2006 09:18

Efter min vurdering, er det ikke utænkeligt, at der er et så stort hop mellem købstilbuddet og valuarvurderingen, idet der er tale om to vidt forskellige vurderingsgrundlag, men du kan ikke regne med at en valuar-vurdering nærmer sig 38 mill før om mange år.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Svar med oplysninger

Indlægaf løvinden » 23/03/2006 23:30

Ja, desværre er det en case fra den virkelige verden, selvom jeg ikke er meget for det.
Jeg håber derfor på hjælp, så vi kan få en højere andelskrone, så dem der vil flytte kan flytte med deres penge, og vi andre kan blive boende.
Her er nogle tal:
ejendommens areal er 1.516 m2. Der er 1 lejemål og en erhvervsandel. Når alt er trukket fra - lån salgsudgifter skatter m.v., så vil vi få ca. 26 mill., og den sidste valuar vurdering er tilsyneladende på 20 mill.
Jeg har dog hørt, at der er ejendomme med god placering i eftertragede kvarterer, der er højere valuarvurderet end vores.
Hvad er jeres opfattelse??
Hilsen og tak
Løvinden
løvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/03/2006 11:16

Indlægaf zuma » 24/03/2006 09:25

Hvornår er den seneste valuarvurdering fra? De seneste stigninger på markedet er ved at slå kraftigt igennem på de vurderinger som bliver foretaget i skrivende stund, så måske man skulle få lavet en dugfrisk vurdering, således at gabet bliver mindre.

Bente Kjølhede giver den rimelig god gas :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 24/03/2006 09:51

Hej "Løvinde" ...

Din forening befinder sig i det lidt mærkelige "gab" mellem en valuarvurdering som skal afspejle markedt og den reelle markedspris - det er svært at lige fatte hvad det er der gør at valuarene vurderer markant lavere for en andelsboligforening som skal sammenlignes med hvad en tilsvarende udlejningsejendom og så hvad en sådan rent faktisk står til salg til ....


For at illustrere det med tal taget fra din "case" ..

I er blevet tilbudt 38 millioner af en investor - det giver en kvm pris på

38.000.000 / 1.516 = kr 25.000 pr kvm - kommentar : det tal en investor vil give for en ejendom vil være højere des flere frie lejemål der er - hvor mange regner med at flytte i forbindelse med et salg? - dette tal kan godt flytte et par millioner.. du skriver desuden at det er en god beliggenhed - det betyder noget for investor ved genudlejning af en lejlighed efter renovering af denne, idet vedkommende kan tage markedsleje.

Jeres valuarvurdering er på kr 14.000.000 - det giver en kvm pris på :

14.000.000 / 1.516 = 9.200

og så skriver du i dit indlæg nr 2 - at valuarvurdering er på 20.000.000 - så jeg er lige lidt forvirret - er det den på 20 der gælder - i givet fald er det en kvm pris på :

20.000.000 / 1.516 = 13.200 -

HVIS og jeg skriver HVIS valuarene vurderede andelsboligforeninger så de afspejlede salgspriserne ville jeres ejendom lavt sat havde på en kvm pris på ca 20.000 - hvilket ville give en værdi af ejendommen på kr. 30 mio - dermed ville afstanden op til investor være så lille at jeg ikke mener at der skulle være problemer i at forhindre et salg.

Men nu er virkeligheden imidlertid anderledes og det er også et valg om en forening vil lade sin værdi være eksponeret for selv små ændringer i markedet - men jeg vil da mene at markedspris minus 10 - 12 procent vil være helt forsvarligt.

Hvis jeres sidste valuarvurdering er 20 mill - vil jeg måske tage en diskussion i foreningen om hvad der mangler i "marginaler " - dvs penge for at salgsfraktionen i foreningen er tilfreds og så tage en dialog med valuaren - hvis den sidste valuarvurdering er på 14 mio - ville jeg med det samme tage initiativ til at skifte valuar da det lyder useriøst.

Håber at du kan bruge input til noget

bedste hilsner fra

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 24/03/2006 10:32

Inden vi kaster os over valuarerne, skal vi jo nok lige holde os for øje, at valuaren vurderer, hvad ejendommens værdi er som udlejningsejendom med udgangspunkt i standen på ejendommen, og hvad den lovlige leje i så fald vil være. Tricket med disse køb af ejendomme er, at investor køber den med henblik på en modernisering, hvorved man kan hæve huslejerne efter reglerne om gennemgribende renoveret, hvorfor man kan forsvare, at priserne her er så meget højere.

Der bliver ikke vurdering på samme forudsætning.

Ellers ser opstillingen meget overskuelig ud.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 24/03/2006 10:53

Hej Zuma - du har helt ret i din pointe -

- mit ærinde er at "markedsværdi" rent faktisk skal være markedsværdi !! - og det potentiale som en investor i det virkelige marked er villig til at betale også bør afspejles i vurderingen af en andelsbolig - når det nu ovenikøbet står at en andelsbolig skal vurderes til handelsprisen af en tilsvarende udlejningsejendom...

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 24/03/2006 11:33

En valuar skal jo ikke som en investor vurdere, hvilke muligheder, der er i en given ejendom, men ud fra de faktiske og dokumenterede omstændigheder. Vi er sikkert mange, der gerne have set, om de havde fulgt din tankegang.

Jeg smider lige en prøveballon op på tirsdag, når jeg har møde med valuaren :smile14:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 24/03/2006 18:21

Hej Zuma - hvis du går i dialog med jeres valuar - og hvis du mener der er tid til det.. kunne det være interessant at spørge ind til de ekskakte retningslinier - jeg mener at jeg har læst et sted på dansk ejendomsmæglerforenings hjemmeside at der var kommet nye retningslinier for nylig hvor valuarene kan tage udgangspunkt i et frit lejemål pr forening.... hermed mener jeg, hvorvidt det er "retningslinier" eller helt faste regler de skal følge?? - dermed sagt - hvad / hvilken lov forhindrer en valuar i at vurdere til reel markedspris ?

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf løvinden » 24/03/2006 21:03

Hej PM
Tak for dit svar.
Jeg syntes også det er kompliceret.
Vi fik en valuarvurdering i efteråret = 14 mill. og har nu i marts fået en på 20 mill. Vi nærmer os dermed den pris som ejendommen kan indbringe ved salg ./. de lån, skatter og salgsomkostninger der skal trækkes fra. Det bliver så til 28 mill. kr.
Jeg er enig i din kommentar om at skifte valuar, men bestyrelsen vil nok ikke være med til endnu en vurdering. De vil jo gerne sælge ejedommen. Jeg har dog fået et navn på en valuar, som jeg vil prøve at kontakte på mandag for at se hvilket råd jeg kan få. Det er bare op over.
Der er nævnt nye retningslinier for vurdering, kan du sige hvor jeg kan finde dem?
Hilsen
Løvinden.
løvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/03/2006 11:16

Indlægaf pm » 24/03/2006 22:22

Hej Løvinde...

De retningslinier jeg refererer til ovenover kom for lige under et år siden, så de er allerede anvendt af de (2) valuarer i har haft på allerede.

MEN

det lyder som om at grænserne er trukket skarpt op i foreningen og i den slags situationer udvikler det sig nemt til et slags kapløb - hvor de der vil sælge er bange for hvad "de andre" - dem der ikke vil sælge, kan nå at gøre for at forhindre et salg - derfor er det måske snarere en erhvervspsykolog du har brug for som hjælp ....-)

det er ikke kun ment i spøg -

Salgssiden kan jo spørge sig selv hvorfor en investor er villige til at betale så meget for ejendommen ?

Svar : FORDI DEN ER MEGET MEGET MERE VÆRD!

Du siger god beliggenhed - og så slipper i den for kr 25.000 pr kvm - det lyder som om dine kære medandelshavere ikke er de spidste blyanter i penalhuset - med den fart der er på stigninger på udlejningsejendomme for øjeblikket ......

DERFOR er mit forslag - at få en snak med en erhvervsejendomsmægler omkring stigninger på en ejendom som jeres - måske er der allerede en involveret i handelen (men vedkommende får måske betaling hvis et salg gennemføres og så er han jo inhabil) - og få en udtalelse hvad ejendommen så kan SÆLGES TIL OM ET ÅR (det kan jo selvfølgelig kun blive et estimat) .... mit eget bud er mellem 3 og 5.000 kr pr kvm i stigning - dvs på den korte bane forærer andelshaverne ved en 60 kvm lejlighed kr 300.000 væk - dvs mellem kr. 15.000 og 25.000 pr måned.

MEN I er for langt henne i processen og lejrene er for delt til at du bare kan påstå dette - du må have noget sagkundskab på banen - men netop pointen i det momentum (gang i prisstigningerne ) der er på markedet i øjeblikket og, at netop denne type ejendomme har et stort efterslæb på prisen i forhold til resten af markedet - i forvejen synes jeg faktisk ikke at prisen lyder som en toppris (uden at jeg er ekspert)

DERMED VINDER DU I HVERTFALD ET ÅR - til at få kigget på tingene og måske få kølet sindene lidt - og om ikke andet sælger du ikke din lejlighed for billigt...

(taktisk set kan man sige at du på denne måde fører krigen over i fjendens lejr)

håber du kan bruge det til noget

bedste hilsner fra

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 27/03/2006 16:09

Jeg prøver lige at høre, hvad baggrunden er for den for nogle eksorbitante forskel :smile22:

www.de.dk er et udmærket sted at søge, hvis man skal finde oplysninger om nye retningslinier, og en person som Bente Naver er efter sigende Moder Jord indenfor dette område, så søg evt. på hendes artikler :smile2:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf eksAndelshaver? » 4/04/2006 13:30

Hej alle,

jeg er - eller var? - andelshaver i den forening "løvinden" omtaler. Da hun ikke har meldt tilbage gør jeg det for en ordens skyld.

Det blev vedtaget at sælge ejendommen...

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber at nogle kan besvare, gerne med henvisninger så jeg kan se det sort på hvidt.

1. Hvornår ophører/opløses andelsboligforeningen? Den dag det blev vedtaget at sælge på den ekstraordinære GF eller den dag køber overtager ejendommen? Der står ikke noget om dette i vedtægterne.

2. Hvis andelsboligforeningen allerede er "ikke-eksisterende" kan man vel principielt ikke længere sælge/bytte sin andel?

3. Ang. udlodningen har bestyrelsen kalkuleret med at der tages et større beløb fra til at betale for de enkelte andelshaveres forbedringer. Er det foreneligt med vores vedtægter hvori der bl.a. står følgende: ”Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden, deles den resterende formue mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andels størrelse”.

Andelshavernes forbedringer kan vel ikke betragtes som gæld?

mvh
eksAndelshaver?
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/04/2006 12:50

Indlægaf eksAndelshaver? » 7/04/2006 14:00

Hej igen...

Jeg kunne så godt tænke mig nogle bud på ovenstående spørgsmål... eller bare nogle af dem. Er der slet ingen her i forummet, der har en idé? Måske nogle der selv har været igennem opløsningsmøllen...

mvh
eksAndelshaver?
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/04/2006 12:50

Indlægaf moccha » 7/04/2006 14:33

Hej eks.

Jeg vil svare dig ud fra mine egne erfaringer, da jeg har været igennem en opløsning.

1. Hvornår ophører/opløses andelsboligforeningen? Den dag det blev vedtaget at sælge på den ekstraordinære GF eller den dag køber overtager ejendommen? Der står ikke noget om dette i vedtægterne.


Vores andelsforening blev opløst den dag, vi afholdte likvidationsGF. I praksis ophørte den dog allerede flere måneder
før, formentlig den dato hvor investor overtog bygningerne. Efter denne dato var bestyrelsen nemlig som "blæst".

2. Hvis andelsboligforeningen allerede er "ikke-eksisterende" kan man vel principielt ikke længere sælge/bytte sin andel?


Jeg tror ikke det er en fordel for dig at sælge din andelslejlighed på nuværende tidspunkt. Du vil formentlig få mere ud af at vente på at udlodningsbeløbet bliver frigivet. Du skal formentlig ud og have en anden bolig, medmindre du bliver boende?

3. Ang. udlodningen har bestyrelsen kalkuleret med at der tages et større beløb fra til at betale for de enkelte andelshaveres forbedringer. Er det foreneligt med vores vedtægter hvori der bl.a. står følgende: ”Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden, deles den resterende formue mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andels størrelse”.

Andelshavernes forbedringer kan vel ikke betragtes som gæld?


Hos os blev der taget hensyn til den enkeltes forbedringer. Dem der ingen forbedringer havde, brokkede sig og omvendt.
Hvad I vælger at gøre, er op til jer, men det kan synes mest retfærdigt at tage hensyn til at der er nogen der har brugt penge på forbedringer i deres lejlighed, i den tid de har boet der.
En anden ting, man evt. kan tage hensyn til, er hvor længe hver enkelt har boet i foreningen. Dette blev ikke gjort hos os, så udlodningen var uafhængig af om man havde boet der i en måned eller i 25 år.

Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget, ellers er du velkommen til at spørge igen.

Mvh. moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Næste

Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster