Opløsning - er det nogensinde en god forretning?

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Indlægaf eksAndelshaver? » 7/04/2006 18:43

Hej moccha - tak for respons...

Vores andelsforening blev opløst den dag, vi afholdte likvidationsGF. I praksis ophørte den dog allerede flere måneder
før, formentlig den dato hvor investor overtog bygningerne. Efter denne dato var bestyrelsen nemlig som "blæst".


vil det sige at der skal afholdes en generalforsamling, hvorefter foreningen er likvideret - eller det gjorde i? Vi har afholdt den ekstraordinære generalforsamling, hvor det blev vedtaget at sælge ejendommen og det er meningen at investor skal overtage en gang til sommer. Så er forløbet i korte træk således?

1.generalforsamling - vedtagelse af salg,
2.investor overtager ejendommen,
3.generalforsamling og endelig likvidation

Jeg tror nok jeg har en anden holdning med hensyn til forbedringer end dig.
Men rent juridisk er jeg lidt nysgerrig fordi vedtægerne bl.a. indeholder følgende - som tidligere citeret:
”Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden, deles den resterende formue mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andels størrelse”. Og spørgsmålet er om det i virkeligheden er i strid med vedtægterne at tage et beløb fra til forbedringer. De står netop ikke nævnt i forbindelse med opløsning og salg af hele ejendommen, men står naturligvis nævnt under §'erne om overdragelse af andel.
Endnu engang tak for svar!

mvh
eksAndelshaver?
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/04/2006 12:50

Indlægaf moccha » 7/04/2006 21:32

Hej eks.

vil det sige at der skal afholdes en generalforsamling, hvorefter foreningen er likvideret - eller det gjorde i? Vi har afholdt den ekstraordinære generalforsamling, hvor det blev vedtaget at sælge ejendommen og det er meningen at investor skal overtage en gang til sommer. Så er forløbet i korte træk således?

1.generalforsamling - vedtagelse af salg,
2.investor overtager ejendommen,
3.generalforsamling og endelig likvidation


Hos os afholdt vi:

1. exordinærGF hvor der stemtes om at sælge foreningens bygninger
2. exordinærGF hvor der stemtes om et konkret tilbud på bygningerne
3. køber overtog bygningerne
4. exordinær likvidationsGF hvor slutregnskab mm. blev godkendt

Disse 4 punkter tog ca. 8-9 måneder sammenlagt.

Mht. punktet om forbedringer, så vil jeg tro at de, der har dem, ønsker pengene retur for dem, men de, der ingen har, vil have overskuddet fordelt, uden at tage hensyn til forbedringerne.
Det var vores administrator, som foreslog det skulle gøres sådan, i alle henseender var han en inkompetent og manipulerende person, men lige netop her, var der noget han havde fattet (...og så fik jeg også lige luftet min uforbeholdne mening om ham...hæ hæ.)

Jeg ved ikke hvordan andre foreninger har fordelt pengene, men sådan gjorde vi hos os.

Held og lykke med det hele.

moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf eksAndelshaver? » 11/04/2006 17:11

Tak igen moccha,

Foreløbig tyder alt på at det bliver en rigtig tung omgang...
jeg har lige et spørgsmål mere - hvornår i forløbet blev jeres lejligheder vurderet? Andre må også meget give deres besyv med om forløbet af en opløsning. Jeg er nysgerrig!

Og erfaringer fra folk, der er blevet boende som lejere efterspørges; med hensyn til huslejestørrelse og evt. gener i forbindelse med renovering af lejligheder og/eller udnyttelse af tagetage.

mvh andelshaveren
eksAndelshaver?
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/04/2006 12:50

Indlægaf moccha » 12/04/2006 00:17

Hej eks.

Vores lejligheder blev ikke vurderet, vi solgte vores bygninger så billigt at det i princippet var ligegyldigt om alle lejlighederne var rottereder vil jeg tro, investor fik en foræringspris og slog til med lynets hast.

Min erfaring med huslejestørrelsen som lejer er helt konkret, da jeg fik en lejekontrakt hvor huslejen var steget med 250%.

Der har naturligvis været støjgener ifm. renovering af lejligheder. Dette har stået på indtil nu - en del støv pga. afslibning af gulve osv. Banken og vandet har været lukket. Ingen strøm i perioder.
Men det har været til at holde ud. Der har jo i denne periode været roligt i aftentimerne og i weekenderne. Da jeg selv har været på arbejde om dagen, har der som regel været ro, når jeg kom hjem igen. Men lad være med at holde en fridag! :smile14:

moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf eksAndelshaver? » 12/04/2006 21:25

Hej og takker igen:-)

På grund af nedenstående troede jeg i havde en valuar til at vurdere forbedringerne..

Hos os blev der taget hensyn til den enkeltes forbedringer. Dem der ingen forbedringer havde, brokkede sig og omvendt.


Så i må jo have taget stilling til hvor meget hver enkelt andelshaver skulle tildeles i forbedringer på et eller andet tidspunkt i forløbet?
Vil du i øvrigt ud med navnet på advokaten?

Og så må jeg jo konstatere, som ventet, at hvis man vil være hjemme i håndværkernes arbejdstid skal man flytte... :smile13:

Andelshaveren
eksAndelshaver?
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/04/2006 12:50

Indlægaf moccha » 13/04/2006 15:29

Hej eks.

Så i må jo have taget stilling til hvor meget hver enkelt andelshaver skulle tildeles i forbedringer på et eller andet tidspunkt i forløbet?


Vi skulle bare aflevere dokumentation på vores forbedringer i form af regninger mm. - hvorefter det blev regnet ud, hvor meget hver enkelt skulle have tilbage for forbedringer.

Vil du i øvrigt ud med navnet på advokaten?


Advokaten hedder Michael Thygesen (ikke en jeg vil anbefale til andelsforeninger, da han antog karakter af at være købers mand.)

God påske.

moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Foregående

Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron