Stagnering på andelsmarkedet i KBH?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Stagnering på andelsmarkedet i KBH?

Indlægaf smalls » 17/04/2006 13:57

Som de fleste nok har lagt mærke til, har boligmarkedet fundet sit leje i KBH. Vi har lige fået foretaget en valuarvurdering i foreningen, og min andel er igen steget med ca. det dobbelte (hvilket den også gjorde sidste år).

For at få råd til at sidde i min andel på vesterbro, tager jeg SU-lån. Jeg er derfor afhængig af, at andelen stiger med 30.000 kr. hver år, for at jeg skal komme ud af det med samme givinst, som hvis jeg solgte den nu. Uanset hvad skal jeg sælge lejligheden om ca. 2 år, da lejlligheden er forholdsvis lille, og jeg er derfor interesseret i at få det største afkast ved udgangen af mit studium.

Tror i, at stagneringen på ejerboligmarkedet vil smitte af på andelsboligmarkedet?
smalls
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/04/2006 13:40

Indlægaf anrosen » 17/04/2006 14:47

Nu kan man jo aldrig spå om fremtiden, hvad ufatteligt mange økonomer igennem tiden, har prøvet på. Men som udgangspunkt, så skal stigning i jeres andelsboligforening som minium ligge den procentvissats (svarende til 30.000 kr) over inflationen således at din investering ryger ind. Men du har vist også glemt at tage højde for renteudgifterne i forbindelse med SU-lån? så skal stigningen være højere.

Der er dog, flere andre forhold som spiller ind, foreningens økonomi, lejlighedens størrelse samt boligafgiften. Men markedet kan hurtigt lave en turn over, men uanset udfaldet så vil du ikke tabe særligt meget på at blive siddende.

Men for at kunne forklare det bedre, hvad er andelsværdien på din nuværende andelsbolig? :)
anrosen
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/05/2005 13:19
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf smalls » 17/04/2006 15:49

Tak for svaret.

Lejligheden er på 57m2, og boligafgiften på ca. 3300 månedligt.

Andelskronen i foreningen har udviklet sig således:
2003: 3.000 kr.
2004: 3.500 kr.
2005: 7.500 kr
2006: 11.800 kr.
smalls
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/04/2006 13:40

Indlægaf PeterLib » 17/04/2006 18:26

Hovedreglen er, at priserne på ejerboligmarkedet og på andelsmarkedet ikke har noget med hinanden at gøre. Hvordan de offentlige vurderinger og valuarvurderingerne på andelsboliger vil bevæge sig i fremtiden er det svært at spå om. Dog kan man være sikker på, at der i en overskuelig fremtid vil være et meget stort pres i opadgående retning for andelspriserne.

Jeg villle ikke være bekymret over at tage et rimeligt forrentet lån til en andel, selvom ens økonomi er stram. Hvis det lykkes dig at have siddet gratis i lejligeheden efter nogle år, så er det jo egentlig fantastisk.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf smalls » 18/04/2006 02:33

Det har du ret i, men jeg er ikke bare ude på at sidde i den gratis. Jeg skal alligevel sælge den om 2 år, så jeg ønsker at få størst muligt udbytte ud af min gevinst.
smalls
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/04/2006 13:40

Indlægaf zuma » 20/04/2006 11:59

Du vil jeg ikke lægge hovedet på blokken, men generelt er der et stort pres på boligerne i København, og derfor er det min ukyndige vurdering, at en eventuel stagnation vil være mindre udtalt i København end i resten af landet, men som sagt tag ikke dette for gode varer, det er min vurdering.

Desuden skal man ikke glemme at en andelsbolig er en gode, som man senere kan bytte væk til noget endnu bedre, hvis vedtægterne ellers giver mulighed herfor.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron