Hej
Håber I kan hjælpe med råd ifm bytte af andelslejlighed, hvor jeg er tilbudt rabat på deres andelspris.
Jeg har en 4 vær. andelslejlighed til på Østerbro som jeg skal fraflytte pr. 1. juli da jeg har købt hus pr. 15. maj.
Ifm salg skal min lejlighed først tilbydes på den interne venteliste, dernæst den eksterne eller en køber man selv finder.
Da det som bekendt er muligt at bytte til en anden andelslejlighed påtænker jeg at benytte den mulighed, da jeg
har mødt et par som har en mindre andelslejlighed i en anden forening og som gerne vil give en god rabat på deres andelspris, for at kunne overtage min lejlighed. Jeg kan bruge pengene og de kan bruge en større lejlighed.
Reglerne hos dem er at de selvfølgelig også kan bytte frit og har ellers også en intern venteliste der skal overholdes.
Planen er altså at de køber min lejlighed til prisen pr. 1. juli og jeg køber deres pr. 1. juli med et nedslag på 200.000 kr.
Da jeg ikke skal bo der vil jeg straks - i princippet samme dag - sælge den ved at lade den gå til deres interne venteliste.
Jeg har læst herinde at man anbefaler at bo der et par måneder da det jo reelt er et proforma-bytte, men det har jeg
ingen planer om - jeg håber bare deres bestyrelse vil sig OK da de hjælper en beboer til en større lejlighed og får mulighed for at tilbyde lejligheden til en nuværende beboer.
Jeg er selvfølgelig kun interesseret i at foretage denne byttehandel hvis det kan gøres fuldt lovligt og er derfor også indforstået med at der skal betales skat af min avance på 200.000 kr.
Spørgsmålene er derfor ...
- Er der noget jeg overser her eller kan det lade sig gøre efter min skitserede plan ?
- Kan deres bestyrelse lovligt forhindre byttet ? (kender ikke deres regler)
- Er der noget problem i at eje en ejerbolig og en andelslejlighed samtidig ?
- Hvor meget skal der betales i skat og hvordan er praksis med betalingen ?
Hvis I kan se nogle problemer i min skitserede plan, håber jeg på I kan komme med forslag til en løsning.
På forhånd tak
Thomas