Ikrafttrædelsedato af andelskrone vedtaget på eks ordinær GF

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Ikrafttrædelsedato af andelskrone vedtaget på eks ordinær GF

Indlægaf pb246 » 25/05/2006 10:51

Først lidt baggrund.

Vi er en A/B på over 200 lejligheder, som blev stiftet i år 2000.

Vi har siden stiftelsen benyttet valuarvurderinger til fastsættelse af vores andelskrone.

Vores andelskrone var sidste år kr. 1800.

Vores regnskabsår løber fra 1/1 til 31/12.

Vi skal holde gf senest 1/4 og indkaldelse til ekstra ordinær gf sker med 8 dages varsel.

Vores forening har solgt adskillige tidligere lejelejligheder til nye andelshavere siden januar mdr. i år.

Pga. bestyrelsens intentioner om at gå over til den offentlige vurdering uden dette var nævnt i dagsorden til den ordinære GF har jeg stillet et forslag om at vi fortsætter med valuarvurdering samt at vi fastsætter andelskronen til kr. 7.500 pr. m2.

Dette forslag blev vedtaget ved den ord. gf og det blev samtidig besluttet at vi skulle have en udfærdiget en tilstandsrapport idet bestyrelsen uden dette var nævnt i deres årsberetning mente at vores tag og vinduer står til udskiftning.

Denne tilstandsrapport er dog stadigvæk ikke udfærdiget og vi har nu "hørt" at der først sker besigtigelse primo juni og at rapporten først forventes færdig primo-medio juli måned bl.a. pga at det ikke har været muligt for firmaet og vores bestyrelse at finden en tidligere dato på trods af vores gf var i slutningen af marts!!

Resultatet af valuarvurderingen er færdig og jeg vil revideret mit forslag fra kr. 7.500 til 6.500 pr. m2. idet vi nok indenfor de næste 5-10 år skal have et nyt tag og der er lidt efterslæb på vedligeholdelsen. Men jeg ønsker blot at vi kommer på en fair og rimelig andelskrone med en fornuftig buffer til eventuelle ekstra ordinære udgifter.

Det er mit helt klare indtryk at bestyrelsen prøver at forlænge processen for at få vedtaget andelskronen til den højere værdi idet de prøver at holde andelskronen nede.

Ved den ord. gf havde bestyrelsen et forslag om at andelskronen skulle fastsættes til kr. 3.600 som blev vedtaget under regnskabspunket - dog sagde vores administrator at det kun var gældende indtil og såfremt mit forslag blev vedtaget.

Jeg mener jo at vi fastsætter andelskroner ved den ordinære og eller den ekstra ordinære GF pr. 1. januar og at den er gældende et år frem.

Mine spørgsmål går på følgende:

Såfremt mit revideret forslag på kr. 6.500 pr. m2 i andelskrone bliver vedtaget ved den ekstra ordinære gf kan vi så "kræve" at bestyrelsen/administrator efterregulere de frasolgte lejelejligheder som er sket siden 1. januar 2006 og indtil vedtagelsen på den ekstra ordinære GF ?

Skulle dette ikke være muligt at efterregulere kan vi så holde bestyrelsen og eller administrator ansvarlige for at vi ikke får disse ca. kr. 3 millioner ekstra i vores driftsregnskab idet de jo vidste besked om forslaget ?

Jeg vil sætte utrolig stor pris på jeres meninger om ovenstående.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

Pernille
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/05/2006 19:02

1. Den nye andelskronen gælder altid fra GF, så der kan ikke efterreguleres noget som helst.

2. Nej de kan ikke stilles til ansvar for noget. Noget er at vide hvad der skal ske, noget andet er hvad det demokratiske beslutter på GF.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 25/05/2006 19:19

Tak for svaret.

Men burde bestyrelse/administrator ikke tilføje en paragraf i købsaftalerne om at man efterregulerer når den endelige andelskrone er blevet fastsat så man ikke mister disse mange penge?
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/05/2006 19:31

Nej, hvorfor er det nødvendigt? Folk ved hvornår GF indtræfffer. Bestyrelsen skal ikke gætte og tage højde for hvad GF finder på at stemme. Der er 2 skæringsdatoer, før og efter GF.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 25/05/2006 19:40

Nu er det således at der efter den ordinære GF, hvor det blev besluttet at der fremover også skulle en valuarvurdering som blev lagt til grund for andelskrone fastsættelsen, er blevet solgt adskillige lejelejligheder. Det har derfor været både bestyrelsen og adminitratoren bekendt at man med den stemning som var på den ord. GF højst sandsyndligt ville stemme for den højere andelskrone.

Vi taler om kr. 3 millioner som har stor betydning for driftsbudgettet. Jeg vil da mene at man burde sørge for at dette kom hele andelsforeningen til gode og ikke tilflyttere som køber med en kæmpe rabat.

Jeg ser frem til flere svar og argumenter her.

Mvh

Pernille
Senest rettet af pb246 25/05/2006 19:58, rettet i alt 1 gang.
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/05/2006 19:58

Sæt nogle datoer på, hvad og hvornår. Det er jo rodet den måde du beskriver sagen på.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 25/05/2006 20:17

Beklager hvis det er lidt rodet beskrevet.

vi har afholdt ordinær GF d. 30 marts d.å. og afventer den ekstra ordinære GF som kan indkaldes med 8 dages varsel.

Der vil dog ikke blive indkaldt til ekstraordinære GF før engang i starten af august d.å. dvs at der er en periode på ca 5 mdr. hvor der bliver frasolgt tidligere lejelejligheder til andelshavere til den "gamle" andelskrone.

Årsagen til at der først kommer ekstra ordinær GF i august er at det ikke har været mulig for bestyrelsen/vores vicevært og ingeniøren at finde en dato for besigtigelse før 6. juni.

Det jeg så spørger om er hvis man ikke kan efterregulere tilbage til 1. januar 2006 så må bestyrelsen/administrator da sørge for at det bliver tilføjet et passus i købsaftalen om at der foreligger forslag om at andelskronen forhøjes til kr. 7.500 fra nuværende kr. 1800.

Såfremt dette ikke er gjort så mener jeg at de ikke har handlet i foreningens bedste interesse.

Er jeg helt gal på den??

mvh

Pernille
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/05/2006 21:05

Hej

Jeg vender tilbage imorgen og giver mit besyv med ud fra de erfaringer jeg har fra min bestyrelse. Det er jo helligdag idag... :smile10:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 25/05/2006 23:13

super - det sætter jeg pris på - forsat god aften.

Mvh

Pernille
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 26/05/2006 12:35

Hej Pernille

Jeg har nu læst din fortælling. Det hjælper altid når der kommer datoer ind.

Jeg vil mene at en grundig bestyrelse helt sikkert skal
varsle andelshaverne om, at der i forbindelse med den ekstraordinære GF til august vil blive stille forslag om at hæve andelskronen ganske markant.

Dagsorden for den ekstraordinære GF skal sendes ud til medlemmerne, så sælgere i den mellemliggende periode på ca 5 måneder, er orienteret om den kommende stigning, så de ikke sælger for billigt. Eller et opslag i opgangen kan være informativ.

Ved manglende disciplin i forretningensgangen, kan sælgere eventuelt kræve erstatning af bestyrelsen, fordi de ikke har gjort deres arbejde ansvarligt.

Der findes korrupte bestyrelser med viden om kommende stigninger, som benytter lejligheden til at sælge til familier og bekendte.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 26/05/2006 13:08

Super - tak for svarene - de har været meget hjælpsomme.

Jeg troede at andelskronen som normalt(!) bliver fastsat ved den ordinære GF var gældende fra 1. januar såfremt regnskabsperioden også starter/slutter ved årsskiftet.

Måske er årsagen hertil at valuarvurderingen samt regnskabet i vores forening altid bliver gjort op pr. 31. december.

Men da vi i vores forening skal holde GF før 1. april så er andelskronen altså gældende fra 1. april til 31. marts eller måske mere retvisende fra GF til GF under forudsætning at der ikke er en ekstra ordinær GF hvor andelskronen bliver fastsat hvor det så vil være fra GF til ekstra ordinære GF !!

Det er nemlig den manglende disciplin i vores forretningsgange som giver anledning til mine spørgsmål.

Jeg kan derfor udlede af dine svar at såfremt vores bestyrelse/administator ikke har medtaget en passus i købsaftalerne om at der er forslag om en markant stigning i andelskronen ved den ekstraordinære GF, som blev stillet ved den ordinære GF men ikke kunne blivet vedtaget pga manglende valuarvurdering, med i de salg hvor andelsforening står som sælger, der er foretaget fra 1. april d.å. til den ekstra ordinære GF, så er der chance for at vi kan kræve en erstatning fra vores bestyrelse/administrator??
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 26/05/2006 13:23

Andelskronen gælder altid fra GF.

Hvis der er hensigter om at hæve andelskronen til ekstraordinær GF, skal dette varsles i god tid, så de mellemliggende sælgere er orienteret. Det er god skik.

Omkring erstatningsansvar, er det et større juridisk slagsmål, men muligheden foreligger og det er sket. Jeg kender bare ikke udfaldet.

Det normale er at sælger og køber laver en intern aftale, enten en deling af den nye stigning eller at den tilfalder sælger. Jeg synes du skal kontakte jeres administrator og stille spørgsmålet.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pb246 » 26/05/2006 13:28

Mange tak for dine mange svar og tålmodighed - :smile11:

Jeg vil kontakte administrator men ville jo gerne have lidt uvildigt informationer først!!

Mvh

Pernille
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster