Hjælp ifm salg af andel og bestyrelsens vurdering af nedslag

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Hjælp ifm salg af andel og bestyrelsens vurdering af nedslag

Indlægaf ThomasPedersen » 28/06/2006 14:10

Min farmor er flyttet på plejehjem og hendes andelsbolig skal derfor sælges til den interne venteliste. Hun har boet i andelsboligen siden den blev byggget/etableret (det er små rækkehuse).

Køberen kom så forbi og fortalte at det var normal kotume at man afslår ca. 40.000 til maling af vægge osv, således at boligen bliver 'indflytningsklar' til køber . Bestyrelsesformanden kom også forbi og sagde at den var god nok. Vi spurgte så til hvor det står i vedtægterne og bestyrelsesformanden henviste til paragrafen vedr. bestyrelsens fastsatte nedslag for mangelfuld vedligeholdelsesstand (jeg har ikke vedtægterne foran mig lige nu).

Boligen er har ingen mangler - dvs. manglende dørhåndtag elign. Den er naturligvis 'slidt' - dvs. de hvide vægge er naturligvis ikke hvide længere og der er også søm/skruer hvor der har hængt billeder. Gulvtæppet er slidt igennem et sted og nogle steder er der også lodrette revner i væggene. Vi har efterfølgende fundet frem til at disse revner er opstået pga 'byggesjusk' (da huset blev bygget) og tidligere har foreningen også tilbudt at få det fikset, men min farmor sagde dengang nej tak pga. klædeskabe som så skulle flyttes osv...

Vi bad så formanden om at komme med et skriftligt nedslag - hvilket vi vil modtage om nogle dage. Han har dog sagt at vi skal påregne nedslag for:

1) Udskiftning af gulvtæppe
2) Revner i vægge skal udbedres
3) Boligen skal males

ca. 40.000 kr.

Andelsboligforeningen administreres ikke af en administrator elign.

Er ovenstående korrekt. Kan en bestyrelse 'uden videre' bestemme hvad der skal 'udbedres' ifm salg af andelsbolig. I vedtægterne står der at man kan indkalde en synsmand, men han kan vel ikke bruges til at tolke reglerne - og desuden er der ingen forbedringer i boligen.

Står vi for udbedring af væggene (pga revner) fordi min farmor tidligere har takket nej til at få det fikset ?

Hvis man skal købe et gulvtæppe, kan man så bare købe det billigste filttæppe der overhovedet findes ?

Håber at nogen kan hjælpe, og jeg vil naturligvis opdatere sagen når vi modtager brevet/opgørelsen fra bestyrelsen.

Hilsen
Thomas Pedersen
ThomasPedersen
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20/06/2006 20:08

Indlægaf zuma » 28/06/2006 15:09

Svaret vil afhænge af vedtægternes indhold, men udgangspunktet er da klart, at maling ikke er påkrævet i forbindelse med en fraflytning i modsætning til i en nymalet lejelejlighed. Tæppet kan ikke kræves udskiftet, idet det må betegnes som løsøre, med mindre det er gjort til en integreret del af boligen og dermed ikke længere er løsøre.

Væggene skal nok rettes op, men det er efter min mening også det.

Er køber og bestyrelsesformanden i familie?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf ThomasPedersen » 28/06/2006 16:22

Problemet er at bestyrelsen har 'besluttet' at sådan er det. Jeg mangler noget dokumentation for at de ikke bare kan 'skønne' at væggene skal males....

Jeg vil prøve at få fat i vedtægterne og dermed opdatere denne tråd.

Hvor kan man se hvis et væg-til-væg tæppe er gjort til en integreret del af boligen. Hvis man spørger bestyrelsen, så siger de vel bare at det er....

Hilsen
Thomas
ThomasPedersen
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20/06/2006 20:08

Indlægaf pm » 28/06/2006 23:38

Hej Thomas


lige et alternativt forslag -

Hvis vedtægterne i foreningen giver dig mulighed for at overtage lejligeden så meddel bestyrelsen at den alligevel NOK ikke skal sælges på intern liste da du KRAFTIGT OVERVEJER at bebo den selv - jeg gætter på at kravet om de 40.000 bortfalder umiddelbart efter...

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 29/06/2006 08:19

Bestyrelsen må dokumentere den praksis, og gerne via en henvisning til vedtægterne.

Hvis gulvtæppet f.eks. paneler og deslige er indpasset gulvtæppet og andre bygningsindretninger, så kan man anføre, at det er en integreret del, men på den anden side kan det være vanskeligt at forestille sig, at det skulle være tilfældet, eftersom en udskiftning af tæppet vil være særdeles vanskelig.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf ThomasPedersen » 29/06/2006 17:44

Hej igen,

Vi sagde faktisk at vi ikke ville give os en tomme, dvs. kun sælge til prisen, og efterfølgende accepterede køber prisen uden nedslag (han var jo bange for at den vil blive solgt til den næste på listen). Problemet er at nu vil bestyrelsen ikke godkende handlen uden at vi giver et nedslag.

Jeg tror problemet ligger i at så vil køberen heller ikke give afslag på sin bolig (han flytter jo internt) og så er denne kotume med nedslag lige pludselig i fare.

I kommende weekend vil jeg få fat i vedtægterne, undersøge det med gulvtæppet og vende tilbage.

På forhånd tak.

Hilsen
Thomas.
Senest rettet af ThomasPedersen 30/06/2006 19:22, rettet i alt 1 gang.
ThomasPedersen
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20/06/2006 20:08

Indlægaf moccha » 30/06/2006 08:13

[quote="ThomasPedersen"]Hej igen,

Vi sagde faktisk at vi ikke ville give os en tomme, dvs. kun sælge til prisen og efterfølgende acceptere køber prisen uden nedslag (han var jo bange for at den vil blive solgt til den næste på listen). Problemet er at nu vil bestyrelsen ikke godkende handlen uden at vi giver et nedslag.

[/quote

Dejligt at se noget beslutsomhed, held og lykke med det :smile11:

Hilsen moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf ThomasPedersen » 2/07/2006 23:04

Jeg har fået fat i vedtægterne og i paragraf 10 står følgende:

Al vedligeholdelse af boligen med tilhørende grundareal såvel indvendig som udvendig påhviler andelshaveren. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også eventuelle, nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, så som f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde. Undtaget fra andelshaverens vedligholdelsespligt er alene fællesarealer, og fælles forsyningsledninger (inkl. forgreninger) fra den del, der ligger uden for boligen.

Se vedtægterne --> http://www.obzorbeachresort.dk/doc/Vedt ... sundby.pdf

Bestyrelsen skriver følgende i brev:

"Køber har i aftalen taget forbehold mht prisfastsættelsen, idet han mener, at der bør ske nedslag i prisen, bla på grund af 17 år slidtage, manglende vedligehold samt værdiforringelse af 17 årige hårde hvidevarer (el-komfur, emhætte og toilet).

Bestyrelsen er enig med køber i, at der skal ske et passende, rimeligt nedslag i prisfastsættelsen, bl.a. til udskiftning af gulvtæpper, reparation af betongulve i soveværelse og ved entre- og havedøre samt til reparation af vægge (adskillige revner m.m.) og maling af disse i samlige rum."


Se bestyrelsens svar --> http://www.obzorbeachresort.dk/doc/svar_sundby.pdf

Jeg har undersøgt mht. gulvtæppet og det er lagt direkte på betongulv og fodpanelerne er monteret 'på tæppet'.

Kan foreningen , ifølge ovenstående kræve:

1) udskiftning af gulvtæppe fordi at der et sted er slidt hul igennem ?
2) udskiftning af gulvtæppe i andet rum hvor der ingen huller er ?
3) at revner i vægge repareres ?
3) at samtlige rum males ?

På forhånd tak.
ThomasPedersen
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20/06/2006 20:08


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster