Kan bestyrelsen vælge ikke at godkende en forbedring?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Kan bestyrelsen vælge ikke at godkende en forbedring?

Indlægaf Neato » 8/08/2006 00:57

Hvis bestyrelsen har godkendt et badeværelse projekt, hvor det var en forudsætning af at det bliver udført af aut. håndværkere, hvilket det er, kan de bagefter sige at de ikke vil godkende det på baggrund af at de synes projektet har været for dyrt?

Hvis ikke, er der §§ der kan bruges?
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf zuma » 8/08/2006 13:05

Er det et arbejde i den enkelte lejlighed eller på ejendommen generelt?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Andels And » 8/08/2006 13:53

Har du en lignende paragraf i jeres vedtægter?

Såfremt der opstår uenighed mellem overdrageren, erhververen eller bestyrelsen om fastsættelse af pris for forbedringer, inventar og løsøre eller eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand, fastsættes prisen af en voldgiftsmand, der skal være særlig sagkyndig med hensyn til de spørgsmål, voldgiften angår, og som udpe-ges af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Voldgiftsmanden skal ind-kalde parterne til besigtigelse og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegnin-gen specificeres og begrundes. Voldgiftsmandens vurdering er endelig og bindende for alle parterne. Voldgiftsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved voldgiften skal fordeles mellem parterne eller eventuelt pålægges én part fuldt ud, idet der herved skal tages hensyn til, hvem af parterne der har fået medhold ved voldgiften.

Det vil sige at en tredje part kan indkaldes og vurdere arbejdet. Så du eller bestyrelsen burde insistere at en 3de part kommer ind og vurdere og dermed lukker sagen.

Det lyder som om bestyrelsen mistænker at prisen for forbedringer er for høj - fordi du har brugt en familiemedlem til at udføre arbejdet. Du har nok alle kvitteringer/fakturaer og kan endvidere bevise at du har faktisk betalt beløbet ind på firmaets bankkonto.

Jeg kan kun anbefale under alle omstændigheder at en Abf. bruger en vurderingsmand ved hver salg - bestyrelsesmedlemmer er sjældent eksperter i vurderingsspørgsmål.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Neato » 8/08/2006 15:17

zuma skrev:Er det et arbejde i den enkelte lejlighed eller på ejendommen generelt?


Det er i "min" lejlighed.
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf Neato » 8/08/2006 15:25

Andels And skrev:Har du en lignende paragraf i jeres vedtægter?


Det ved jeg faktisk ikke, men det kunne jeg godt forstille mig.

Andels And skrev:Det lyder som om bestyrelsen mistænker at prisen for forbedringer er for høj - fordi du har brugt en familiemedlem til at udføre arbejdet. Du har nok alle kvitteringer/fakturaer og kan endvidere bevise at du har faktisk betalt beløbet ind på firmaets bankkonto.


Ja, lige netop. Problemet er at der ikke før har været en tidligere sag af denne karakter, da de fleste i abf laver det selv. Og priserne for egen time 2006 er 153,-, men nu da det er en entreprise sag er håndværksprisen højere end normalt.
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf zuma » 9/08/2006 08:05

Hvis du fremviser en regning, uanset om det er et familiemedlem eller ej, så skal regningen være udgangspunktet, med mindre det skriger til himlen. Hvis ikke der er regning, fastsættes prisen til den gængse gør-det-selv-timetakst.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Neato » 10/08/2006 13:17

NU er det kommet så langt at jeg skal bevise at jeg HAR betalt den regning. Kan de kræve det?
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf Andels And » 10/08/2006 13:38

Hej Neato - Har du lyst til at dele prisen og specifikation af det udførte arbejde med os? Som Zuma skriver "medmindre det skriger til himlen"...
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf zuma » 10/08/2006 13:53

Det kan bestyrelsen efter min vurdering ikke kræve, med mindre der er noget suspekt i sagen, som vi herinde ikke kender til :smile8:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster