Gentofte kommune - ikke steget i off. vurdering - råd søges

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Gentofte kommune - ikke steget i off. vurdering - råd søges

Indlægaf akanerd » 9/08/2006 11:42

Hej på forum...

Jeg bor i Gentofte kommune, og vores kommune er ikke blevet begunstiget af stigninger i den offfentlige vurdering tilnærmelsesvist i stil med dem der er oplevet i Københavns Kommune (vurd. næsten stået stille de seneste 4-5 år).

Kan ikke helt forstå at en forening med
- et boligareal på 1600m2
- et erhvervsareal på 350 m2 (butikker)
er vurderet pt til ca 8 mio :smile8:

Her pr. november 2006 er det så tid til off. vurderinger igen - hvilke argumenter/ muligheder har jeg for at påvirke Gentofte Kommune til at anvende samme vurderingsprincipper som i Københavns kommune? Jeg antager at vurderingsprincipperne er centrale retningslinier fra SKAT, som de (GK) ikke følger - er der nogle der har links til retningslinier/ ideer til hvad man kan gøre i en sådan situation (Valuarvurdering er ikke helt oplagt da foreningen beboes af en del ældre der er utrygge ved denne form)

håber meget I kan hjælpe...

på forhånd tak.
Christian.

ps - hvad ville i skyde på en valuar vil give sige?:smile23: (har set m2-databasen, men ved ikke helt hvordan Gentofte ligger i forhold til resten af kbh
akanerd
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24/04/2006 12:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf PeterLib » 9/08/2006 12:03

Alle kommunerne og dermed også Gentofte skal følge samme retningslinier. Derimod indebærer retningslinierne at der skal bruges lokal statistik for ejendomshandler.

SKAT's statistik viser at i 1. halvår 2005 var kommunegruppe 2 (som inkluderer Gentofte) undervurderet med cirka 100 %.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=9288

Det vil nok være svært for dig at gå helt ned på Gentofte kommune niveau, fordi der i så lille et område handles meget få udlejningsejendomme pr. år. Du kan derfor blive nødt til at løfte din argumentation på et større geografisk område.

Links til SKAT's interne retningslinier kan du finde her

http://www.esnips.com/web/skatejendomsvurdering

Hvis jeg var dig ville jeg sende en klage til både SKAT's hovedkontor og til den lokale vurderingsenhed, der vurderer Gentofte. Jeg ved ikke hvilket lokalkontor det er, men spørg SKAT.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/08/2006 12:21

4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf akanerd » 9/08/2006 12:50

PeterLib skrev:Alle kommunerne og dermed også Gentofte skal følge samme retningslinier. Derimod indebærer retningslinierne at der skal bruges lokal statistik for ejendomshandler.

Tak for inputtet!! Regnede også med at de skulle anvende samme retningslinier - lyder lovende. Dog kunne det måske lave antal handler med ejendomme i Gentoft være årsagen til et manglende sammenligningsgrundlag??

hov - Peter; kommer til at tænke på at jeg har læst noget lignende en gang fra din hånd i denne tråd på denne portal ang. brev til skat - fik du et brugbart svar - (brevet blev afsent til dem december 2005) :smile22:

PeterLib skrev:Links til SKAT's interne retningslinier kan du finde her

http://www.esnips.com/web/skatejendomsvurdering

Tak - jeg så den godt i den anden tråd - synes dog at være et ganske digert værk (for en ikke-jura-offentlige-forretningsgange-kyndig), men hvis det er der jeg skal finde min argumenter overfor SKAT, må jeg vel tygge mig igennem den....

PeterLib skrev:Hvis jeg var dig ville jeg sende en klage til både SKAT's hovedkontor og til den lokale vurderingsenhed, der vurderer Gentofte. Jeg ved ikke hvilket lokalkontor det er, men spørg SKAT.

hmmm - måske det bliver løsningen - føler måske ikke endnu at jeg har nok argumenter overfor den kommunale myndighed :smile23: Den åbenlyse forskel i vurdering kunne måske være grundlag nok?

4ndelshaveren skrev:Her er lidt spændenden læsning,

http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs. ... 3244368113

Tak for linket - har læst artiklen før, men rubricerede den lidt i reklame-kategorien, da jeg synes at have hørt Wismann omtalt herinde som rimeligt optimistisk i sine vurderinger??

takker.......
Christian.
akanerd
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24/04/2006 12:13
Geografisk sted: københavn

Indlægaf zuma » 9/08/2006 13:23

Jeg har ikke særlig meget fidus til LW, selvom han godt nok fyrer den af med en række salgstaler på diverse radiostationer. Lars Wismann, tidligere kommunalpolitiker i det hedengangne Farum fremtvinger næppe den store respekt, men man kan jo selv se efter på www.andelskrone.dk
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/08/2006 14:15

Han har jo ret, at handelsværdien ikke er afspejlet ved virkelighedens vurderinger fra diverse valuarer. At han får lidt reklame ved at kritisere sine kolleger er ok. Jeg tror dog ikke på hans nedbringelse af boligudgiften uden at hasardere med lånefinansieringen.

Jeg tror også på hypotesen om at valuaren er køber ved vurderingen og sælger ved opløsning af foreningen. Der er mangel på gode investeringsejendomme. Der er milevidt forskel på deres vurderinger og de m2 priser de sælger udlejningsejendomme til. Kan verificeres let ved at kigge på de priser de tager.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf PeterLib » 9/08/2006 14:26

Faktisk har www.statistikbanken.dk offentliggjort ejendomshandler i promille af de offentlige vurderinger på kommune niveau. Check "indkomst, forbrug og priser", "Ejendomssalg"

Til gengæld er der kun til 2001 - derefter koster det penge at få data udleveret på kommuneniveau fra Danmarks Statistik.

Jeg ville ringe og spørge Danmarks Statistik. Da det kun drejer sig om meget få tal du er ude efter, kan det ikke koste alverden.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron