Indbygningsskab

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Indbygningsskab

Indlægaf skawbo » 20/01/2005 16:56

Vi er ved at sælge en andelslejlighed fra 1933. Sidste år købte vi et stort klædeskab med skydelåger til en værdi af 9000 kr. I bagbeklædningen har jeg isat over 130 skruer, så det vil komme til at tage lang tid at skille skabet igen, endvidere kan det jo også gå i stykker under dette arbejde.
kan man kalde det et indbygget skab? det er godt nok ikke navlet fast til vægen, men det vil jeg nemmere kunne gøre.
Hvad er definitioner på et indbygningsskab ?
venlig hilsen
Skawbo :smile23:

p.s Det ville være nemmer at nedtage et indbygningsskab!!
skawbo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22/03/2004 17:10

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/01/2005 19:13

Andelsboligloven siger:
Overdragelsen må ikke betinges af, at erhververen indgår anden retshandel, bortset fra køb af inventar, der er særligt tilpasset eller installeret i lejligheden.

Dit skab lyder som løsøre, som køber eventuelt vil erhverve frivilligt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indbygningsskab i andelslejlighed

Indlægaf Mette F » 8/09/2006 16:42

Vi er lidt i samme situation da vi er ved at sælge en andelslejlighed hvor vi har fået lavet et indbygningsskab - dvs. det er fastgjort til både væg, loft og gulv (lågerne kører på skinner som er fastgjort i loft og gulv og de hænger søledes ikke på selve skabet).

Vi vil mene at der er tale om et skab som er særligt tilpasset og integreret i lejligheden, men er i tvivl om hvorvidt vores vurderingsmand vil have samme holdning - kan du hjælpe os ?
Mette F
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8/09/2006 16:36

Indlægaf christian K » 9/09/2006 11:00

Jeg vil ikke tro at jeres vurderingsmand kan vurdere det til andet end et indbygningsskab. Hvis han gør ville jeg kræve en meget god forklaring.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indbygningsskab

Indlægaf Mette F » 10/09/2006 20:08

Hej Christian

Tak for tilbagemeldingen.

Vi havde en vurderingsmand ude i fredags og han mente at indbygningsskabe var løsøre og ikke forbedring - er dette rigtigt? Ud fra andelsboliglovens betegnelse burde det da være en forbedring sådan som vi ser det.

Mvh Mette
Mette F
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8/09/2006 16:36

Indlægaf christian K » 11/09/2006 19:45

Såvidt jeg har forstået definitionen er inventar, noget der er særligt tilpasset eller installeret i lejligheden, og det er jeres jo netop. Jeg ville bede om hans definition af hvad særligt tilpasset eller installeret så er?
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf Andels And » 11/09/2006 21:42

Det er lidt umuligt at vurdere uden at være til stede. Om det er en tilpasset løsøre er lidt subjektivt og definitionen kan variere fra forening til forening. Hos os ville et klædeskab normalt ikke betragtes som forbedring men almindelig løsøre, indbygget eller ej. I værste fald skal man nedtage skabet og reparere gulv/loft og væg...

Forhåbentlig vil Mette's køber ser skabet som en smart løsning og betale for den.

P.S. I Christian's forening kan der være andre vurderingsnormer.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf ponyrider » 23/08/2007 18:30

Jeg er også kommet i klemme vedr. et skab. Sælger og bestyrelse mener at det er tilpasset inventar, idet skabet er købt til lejligheden.

Der er tale om et helt almindeligt skab med skydelåger, som er 'tilpasset' eller købt i forhold til lejlighedens mål dvs. at skabet går fra væg-til-væg uden dog at være indbygget i væggen. Det går ej heller helt til loft.

Der forligger desuden ingen kvitteringer, trods det, har sælger forlangt knapt 30.000 kr. for skabet (dette inkluderer arbejdsløn 5 timer, skabet i sig selv og et punkt som kaldes levering og tilpasning)



Hvad mener I? :smile27:
ponyrider
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15/08/2007 13:12

Indlægaf 4ndelshaveren » 24/08/2007 00:03

Det er ikke tilpasset løsøre hvis det ikke er boltet fast.

ponyrider skrev:Jeg er også kommet i klemme vedr. et skab. Sælger og bestyrelse mener at det er tilpasset inventar, idet skabet er købt til lejligheden.

Der er tale om et helt almindeligt skab med skydelåger, som er 'tilpasset' eller købt i forhold til lejlighedens mål dvs. at skabet går fra væg-til-væg uden dog at være indbygget i væggen. Det går ej heller helt til loft.

Der forligger desuden ingen kvitteringer, trods det, har sælger forlangt knapt 30.000 kr. for skabet (dette inkluderer arbejdsløn 5 timer, skabet i sig selv og et punkt som kaldes levering og tilpasning)



Hvad mener I? :smile27:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf ponyrider » 24/08/2007 08:39

Se så er vi jo ude i hvad lige præcis 'boltet' defineres som. Er det skruer og ravpluks

Jeg har fundet denne definition af tilpasset inventar i ABF Håndbogen:

1. Inventar som ikke umiddelbart kan fjernes eller anvendes andetsteds
2. Inventarets fjernelse vil forringe værdien af det fjernede (i dette tilfælde skabet), og/eller medføre større reparationer.

Men i min andelsforening har man godtkendt de mærkeligste forbedringer. Det ender forhåbentlig med en syn og skøn, hvilket jeg allerede har anmodet om. Det sikrer mig nu alligevel ikke min nattesøvn.

Tak for svaret.
ponyrider
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15/08/2007 13:12


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron