Køb af andels-lejl, sælgers forbedrings tid uhørt høj.

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Køb af andels-lejl, sælgers forbedrings tid uhørt høj.

Indlægaf MTR » 16/10/2006 13:48

Jeg har netop købt en andelslejlighed, med henblik på at ligge sammen med min nuværende så jeg for mulighed for at bygge badværelse, da dette ikke findes i min lejlighed.

Efter at have modtaget færdig salgopstilling fra andelsforeningen, har jeg gennemgået lejlighedden for at sikre mig at de udførte forbedring også svaret overens med den tid der var anført. Desværre må jeg konstaterer at der er skrevet et uhørt højt time antal på, eks. nedhængt gipsloft fjernet, samt renovering og maling af loft-(uden væv eller noget) skrevet til 75 timer, der er her tale om et loft på 16,5 m2! Dette går igen på mange punkter, og ydermere er der en del punkter der slet ikke kan betræktes som forbedringer.

Mit spørgsmål er nu, hvad gør jeg?

1: Er alle andelsbolig foreninger underlagt "Normalvedtægt for en privat andelsboligforening"?

2: Har alle ret til 14 dages insigelse efter kontrakt underskrivning?

3: Jeg har luftet tanken om det høje time antal for andelsformanden (han har godkendt forbedringer), men han afviste blanke og sagde bare jeg jeg så kunne lade være at købe hvis jeg ikke var tilfreds. Skal jeg kræve en vurderingsmand med det samme?

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg ærligt talt føler mig ret dårligt behandlet af foreningen.

Har overtaget lejlighed d. 15 Otober 2006.
MTR
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/10/2006 13:26

Indlægaf aratan » 16/10/2006 14:02

Har jeres vedtægter ikke en passus omkring uenighed ved fastsættelse af værdi for forbedringer? Det mest almindelige er vist at hvis sælger og køber ikke kan blive enige, så kan de i fælleskab udpege en skønsmand som fastsætter en værdi som begge parter så er bundet af.

Det du skal gøre nu er at meddele bestyrelsen skriftligt at du ikke er enig i værdiansættelsen for forbedringer og at du modsætter dig at købesummen frigives til sælger før der er opnået enighed. Du kan evt foreslå at der udpeges en skønsmand som kan løse uenigheden.

Mvh,

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 16/10/2006 14:11

Det vigtigste er den skriftlige begrundede indsigelse, som fremført. Herefter må bestyrelsen tage stilling til det, men det er oplagt med et syn og skøn.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf PeterLib » 16/10/2006 21:39

Hvor stort er det samllede beløb i forrbedringer?
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf MTR » 16/10/2006 23:54

Det samlet beløb er på omkring kr. 100.00.-.

Men det er lykkes mig har til aften af få lavet en aftale med bestyrelsen, om en pris nedsættelse så nu skal sælger lige have en chance for at se på de nye tal.
MTR
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/10/2006 13:26

Indlægaf zuma » 17/10/2006 08:32

Jeg forstår stadig ikke, at man ikke bruger en vurderingsmand. Det er bedste for alle parter også bestyrelsen, og det koster måske et par tusinde.

Det andet med at indgå en aftale, virker som en jysk kræmmerhandel, og en evt. senere køber vil kunne tilsidesætte en sådan.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf christian K » 17/10/2006 12:21

Hvis man skriver eget arbejde på må man ikke skrive flere timer på end hvad en håndværker skal bruge for at udføre opgaven. Så derfor enig med Zuma, få en vurderingsmand ud og give et bud på forbedringens værdi.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf aratan » 17/10/2006 12:26

zuma skrev:Jeg forstår stadig ikke, at man ikke bruger en vurderingsmand. Det er bedste for alle parter også bestyrelsen, og det koster måske et par tusinde.

Det andet med at indgå en aftale, virker som en jysk kræmmerhandel, og en evt. senere køber vil kunne tilsidesætte en sådan.


Enig langt hen ad vejen, men der kan være tilfælde hvor det ikke giver mening at bruge penge på vurderingsmand. Jeg købte eksempelvis i foråret nabolejligheden til sammenlægning, hvor der var under 10.000,- i forbedringer, det meste dokumenteret ved håndværkerregninger, der kan det meget bedre betale sig at blive enige med sælger om en pris end at bruge penge på vurderingemand. Men hvis der er tale om forbedringer i dem størrelsesorden der er nævnt her og/eller der er tale om hjemmegjort arbejde så ville jeg aldrig gå ind i en handel uden en vurderingsrapport.

Vores vedtægter specificerer at bestyrelsen fastsætter værdien af forbedringer, men hvis bestyrelsen finder det nødvendigt kan de benytte vurderingsmand. Bestyrelsen finder det så efterfølgende altid nødvendigt med vurderingsmand medmindre køber og sælger i fællesskab frabeder sig dette og selv fastsætter en pris.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 17/10/2006 13:35

Uanset beløbets størrelse, vil jeg altid anbefale, både en bestyrelse, men lige såvel køber og sælger om at betale de par tusinde for en vurdering, for så er alle ting gået rigtigt til.

Hvad hvis der viser sig at være tale om en mangel, som man har overset? Det er jo altså ikke kun forbedringerne, som vurderingsmanden besigtiger........
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster