Valuarvurderinger og mægleransvar

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Valuarvurderinger og mægleransvar

Indlægaf PeterLib » 6/11/2006 13:56

Hej Forum

Der har tit været undren på dette forum over at udlejningsejendomme rent faktisk handles til højere priser (15-22000 kr/m2) end valuarvurderingerne (7-13.000 kr/m2).

Jeg har mange gange påpeget det manglende juridiske grundlag, som er årsagen til dette.

Nu har jeg flg. teori, som jeg beder forummet kommentere:

Det der reelt styrer valuarvurderingerne er mægleransvaret og lovgivningen her omkring - ikke markedspriserne !!!!

Valuarer vurderer ejendommene netop så højt at den er højere end den offentlige vurdering, men ikke så højt at valuarer i sit eget hoved frygter en ansvarspålæggelse fra en utilfredskøber.

Jeg kender ikke retspraksis på området (er økonom) men mon ikke det er svært at få domstolene til at underkende en valuarvurdering som er rimelig tæt på den offentlige vurdering.

Hvis ovenstående er korrekt - og hvis SKAT til næste år hæver de offentlige ejendomsvurderinger: Så er min spådom, at andelsboliger til næste år vil blive vurderet til noget der ligner reelle handelspriser!!!!!!!!
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/11/2006 14:46

Retspraksis er ABL - § om maksimalpriser.

Så er det op til valuaren om han hedder Wismann eller Forsigtig Per.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 6/11/2006 15:42

Det er jo svært at gisne om, hvorfor mæglerne vurderer som de gør, men det virker da påfaldende, at Wismann er klar til at ligge hovedet og ikke mindst sin ansvarsforsikring på blokken for nogle høje vurderinger, hvorimod de andre kører med håndbremsen trukket!
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kampman166 » 6/11/2006 20:05

Til Peter Lib og andre, der har læst DE's retningslinier.
Jeg har oplevet en valuar (fra en af landets største mægler kæder), der for at forsvare sin mildt sagt ikke for høje vurdering sagde, at han havde fratrukket 4000,- pr m2 i sin vurdering (hvilket han altid gjorde), da han mente, at det var, hvad de enkelte andelshavere som gennemsnit selv havde lavet af forbedringer i deres lejligheder. Dette gjorde han fordi, den enkelte andelshaver jo ikke skulle belønnes 2 gange, når han solgte sin andel, idet andelshaveren jo både vil få en sum for sine forbedringer, samt få en højere andels krone pga., at der var mange forbedringer i de enkelte andels lejligheder. Jeg kan godt se, at han har en pointe, men er uening om beløbsstørrelsen samt juraen vedr. dette, da ejendommen jo skal vurderes, som om den blev solgt som udlejnings ejendom. Dette vil jo kun forekomme, hvis foreningen var opløst og ved en opløsning tages der jo i vedtægterne ikke hensyn til de enkelte andelshavers forbedringer, når "rovet" skal deles.

Mit spørgsmål går på, om der står noget i DE's retningslinier vedr. at lave en eller anden form for fratrækkelse i valuar vurderingen for forbedringer som de enkelte andelhavere selv har lavet.
Venlig hilsen
Kampman
kampman166
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10/05/2005 23:32

Indlægaf Peter » 7/11/2006 02:24

kampman166 skrev:Til Peter Lib og andre, der har læst DE's retningslinier.

PeterLib,
Uploadede du DE's retnlingslinjer et eller andet sted?
(Fx som sidst hvor du uploadede Skats retningslinjer til fælles fornøjelse)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf pm » 7/11/2006 10:55

til PeterLib (trådstarter....)


Den stille revolution.... jeg er endnog meget enig i din betragtning - når vurderingsmeddelelserne ved vi om SKAT følger op på den forrige hvor stigningerne i kbh lå på omkring 56 % - og det vil have effekten af at valuarene lægger sig væsentlig nærmere handelspriserne. Efterslæbet er dog mange steder ret voldsomt - min forening skal stige 200 % for bare at nå op på 15 k pr meter....

Så er der nogen der har talegaverne i orden og kan få en "snigudtalelse" omkring den andelboligforening de bor i fra SKAT kan vi få stillet nysgerrigheden...:-)

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf CHB » 7/11/2006 11:07

Til PM

Sidste år i januar kontaktede jeg Frederiksberg Kommune (bor i Frb.), og udbad mig om deres vurdering af min forenings ejendom. De informerede mig om, at det i sidste ende var en politisk beslutning hos byrådet, og at den først ville blive truffet i februar(2006). Dette skyldes formentlig, at en vurdering bl.a. indeholder grundværdien, som ligger til grund for ejendomskatten (politisk bestemt).

Derfor tror jeg, at vurderinger først kan indhentes, når kommunerne har bestemt grundværdier/skatteindtægterne for 2007.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf pm » 7/11/2006 11:12

Hej CHB - takker for oplysningen - det tar den tid det tar...:-)

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 7/11/2006 12:16

Jeg vil godt sige at udmeldingen fra Frederiksberg om en byrådsbeslutning undrer mig. De retningslininer fra SKAT vedr. ejendomsvurdering indeholder intet punkt om nogen politiske beslutninger. Der beskrives rene embedsmandsprocedurer. Det er efter min overbevisning ikke en politisk beslutning hvad ejendomsvurderingerne skal være.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 7/11/2006 14:12

Det kan i det hele taget undre, at der er så stor mystik omkring disse vurderinger, og det ser bestemt ikke ud til, at problemet er løst :smile8:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron