Fortrydelse ved køb af løsøre

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Fortrydelse ved køb af løsøre

Indlægaf munkhaus » 6/12/2006 21:49

I forbindelse med salget af vores lejlighed indgik vi en skriftelig aftale med køber om overtagelse af løsøre.

I følge vores forenings vedtægter kan en aftale om overtagelse af løsøre fortrydes indtil overtagelsesdagen.

På overtagelsesdagen gennemgik vi løsøre med køber og overdrog diverse manualer.

Vi konstatere så her efterfølgende af køber ikke har indbetalt værdien af løsøre som vi så heller ikke har modtaget.

Vores administrator rykker så 4 dage efter købers overtagelse for indbetaling af penge for løsøre.

Køber meddeler så at han har fortrydt købet af løsøre og ikke ønsker dem alligevel.

- Kan han det og hvad kan vi gøre som sælger, det virker jo ikke helt rimeligt!

- Har foreningen et problem? Vedtægterne er overtrådt

- Kan man fortryde køb af løsøre når der ligger en skriftelig aftale blot ved at undlade at indbetale beløbet?

Mvh
Munkhaus
munkhaus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6/12/2006 17:31

Indlægaf kandidat » 7/12/2006 01:53

Hvis det står i vedtægterne og løsøret er prissat rimeligt, vil jeg mene at køber skal overtage det løsøre som køber har sagt ja til at overtage. Ellers må salget jo erklæres ikke gyldigt og køber mister lejligheden. Om dette er juridisk muligt ved jeg ikke, men de skal nok komme på banen :smile2:
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf munkhaus » 7/12/2006 08:40

Hej kandidat,

Tak for dit svar.

I vedtægterne står der at køber har indtil overtagelsesdagen til at fortryde køb af løsøre.

Hvordan skal jeg forholde mig. Er det foreningen eller mig der skal tage handling. Jeg klager selvfølgelig til bestyrelsen. Men al afregning af penge gør igennem bestyrelse og administrator.

mvh
Munkhaus
munkhaus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6/12/2006 17:31

Indlægaf kontapus » 7/12/2006 09:41

Købers fortrydelse af løsørekøbet kan ikke medføre at overdragelsen af lejligheden bliver ugyldig. Dette følger af, at andelsboligloven foreskriver at en overdragelse af en andelsbolig ikke må betinges af anden retshandel. Så pas på med at fare frem med påstand om ugyldighed, da I vil komme på glat is.

Derimod kan I forsøge fastholde køber på løsørekøbet, hvis han ikke har reageret i tide, i forhold til den normale frist der er udstukket i vedtægterne.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/12/2006 11:11

Jeg mener at køber skal fastholdes på løsørekøbet og mener at det generelt er overtagelsesdagen der er skæringspunkt for fravalg af løsøre. I jeres foreningen er det særlig tydeligt, da det står i vedtægterne.

http://www.ejendomsadministration.nu/vu ... lighed.htm
fortæller om løsøre under overskriften "Anden retshandel, herunder salg af løsøre"
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 7/12/2006 13:06

Det er også retstilstanden på området :smile19:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kandidat » 7/12/2006 15:06

kontapus skrev:Købers fortrydelse af løsørekøbet kan ikke medføre at overdragelsen af lejligheden bliver ugyldig. Dette følger af, at andelsboligloven foreskriver at en overdragelse af en andelsbolig ikke må betinges af anden retshandel. Så pas på med at fare frem med påstand om ugyldighed, da I vil komme på glat is.

Derimod kan I forsøge fastholde køber på løsørekøbet, hvis han ikke har reageret i tide, i forhold til den normale frist der er udstukket i vedtægterne.


Hvis lejligheden skal sælges med løsøre og derved handles til en pris af X kroner, og køber så forsent fortryder og kun indbetaler Y kroner, så mangler der jo en sum penge. Og gør der det vil handlen vil ikke være gyldig.
Jeg mener, skal jeg købe en vare for 100 kr. og betaler kun 95 kr. kan jeg vel ikke hævde at det er min vare, hvis sælger ikke synes det er i orden?
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf kontapus » 7/12/2006 15:11

Andelsboliglovens § 5, stk. 12 gør, at det netop ikke forholder sig sådan med andelsboliger. Overtagelse af løsøre er en selvstændig retshandel, der ikke kan gøres til en betingelse for den samlede handels gennemførsel, og derfor kan fortrydelse (ikke engang hvis den er for sen) ikke medføre hævebeføjelser for sælger.

Som nævnt tidligere, medfører for sen reaktion i forhold til fortrydelsesretten, alene at også retshandlen angående løsøre kan gøres gældende.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf aratan » 7/12/2006 15:11

Mon ikke argumentet der er at du ikke kun køber en vare men to, da selve lejligheden og løsøret er to seperate ting. Dvs det at du ikke køber/betaler vare #2 gør ikke at købet af vare #1 bliver ugyldigt.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 7/12/2006 15:22

Lige præcis, sagen burde ikke være så kompliceret, men selvfølgelig irriterende for sælger.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kandidat » 7/12/2006 15:23

aratan skrev:Mon ikke argumentet der er at du ikke kun køber en vare men to, da selve lejligheden og løsøret er to seperate ting. Dvs det at du ikke køber/betaler vare #2 gør ikke at købet af vare #1 bliver ugyldigt.


Jo det er muligt, men så hænger han vel stadig på løsøret og skal betale for det, da fortrydelsesrettet er overskredet.
At det så ikke koster ham andelsen, kan jeg godt se rimeligheden I. Gør det bare mere svært for sælger at skulle kradse sine penge ind.

Dog er det jo set før at man køber bundlede vare, som så handles som en vare. Det er jo ikke fordi køber ikke har kunne sige fra overfor løsøre (jf. de oplysninger vi har). Derfor vil jeg mene at køber har givet udtryk for at købe andel indeholdende løsøre og dette handles som en vare.

Så der er to vinkler, og jeg kan se begge fra henholdvis køber eller sælgers side.

Sidst vil jeg dog nævne, at kan sælger nægte en køber et salg frem til overdragelses dagen, så finder jeg det urimeligt at man ikke kan nægte køb af løsøre. Da dette kunne medføre at sælgeren ikke ville sælge andelen. Og jeg går ud fra at omtalte §5 stk. 12 er lavet for at hindre dette.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf kontapus » 7/12/2006 15:29

Andelsboligloven indeholder jo netop forbud mod "bundlede varer".

Sælger er jo i princippet bundet fra aftaletidspunktet, så det er ikke helt korrekt, at sælger kan "fortryde" - selvom der kan fuskes.

Husk på, at køber jo netop GODT kan nægte køb af løsøre, men skal gøre det indenfor den fastsatte frist. Fristen er mere af praktisk karakter, da der jo skal ske afregning i købesummen m.v.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf aratan » 7/12/2006 15:31

Enig, hvis fristen er overskredet så skal man købe begge varer, men det gør ikke selve lejlighedskøbet ugyldigt.

I princippet så kan det vel løses ved følgende fremgangsmåde:

1: Foreningen udfærdiger salgspapirer
2: Sælger underskriver salgspapirer først
3: Køber underskriver salgspapirer derefter og siger samtidig til/fra mht. løsøre.
4: Bestyrelsen underskriver salgspapirer til sidst, evt først efter bekræftelse på betaling af overdragelsessum
5: Bestyrelse meddeler sælger hvorvidt køber har ønsket løsøre.

Er der nogen huller i det?

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron