hvordan finde en åben ekstern venteliste?

Om ventelister og penge under bordet.

hvordan finde en åben ekstern venteliste?

Indlægaf førstegangskøber » 9/08/2006 20:13

Vi er nyflyttet til København og ønsker at skrive os op til en andelsbolig (helst på Frederiksberg), men hvor finder vi foreninger med åbne ventelister?

Har prøvet at lede på nettet, men de allerfleste har lukket listen.
Jeg fandt en liste over andelsboligforeninger på internet og har sendt brev til 5 stk (bare som en test).
Jeg fik svar fra 4 (havde sendt med frankeret svarkuvert), og de havde alle lister der man måtte blive opnoteret af en andelshaver.

Er det sådan det fungerer? at man må kende nogen som allerede bor der man vil bo?
førstegangskøber
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9/08/2006 20:02

Indlægaf Korkia » 9/08/2006 21:59

Må nok skuffe med at sige, at sådan er det. Enten kender man nogle, eller smider man penge efter de ny byggede andelsboliger (også kendt som gældsfælder)
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf zuma » 10/08/2006 09:03

Standardvedtægterne mig bekendt siger, at skal anbefales af en andelshaver fra foreningen, så muligheden er desværre begrænset, men ellers må du skrive til andelshaveren og høre om de vil skrive dig op, ellers netværke med kammerater og venner.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Kiramizu » 14/12/2006 23:34

Det er min erfaring at det er meget, meget svært at finde andelsboligforeninger hvor du kan blive skrevet op uden at kende nogen i foreningen. Men de findes, du skal bare blive ved med at lede. Søg på nettet og tjek alle deres hjemmesider. Der står for det meste hvordan deres ventelisteregler er. Men så er der selvfølgelig alle dem som ikke har hjemmesider...
Når man så er skrevet op på en liste, skal man være opmærksom på, at der ofte sælges til den liste som andelshaverne har lov til at opnotere på først, derefter bruges den eksterne liste.
Så jeg må nok desværre tilstå at det virker til at det med at kende nogen, bare fungerer bedre - desværre. Men jeg er da selv med på vognen med at finde steder at blive skrevet op på eksterne lister, så selvfølgelig håber jeg! :smile2:
Kiramizu
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/12/2006 12:03
Geografisk sted: København

Indlægaf Lars75k » 15/12/2006 00:55

www.ab-jaeger.dk (dog kun delvist på frederiksberg)
Lars75k
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 6/06/2005 18:58

Indlægaf zuma » 15/12/2006 09:08

Emnet har været debatteret, og man fandt frem til, at man kan købe en bog over andelsforeninger, og så kan man jo rette henvendelse til formanden.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Kiramizu » 17/12/2006 02:48

Er selv skrevet op i AB Jæger, men er nr. 1714 på listen og har stået der i 1/2 år! Men det er jo også godt med fremtidsudsigter...
Og det er jo københavns største andelsboligforening, med ca. 500 boliger, så hvorfor ikke!
Kiramizu
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/12/2006 12:03
Geografisk sted: København

Indlægaf moccha » 17/12/2006 15:33

Kiramizu skrev:Er selv skrevet op i AB Jæger, men er nr. 1714 på listen og har stået der i 1/2 år! Men det er jo også godt med fremtidsudsigter...
Og det er jo københavns største andelsboligforening, med ca. 500 boliger, så hvorfor ikke!


Ja, så er du inde om 35 år, hvis statistikken om at der er 10 procents udskiftning årligt i andelsboligmassen holder stik :smile23:
Du kan håbe på at maksimalprissystemet ophæves, for så stiger udflytningsprocenten :smile1:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Kiramizu » 17/12/2006 16:37

moccha skrev:
Kiramizu skrev:Er selv skrevet op i AB Jæger, men er nr. 1714 på listen og har stået der i 1/2 år! Men det er jo også godt med fremtidsudsigter...
Og det er jo københavns største andelsboligforening, med ca. 500 boliger, så hvorfor ikke!


Ja, så er du inde om 35 år, hvis statistikken om at der er 10 procents udskiftning årligt i andelsboligmassen holder stik :smile23:
Du kan håbe på at maksimalprissystemet ophæves, for så stiger udflytningsprocenten :smile1:
Du kan håbe på at maksimalprissystemet ophæves, for så stiger udflytningsprocenten :smile1:


Hmm. Jeg ved ikke så meget om økonimi, så kan du ikke forklarer hvad det betyder?

Men, ja. Jeg ved godt at det har lange udsigter, men det vidste jeg ikke da jeg skrev mig op. De lover selv ca. 6 års ventetid, hvordan det så end kan lade sig gøre...
Kiramizu
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/12/2006 12:03
Geografisk sted: København

Indlægaf Lars75k » 17/12/2006 19:49

Det er på basis af hvor lang tid dem der køber nu, har stået på venteliste (men det er vist lidt længere for øjeblikket - der sælges mindre end tidligere)

Mvh Lars
Lars75k
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 6/06/2005 18:58

Indlægaf moccha » 18/12/2006 15:30

Kiramizu skrev:
moccha skrev:
Kiramizu skrev:Er selv skrevet op i AB Jæger, men er nr. 1714 på listen og har stået der i 1/2 år! Men det er jo også godt med fremtidsudsigter...
Og det er jo københavns største andelsboligforening, med ca. 500 boliger, så hvorfor ikke!


Ja, så er du inde om 35 år, hvis statistikken om at der er 10 procents udskiftning årligt i andelsboligmassen holder stik :smile23:
Du kan håbe på at maksimalprissystemet ophæves, for så stiger udflytningsprocenten :smile1:
Du kan håbe på at maksimalprissystemet ophæves, for så stiger udflytningsprocenten :smile1:


Hmm. Jeg ved ikke så meget om økonimi, så kan du ikke forklarer hvad det betyder?

Men, ja. Jeg ved godt at det har lange udsigter, men det vidste jeg ikke da jeg skrev mig op. De lover selv ca. 6 års ventetid, hvordan det så end kan lade sig gøre...


Har i en rapport om andelsboligmarkedet set at fraflytningsprocenten er 10 (mener det var 10% lige ud - eller noget deromkring).
Hvis der er 500 boliger, er der altså 50 der flytter årligt.

Ja, det har da lange udsigter, måske skal du prøve at finde nogle flere foreninger i området, så du står på flere ventelister.

Hvis maksimalprissystemet ophæves, vil de allesammen sælge og købe en ejerbolig :smile1: så rykker du hurtigere op på listen.
Andelen kommer så til at koste noget mere, nok tæt på ejerboligpriser.

En masse andele bliver usælgelige, så falder prisen igen :smile2:

Men kom på flere ventelister, hvis du skal nå at have en andelsbolig til en rimelig pris, er mit råd.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Re: hvordan finde en åben ekstern venteliste?

Indlægaf Martin Neergaard » 14/11/2020 11:34

Man kan finde et overblik over åbne ventelister til andelsboliger i København på: https://andelsguide.dk
Martin Neergaard
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14/11/2020 11:30


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron