Mangelliste

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Mangelliste

Indlægaf High5ly » 5/01/2007 15:46

Jeg er netop blevet den heldige ejer af en andelslejlighed på Frederiksberg, og er i den forbindelse blevet hvirvlet ind i hele hurlumhejet der følger med i overtagelsesprocessen af sådan en.
Jeg har derfor et par spørgsmål omkring manglerlisten og eventuelle godtgørelser for dennes punkter.

1. I lejlighedens badeværelse er der en smule skimmelsvamp, dette er også nævnt i vurderingsrapporten, men har ikke givet nedslag i prisen.
Jeg har dog alligevel nævnt det i mangellisten, da jeg har været i tvivl om det bør give nedslag eller ej. Sælger afviser dette, da det er skrevet i vurderingsrapporten. Hvem har ret?
Hvis sælger har ret, hvordan kommer der så nedslag i prisen på en lejlighed, hvis fejl og mangler, så længe det er nedskrevet i vurderingsrapporten, ikke kan medregnes som mangel eller forringelse?


2. I soveværelset er der et klædeskab som, for mig og se, er hjemmelavet, dette er påskrevet som tilført løsøre og jeg er derfor tvunget til at købe det. Sagen er den at skabet er venstrehåndsarbejde (formoder sælger er højrehåndet) og de tre skydedøre som skabet består af, kan ikke rigtig trækkes fra hinanden, hvilket betyder at man ikke kan udnytte al pladsen i skabet. Her har jeg også bedt om en reduktion i prisen på skabet, da jeg mener 5000 kr er alt for meget for et ufunktionelt skab som ingengang er malet og der stadig er blyantstreger fra opmålingen på.
Sælger afviser dette, da det er købt som beset.

Hvordan er det i sådan et tilfælde muligt at få nedslag?

Skabet leder allermest tankerne over på at sælger lige har ville score lidt ekstra kontanter inden salg..

På forhånd mange tak

Mvh Rookien
High5ly
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13/12/2006 17:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/01/2007 19:46

En smule skimmelsvamp skal blot vaskes væk og er ikke en mangel, men nærmere manglende rengøring. Vask med Rodalon eller et klorholdigt rengøringsmiddel.

Løsøre kan du fravælge frem til overtagelsesdagen. Hvis lågerne ikke virker er der tale om en mangel som sælger skal udbedre.
Hvis skabet er bygget så det kun passer i din lejlighed er der tale om tilpasset inventar som du skal overtage.
Hvem har fastsat skabets værdi til 5.000 Kr. ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf High5ly » 5/01/2007 21:11

Mange tak for det hurtige svar..

Jeg er jo som sagt rookie i det her spil, og har også bare skrevet det med skimmelsvampen på mangellisten for en sikkerheds skyld. Tak for tippet :smile2:

Skabet er rigtig nok tilpasset inventar, som jeg er forpligtet til at overtage, men som sagt mener jeg ikke det fungere efter hensigten.
Det er rent faktisk vurderet af en bygesagkyndig, men jeg har d.d bedt om kvitteringen for skabet, da jeg mener det er noget jeg lige så godt kunne have lavet i sløjd i 8. klasse.
High5ly
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13/12/2006 17:41

Indlægaf kontapus » 8/01/2007 01:25

Tilpasset løsøre skal være funktionsdygtigt, for at det kan tilskrives en værdi. Såfremt det ikke fungerer efter hensigten, er der afgjort tale om en mangel.

Begrebet "købt som beset" kan sælger ikke gøre gældende i dette tilfælde, og du bør bestemt påføre det på mangellisten. Såfremt manglen ikke udbedres, eller prisen på det tilpassede klædeskab ikke nedjusteres eller helt bortfalder, vil der i praksis være tale om en overtrædelse af andelsboliglovens maksimalprisbestemmelse.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf karina » 16/02/2007 20:02

hejsa*S*
Man køber da ikke en lejlighed som beset? Står det i papirene du har på den? For ellers kan man ikke bare sige det, da man som sælger skal sørge for at tømme sin lejlighed helt. Står der noget om det i reglerne?
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron