Erhvervsareal (notat i valuarvurdering)

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Erhvervsareal (notat i valuarvurdering)

Indlægaf bayswater » 5/01/2007 13:03

Hej, vi har fået udarbejdet en valuarvurdering i vores forening (som vi skal stemme om i næste uge). Det er i sig selv interessant - men jeg studser over flg. som valuaren bemærker:

Vi har et erhvervsareal (100 m2 iflg. BBR - som dækker over 2 lejligheder, der er slået sammen) - men ejeren af dette erhvervsareal har desuden en tredje lejlighed (som OGSÅ bruges til erhverv) + han har inddraget en ikke ubetydelig del af kælderen - også til erhverv.

Valuaren værdisætter den tredje lejlighed som beboelse (da den jo er registreret til dette) i stedet for som erhvervsareal.

Et par spørgsmål:

1) Hvilken betydning har ovenstående for den samlede vurdering?
2) Er det (overhovedet) tilladt at bruge en lejlighed reg. til beboelse som erhverv på den måde?
3) Betaler man som ejer af en lejlighed der bliver brugt til erhvervsformål det samme i husleje som hvis lejligheden var til beboelse?

God weekend, når det kommer dertil!

/bays
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/01/2007 19:35

1) Du kan formentlig se af vurderingen hvordan valuaren har fastsat lejen for henholdsvis erhverv og beboelse. Jeg kan ikke levere et online-rettelsesbeløb.

2) Beboelseslejligheder må ikke benyttes til erhverv.

3) Erhvervslejligheder er som regel 2-4 gange dyrere i leje end beboelseslejligheder. Hvis der er tale om andelshavere kan boligafgiften/erhvervsafgiften være fastsat anderledes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bayswater » 6/01/2007 13:10

Admin. Jens Arentoft skrev:1) Du kan formentlig se af vurderingen hvordan valuaren har fastsat lejen for henholdsvis erhverv og beboelse. Jeg kan ikke levere et online-rettelsesbeløb.

2) Beboelseslejligheder må ikke benyttes til erhverv.

3) Erhvervslejligheder er som regel 2-4 gange dyrere i leje end beboelseslejligheder. Hvis der er tale om andelshavere kan boligafgiften/erhvervsafgiften være fastsat anderledes.


Hej Jens, mange tak for dit svar.

Forskellen på leje for og beboelse og erhverv fremgår ikke (jf. #1) af vurderingen. Forskellen er kun noteret i m2.

Mht. # 2+3 - så mener jeg, vedkommende ejer de 3 andelslejligheder (2 er reg. til erhverv, den sidste som beboelse). Alle 3 bruges som nævnt (+ kælder) til erhverv. Ejeren bor ikke i ejendommen, men et andet sted i byen.

Det hele virker mig noget rodet...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/01/2007 17:04

Beboelseslejligheden der anvendes til erhverv, skal vurderes som beboelse, som valuaren har gjort. Bestyrelsen bør sørge for at den anvendes til beboelse. Kommunen reagerer hvis en beboelseslejlighed mangler folkeregistertilmelding fra mindst 1 person, så jeg gætter på at der er en tilmelding på adressen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bayswater » 6/01/2007 18:47

Admin. Jens Arentoft skrev:Beboelseslejligheden der anvendes til erhverv, skal vurderes som beboelse, som valuaren har gjort. Bestyrelsen bør sørge for at den anvendes til beboelse. Kommunen reagerer hvis en beboelseslejlighed mangler folkeregistertilmelding fra mindst 1 person, så jeg gætter på at der er en tilmelding på adressen.


Det er muligt at adressen er tilmeldt - men der bor i hvert fald ikke nogen :-)

Har du en ide om hvorvidt den samlede vurdering ville være anderledes, hvis denne ene lejlighed i stedet var registreret som erhverv (som den jo er) - og derfor også vurderet af valuaren som erhverv?

Tak for svar!
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf pb246 » 7/01/2007 10:23

Vurderingen burde have en rentabilitetsberegning med og i denne kan du se antallet af bolig og erhvervs m2 og se den pris som valuaren har sat på hhv. bolig og erhverv. Du vil så kunne checke hvad prisen(vurderingen) vil være såfremt der er ændringer i m2.
pb246
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 25/05/2006 09:43

Indlægaf bayswater » 12/01/2007 22:15

pb246 skrev:Vurderingen burde have en rentabilitetsberegning med og i denne kan du se antallet af bolig og erhvervs m2 og se den pris som valuaren har sat på hhv. bolig og erhverv. Du vil så kunne checke hvad prisen(vurderingen) vil være såfremt der er ændringer i m2.


Ja, nu kan jeg se det - det ser ud til at han betaler ca. det dobbelte i husleje for erhvervslejlighederne ift. de alm. beboelseslejligheder. Men der angives ca. 100 m2, selvom det anslås at være godt 200 m2 pga. den ekstra 3. lejlighed og kælder.

"2) Beboelseslejligheder må ikke benyttes til erhverv."
- hvor kan man finde det rent lovmæssigt?

Tak for jeres input!

Bays
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron