markedsværdi og offentlig ejendomsvurdering

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

markedsværdi og offentlig ejendomsvurdering

Indlægaf flakey » 1/02/2007 16:09

d'Herrer

Jeg har kig på en andelslejlighed i kbh som koster 1,4 millioner kroner.

Den er værdisat efter "markedsvurdering"

Hvad betyder det i forhold til den kommende nyvurdering fra det offentlige. Vil den så blive påvirket af det?

Den er til overtagelse d. 1/3 så det vil jo i så fald tilfalde mig, hvilket selvfølgelig ville være lækkert :-)
flakey
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28/01/2007 14:48

Indlægaf zuma » 1/02/2007 16:28

Det afhænger bestemt af, hvornår den sidste valuarrapport er fra, men umiddelbart, så har de to intet med hinanden at gøre, selvom valuarerne formentlig nok skeler til den offentlige vurdering, som et af de mange parametre.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 1/02/2007 17:25

Hvis jeg var dig så ville jeg få fat i regnskabene for foreningen. Der kan du se hvad valuarvurderingen og den offentlige vurdering lyder på. Hvis der er en kæmpe stor forskel, det er dr fx hos os, så vil selv en 100% stigning i den offentlige vurdering ikke nødvendigvis tilsige en tilsvarende stigning i valuarvurderingen.
Om ikke andet så skal du da først og fremmes vurdere om du mener at det er et godt køb til prisen(altså den du skal betale), eventuelle stigninger er jo bare en kærkommen bonus.
Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf flakey » 1/02/2007 19:26

er valuarvurdering og markedsvurdering en og samme ting?

der er 7 andele i ejendommen/andelsforeningen - og en erhverv

Foreningen er 1,5 år gammel.

den andel jeg har kig på koster altså 1,4 og den gældende vurdering for hele andelsforeningen på www.ois.dk er på 14,5 mil (2005) og var i 2004 på 9 (men da var den vist ikke en andelsforening endnu).

Så mit spørgsmål er om i ikke også mener at den "markedsvurdering" er i rimeligt overensstemmelse med den offentlige vurdering - eller er der noget jeg har misforståer (evt. at man slet ikke kan læse sådan noget ud fra disse tal).
flakey
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28/01/2007 14:48

Indlægaf Klaverboxer » 2/02/2007 02:16

Det lyder umiddelbart meget usandsynligt at en andel i en forening der kun er 1.5 år gammel skulle koste over en million. Værdien af andelene er som regel beregnet ud fra vurdering offentlig eller valuar fratrukket foreningensgæld og divideret med kvadratmeter tallet for hele foreningen ganget op med kvadratmetertallet for den enkelte lejlighed. Med mindre der er tale om noget nybygget eller salg fra en privat men så har de oprindelige andelshavere også skullet betale over en mil...Hvis jeg var dig ville jeg kugge regnskabene godt igennem før jeg skrev under på noget :smile22:

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Klaverboxer » 2/02/2007 02:19

Jeg må indrømme at jeg ikke lige ved hvad markedsvurdering er, men det lyder som valuarvurdering. Der er, som diskuteret til hudløshed andetsteds i dette forum, langt mellem den offentlige vurdering og valuarvurderinger, men det ser ud til at SKAT tager sig sammen i år = mere realistiske offentlige vurderinger :smile11:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 2/02/2007 09:17

Som Klaverboxer rigtig nok skriver, så køber man (forhåbentligt) ikke en bolig, alene for at tjene på den, men mere fordi det er, der hvor man gerne vil bo.

Når det så er sagt, skal man naturligvis også se på, om man som køber gør en god handel (altså om prisen er rimelig), og der kan man se, på en lang række parametre, herunder bl.a. generalforsamlingsreferetet for at se, om der kommer store vedligeholdelsesarbejder eller lignende.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kontapus » 5/02/2007 20:43

Da foreningen "kun" er 1.5 år gammel, er der en formodning for at andelsboligforeningen anvender anskaffelsesprisen - som nybygget andelsboligforeningen kunne den sagtens ligge i det prisleje. Men kun regnskabet kan give det endelige svar...
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron