Hjælp, min andelsforening vil sætte andelskronen ned!!!

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hjælp, min andelsforening vil sætte andelskronen ned!!!

Indlægaf bj » 22/02/2007 22:18

Jeg er indehaver af en adelslejliged der er vurderet efter den offentlige vurdering. I 2005 satte de andelskronen til 18 hvor den max kunne være 22. Nu vil de sætte den til 15, ud fra den gamle vurdering. Der er indkaldelse til generalforsamling her i starten af marts. Bestyrelsen venter ikke på den nye vurdering. Har prøvet at forklare at den jo burde være steget meget. HVad skal jeg gøre? Kan slet ikke forstå de vil sætte værdien ned, kan jeg stille noget foreslag på generalforsamlingen om at de skal kalde til en ny genralforsamling når dn nye vurdering kommer og sætte andelskronen derefter??
bj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/02/2007 18:51

Indlægaf moccha » 22/02/2007 23:51

Med hvilken begrundelse vil de sætte den ned?
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Klaverboxer » 23/02/2007 05:00

Den eneste grund der vel kan være er at I skal have taget lån til et eller andet? Hvis I ikke har hensættelser så er det den mest gængse måde at låne på = at sætte andelene ned tilsvarende. Men hvis det er tilfældet så skulle I nok vendte og se til efter 1/3 da de offentlige vurderinger her vil være offentligt tilgænglige på SKATs hjemmeside. Med de varslede stigninger skulle der være nok at tage af.
Hvis du deriomod er en af de mange uheldige der sidder I en forening der bevidst søger at holde andelskronen nede, fx af misforståede sociale hensyn, så er der ikke andet for end at forsøge at modargumentere og få så mange som muligt til ikke at stemme for forslaget.
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf sam » 23/02/2007 09:10

Ja, heldigvis er de nye vurderinger jo tilgængelige før jeres GF. Bestyrelsen må jo have begrundet forslaget?

En, efter min begrænsede erfaring, hyppig årsag til at holde andelskronen meget lav er familiære bånd og interne rotationslister. Der kan spares betragtelige summer i arve- eller gaveafgift, ligesom det da er attraktivt at kunne sikre sine 18årige 3V til samme pris som et kollegieværelse.
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf sam » 23/02/2007 09:10

Ja, heldigvis er de nye vurderinger jo tilgængelige før jeres GF. Bestyrelsen må jo have begrundet forslaget?

En, efter min begrænsede erfaring, hyppig årsag til at holde andelskronen meget lav er familiære bånd og interne rotationslister. Der kan spares betragtelige summer i arve- eller gaveafgift, ligesom det da er attraktivt at kunne sikre sine 18årige 3V til samme pris som et kollegieværelse.
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf zuma » 23/02/2007 09:34

BJ, er der kommet en forklaring på nedsættelsen?

En nedsættelse kan nemlig skyldes mange ting, og bør ikke nødvendigvis være udtryk for en forrykt bestyrelse.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 23/02/2007 10:29

Hej BJ - kan godt forstå du er lidt frustreret - men tag det roligt og følg Zuma i første omgang - find ud af om der er et realøkonomisk forhold til grund for nedsættelsen.

Dernæst : I afholder genl.forsml. umiddelbart før den helt store stigning i de offentlige ejendomsværdier - disse bliver så store at jeres forenings bestyrelse IKKE kan ignorere dem - og der skal nok komme rigeligt i pressen - mit forslag vil være at når ejendomsværdien er kommet så skriv her på forum så skal vi nok hjælpe dig med at regne ud hvor meget de enkelte andele i foreningen er steget og som IKKE er slået igennem på jeres værdi på denne generalforsamling..

Lav derefter et opslag med værdistigningerne og sæt det op i jeres opgang(e) - og afvent reaktionen... :-)

bare et forslag...

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf StefanB » 23/02/2007 10:55

men den ofentlige vurdering her til 1/3 vil først komme på prisen til næste år ikke?
StefanB
Novice
Novice
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8/06/2006 21:00

Indlægaf pm » 23/02/2007 11:35

til først kommende generalforsamling efter 1.3.... så selvfølgelig hvis du først har genforsaml. februar næste år så er det lang tid at vente...:-)


pm
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 23/02/2007 12:07

Og til de utålmodige, så kan en ekstraordinær GF jo anbefales.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf CHB » 23/02/2007 15:48

Ja, Zuma...præcis.

Det gjorde vi i vores forening i november. En ny valuarvurdering øgede vores andelsværdi med over 100%. Vi indkaldte til ekstraordinær GF, hvor den blev godkendt. 60 stemte for, 1 stemte imod (havde influenza og var vist ikke ved sine fulde frem.

Vedr. nedsættelse af andelskrone.
Hvis man aktivt foreslår, at nedsætte en andelskrone nu, må der ligge en motivation om, at bevist holde værdien nede. Enhver bestyrelse ved nu, at vurderingerne stiger, og timingen er ulogisk/manipuleret.

En god ting at huske på er, at en andelsværdi er det maksimale, man må sælge sin andel til. Det er intet til hinder for, at man vælger at sælge sin andel billigere (bortset fra til nærmeste familie. Derved kan man vedtage den højst mulige andelsværdi, og uddelegere en evt. prisnedsættelse til de enkelte andelshavere - demokrati og selvbestemmelse i højeste potens.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf aratan » 23/02/2007 15:51

CHB, der er vel principielt ikke noget galt i at at sælge lavere end max bare fordi det er familie? jeg kan da ikke rigtig se en sondring mellem familie og ikke???

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf CHB » 23/02/2007 16:27

Til Carsten

Så vidt jeg ved, kan man ikke sælge ejendom til familie under -15% af den offentlige vurdering. Jeg mener, det er fordi det ellers kan være en omgåelse af arveregler mv.

Jeg er sikker på, at Zuma har check på det......, så han kan vist svare dig præcist.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf aratan » 23/02/2007 16:40

jeg kender godt 15% reglen, men mente kun at den var gældende for ejerboliger. Der findes jo som sådan ikke en decideret vurdering for en enkelt lejlighed, så jeg har svært ved at se at 15% reglen kan anvendes her..

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf bj » 23/02/2007 18:45

Hej.. Tak for jeres respons.. Har først haft mulighed for at svare nu..

Der er ingen argumentation for nedsættelsen af andelskronen, i genralforsamlings indkaldelsen.Ikke noget med økonomi eller lignende!
Samtidig vil de sætte boligafgiften 3 procent op. Så det er godt andelskronen 15 procent ned og bolig afgiften 3 procent op.

Sidste år satte bestyrelsen til foreslag at hvis man solgte sin lejlighed skulle man sælge den til nr. 1 på venteliste, hvis man ikke skulle sælge til famile. Dette blev dog nedstemt, på generalforsamlingen.
Men føler stadig at de køre med en skjult dagsorden, med evt. at ville handle internt, der bor mange fra samme familie i andelsforeningen. Mor, Far, søskende og venner-de er også repræsenteret i bestyrelsen. Vi er ca. 50 i andelsforeningen.
bj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/02/2007 18:51

Indlægaf Klaverboxer » 23/02/2007 19:32

Det lyder som om der kunne være brug for at danne en alliance med dem der ikke er med i "familliemafiaen". Jo flere medlemmer af samme famillier i samme forening jo større mulighed for de for at føre deres egen dagsorden, så hvis der er den mindste chance for at du på et tidspunkt skal flytte så er det vist ved at være sidste udkald. Held og lykke.
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf skjoth » 23/02/2007 22:04

Har spurgt en der er uddannet i økonomi og jura. Vedkommende kender ikke noget juridisk fortilfælde, men mener at sammenhængen lugter af bedrageri: At sætte en andelskrone ned med det ene formål at venner/bekendte/familier kan købe andelen billigere end hvad hvad man tidligere kunne få den til. Man kan sagtens blive dømt for bedrageri selvom det er andre som "scorer gevinsten". Men 3% virker ikke af ret meget så spørgsmålet er om det er umagen værd at tage det juridiske slagsmål.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf Klaverboxer » 23/02/2007 22:42

Det er jo ikke nødvendigvis at en stigning i boligafgiften er en dårlig ting; en økonomisk sund forening er alt andet lige bedre at være medlem af hvis der skal bruges penge på det ene eller det andet. Men det lyder helt ude i skoven at andelskronen skulle sættes ned i år hos foreninger der ikke står og skal låne pengene :smile23:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf bj » 24/02/2007 14:06

Hej skjoth
Ville gerne hører nærmere ang. det med at de kan blive dømt for bedrageri? Ville være et godt våben at have imod dem!!

ER der nogle der har et foreslag til hvordan jeg kan formulere et foreslag til generalforsamling ang. at jeg vil have at vi skal følge den nye andelskrone vurdering når den kommer, og dermed ikke stemme for det foreslag som er fremlagt af bestyrelsen. Tak!
bj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/02/2007 18:51

Indlægaf skjoth » 25/02/2007 12:14

Hej igen
Mht. til at få dømt for bedrageri, så er det jo en alvorlig sag - og dyr da der skal advokater ind i billedet. Men der er ikke noget i vejen for at få dømt en hel bestyrelse, hvis der er lavet bedrageri - selvom de ikke selv har fået gevinsten. Det afgørende er nok bevisbyrden - den er sikkert svær at fremskaffe. Som jeg har forstået det så er det sammenhængen i de enkelte beslutninger som man skal se på. Resultatet af en restsag (eller trussel for den sags skyld) kan dog blive ubehageligt i foreningen.
Hvis du mener der er noget alvorligt galt, så ville jeg nok tage fat på en uafhængig advokat som kender den slags sager.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf zuma » 26/02/2007 15:14

Det vigtige er vel at stille en masse saglige spørgsmål til bestyrelsen, for derved at høre, hvilke tanker bestyrelsen konkret har gjort sig vedrørende de foreslåede tiltag.

Jeg har noteret mig, at det er den almindelige opfattelse, at overdragelse til under prisen ikke er at anse for at være en gave, fordi lejligheden formentlig sælges til den pris, som den faktisk er værd. Det ses dog ikke at være forskel på familie og resten, og slet ikke til fordel for resten!
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf skjoth » 27/02/2007 02:20

Hej igen
Du kunne evt. se på muligheden for at der stemmes om en ekstraordinær generalforsamlingsindkaldelse pr 1.4.2007 med det ene formål at stemme om en ny andelskrone på xx pga. af en ny offentlig vurdering. Forslaget skal nok stilles skriftligt. Din forening burde have forskrifter for hvordan en ekstraordinær generalforsamling indkaldes og det vil forhåbentlig være nemt at få igennem når andelshaverenes alligevel er til stede til en ordinær generalforsamling.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf bj » 28/02/2007 23:06

Hej.. Nyt i sagen.. jeg har stillet forslag til generalforsamlingen om at vi skal benytte valuar, hvis dette ikke bliver vedtaget skal vi bruge ny offentlig vurdering pr. 1. marts.
Bestyrelsen er nu kommet med forslag om andelskronen ud fra den nye offentlig vurdering pr. 1 oktober 2006 er 53.000.000. forrige værdi fra 2005 22.000.000. Efter at de har taget fra til renovering og andre udgifter er der ca. 44.500.000. tilbage forstår ikke helt udregningerne, men der bliver bla. taget 4.000.000. fra til vedligeholdelse! De foreslår nu en andelskrone værdi på 47.00. maks værdi på andelskrone er ca. 51.00.
Er det godt nok? Sjovt de kommer med dette udspil efter jeg har delt ud til alle i ejendommen mit foreslag. De havde jo foreslået at sætte den ned først!! Tak for den gode respons indtil videre. Vi har generalforsamling på mandag
bj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/02/2007 18:51

Indlægaf bj » 28/02/2007 23:07

Hej.. Nyt i sagen.. jeg har stillet forslag til generalforsamlingen om at vi skal benytte valuar, hvis dette ikke bliver vedtaget skal vi bruge ny offentlig vurdering pr. 1. marts.
Bestyrelsen er nu kommet med forslag om andelskronen ud fra den nye offentlig vurdering pr. 1 oktober 2006 er 53.000.000. forrige værdi fra 2005 22.000.000. Efter at de har taget fra til renovering og andre udgifter er der ca. 44.500.000. tilbage forstår ikke helt udregningerne, men der bliver bla. taget 4.000.000. fra til vedligeholdelse! De foreslår nu en andelskrone værdi på 47.00. maks værdi på andelskrone er ca. 51.00.
Er det godt nok? Sjovt de kommer med dette udspil efter jeg har delt ud til alle i ejendommen mit foreslag. De havde jo foreslået at sætte den ned først!! Tak for den gode respons indtil videre. Vi har generalforsamling på mandag
bj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/02/2007 18:51

Indlægaf zuma » 1/03/2007 16:58

H&L herfra :smile2:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Næste

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster