Nye offentlige vurderingers indflydelse paa valuarvurderinge

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Nye offentlige vurderingers indflydelse paa valuarvurderinge

Indlægaf Sch » 2/03/2007 13:13

Hej alle
Er der nogen der har et bud paa, i hvor hoej grad de nye offentlige vurderinger har indflydelse paa valuarvirderinger.
Der er jo en del foreninger der gennem de sidste par aar er gaaet over til denne vurderingsmetode, saa jeg kunne forestille mig der sidder en del personer (som jeg selv) og haaber paa at de store offentlige stigninger vil smitte lidt af paa valuarne.

Mch Sch
Sch
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/10/2006 21:34

Indlægaf aratan » 2/03/2007 13:31

Umiddelbart vil jeg mene at valuarvurderingerne generelt stadig vil være højere end de offentlige af følgende grunde(og der er sikkert flere):

1: Hvis ikke de er det så er valuarerne arbejdsløse...
2: Den offentlige vurdering forholder sig ikke til bygningens vedligeholdelsestand og eventuelle andre forbedringer, disse vil valuareren se. Det kan dog også betyde lavere valuarvurdering hvis standen er dårlig...
3: Selv med disse voldsomme stigninger, så er det mit indtryk at Skat stadig holder sig lidt på den konservative side i forhold til de faktiske salgspriser på udlejningsejendomme.

Skulle det ske at valuarvurderingen ikke stiger så kan man jo altid gå tilbage til at bruge den offentlige vurdering og og derigennem realisere værdistigningen.

Mvh,
Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf PeterLib » 2/03/2007 13:49

Jeg har jo fået tilsendt Dansk Ejendomsmægler forenings vejledning i valuarvurdering.

Det er desværre en ret tynd og dårlig vejledning, som valuarerne har at holde sig efter.

Sagen er derfor, at ligesom juraen er uklar, så er vejledningen også uklar og åben for fortolkninger.

Derfor vil der helt sikkert ske det, at vurderingerne stiger, som nævnt oven for.

Med SKAT's nye vurderinger er der åbnet en ladeport - og fra nu af er der ingen anden retning end fuld skrue mod så høje andelsvurderinger som muligt.

Så med tiden bliver vi alle Wismænd....
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 2/03/2007 14:48

Så med tiden bliver vi alle Wismænd....


PeterLib, du er nærmest inde i en stime :-)
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Sch » 5/03/2007 12:25

Tak for kommentarene. Saa er der jo ikke andet at goere end at krydse fingre og vente. :smile10:
Sch
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/10/2006 21:34

Indlægaf Veritas » 12/03/2007 20:52

Jeg er helt med på argumenterne i Aratan og andres indlæg om de sandsynlige følger af de nye offentlige vurderinger. Jeg kunne dog godt tænke mig lidt input, hvad der "rent teoretisk burde ske" med valuarvurderingerne.

Grunden hertil er, at vores gamle valuarvurdering (36 mio.) nu ligger langt under den offentlige, der er steget fra 26 mio. til 50 mio. Jeg har dog en stærk fornemmelse af, at den nye valuarvurdering minimum vil ligge på niveau med den offentlige, da formanden/valuaren dermed undgår alt for mange kritiske spørgsmål. Dette er i sig selv ikke noget problem, men pga. meget tætte forbindelser mellem formanden og valuaren kunne flere af os godt tænke os en ny valuar. Hvis jeg har ret i mine antagelser, vil en pludselig stigning i valuarvurderingen (plus et par andre tricks;)) derfor i mine øjne kunne bruges til at drage valuarens evner/hensigter i tvivl...

Jeg vil mene, at valuarvurderingerne bør være fuldstændigt uafhængige af den offentlige vurdering, hvorfor valuarvurderingerne isoleret set bør forblive uændrede. I vores valuarvurdering er kun en afkastberegning benyttet (ikke sammenligning med reelle markedspriser), hvorfor stigningen primært må stamme fra et lavere afkastkrav end sidste år, hvilket i mine ører lyder noget mærkeligt, idet renterne er stigende. Selv hvis markedspriserne var taget i betragtning, vil jeg ikke tro, at en så stor stigning vil kunne forsvares.

Glæder mig til at høre, om jeg er helt i skoven...

/Veritas
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf PeterLib » 12/03/2007 21:32

I mine øjne er situationen den, at der er tale om ...

E T - J U R I D I S K - T O M R U M

Dvs. der er i virkeligheden frit spil. Få det som, I ønsker det.

Økonomisk er der dog ikke tale om et tomrum. De underliggende økonomiske markedskræfter sørger - trods lidt juridisk modstand - for at andelspriser og ejerboligpriser konvergerer mod hinanden - uden at priserne dog bliver helt ens.

Når professionelle investorer rent faktisk er villig til at give 20000 kr/m2 for en boligudlejningsejendom i øjeblikket, så er det ikke fordi regnearkene hos disse investorer blot er sat til en lav afkastningsgrad.

Det er derimod fordi disse investorer kalkulerer forventninger til fremtidig liberalisering af boligmarkedet, §5.2 i standsættelser, udbygning af tagetager m.m. ind i beregningerne. Og så bliver afkastgraden ganske fornuftig. Og det er altsammen meget rationelt.

Dansk Ejendomsmægler Forening underviser valuarerne i at bruge en metode, som kun i nogen udstrækning kvantificerer disse værdier. Deres foreskrifter skriver godt nok, at tagetager og §5.2 istandsættelser kan medtages, men præcist hvordan det skal gøres er ikke helt klart.

Jeg vil anbefale jer at søge at få den højest mulige andelskrone.

Ellers vil der ske det, at salget i foreningen går i stå, fordi folk begynder at forvente at værdierne snarligt vil stige alligevel.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron