værktøj til sammeligning af andel/ejer/lejebolig......!

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

værktøj til sammeligning af andel/ejer/lejebolig......!

Indlægaf pm » 6/03/2007 15:52

En kammerat og jeg har fiflet lidt med at lave et regneark til sammenligning af andel/leje og ejerbolig....

Oprindelig for at let kunne sammeligne 2 forskellige andele, men det kan også anvendes til at sammeligne med de 2 andre boformer...

Det er selvfølgelig kun et øjebliksbillede og tager ikke hensyn til ejendommens stand, fremtidige fordyrende istandsættelsesarbejder, men giver en god indikation af hvor man ligger...

Det forbløffende er hvor simple beregningerne er - og det var måske noget for den etablerede finansverden at lave noget sådant...

hermed link til bloggén hvor man kan hente regnearket :

http://rkhanen.blogspot.com/2007/01/sam ... e-jeg.html


Hvad synes I ?

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf skjoth » 7/03/2007 09:10

Hej PM

Forhåbentlig laver enhver seriøs bank sådanne beregninger hver gang der skal lånes til en andel og man burde som privatperson også gøre noget tilsvarende. Min bank gør i hvertfald og jeg gør det også selv, da der ikke er sikkerhed for at banken regner rigtigt.

Jeg tror dog at det bliver noget af en opgave, at lave et generelt regneark som kan sammenligne andel og ejer og udgifterne pr m2. Jeg mener, at der er to primære årsager: 1. finansieringsmulighederne varierer meget mellem personer og hvillken bank de har.
2. Gæld, lån mm. varierer også meget mellem andelsforeningerne.

Som eksempel så har min egen forening lån som udløber om lidt over 10 år. Så i 2017 falder min månedlige husleje i andelsforeningen med ca 66%. Hvis jeg skal låne til mit andelsbrev og satse på den samme totale månedlige ydelse de næste 30 år, så kunne jeg vælger følgende personlige finansiering af mit andelsbrev: 10 års afdragsfrihed og efterfølgende 20 år med afdrag på gælden

Endelig varierer de årlige udgifter for ejer meget fra ejendom til ejendom. Jeg tænker her på ejendomsskat, ejendomsværdiskat, renovation, forsikring mm. I andelsforeningerne ligger det i huslejen men ved ejer er det seperate poster. Det har du ikke taget højde for. Men regnearket kan da bruges som et startpunkt.

Men du har ret i, at det i princippet er simple beregninger. Tricket er at få de rigtige tal og få det hele med.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf pm » 7/03/2007 09:37

Hej Skjoth - tak for indput - jeg giver dig helt ret i at beregningen langt fra tager alle situationer med....

Plejer selv at bruge beregningen når nogen jeg kender overvejer at købe en andelsbolig, suppleret af hvad er den samlede pris (andel + del af forenings gæld) pr kvm.

Din lejlighed er så et eksempel på at man skal have lommeregneren frem et par gange til..... det jeg efterlyser er nogle grove tal man kan sammenligne med.



PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster