Forbedringer/lovliggørelse, fejl og mangler?!

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forbedringer/lovliggørelse, fejl og mangler?!

Indlægaf Anitap » 7/03/2007 23:18

Hej :smile11:

Jeg har lige overtaget en andelslejlighed i København.

Inden jeg overtog og skrev under insisterede jeg på at lejligheden skulle lovliggøres. Der var ulovligt nedsænket træloft + træbeklædning i entreen.
Disse ulovligheder stod også i vurderingen af forbedringer og løsøre. -og der stod også at de skulle fjernes! Det blev de også, men de blev medregnet i købsprisen som en forbedring. Hvilket jeg mener er helt forkert!
Jeg klagede til sælger og sagde jeg ville kontakte bestyrelse for at eftertjekke det, men sælger sagde at hun havde lige kontaktet bestyrelsen og de havde sagt det var en forbedring og at det hele var som det skulle være. Så jeg troede på hende, og lod sagen ligge, med den tanke, at jeg ville klage efter overtagelsen pga. frygt for at hun ikke ville sælge til mig hvis jeg brokkede mig yderligere.

Nu, efter overtagelse, har jeg taget kontakt til bestyrelse med det svar at medmindre jeg ville annullere købet kunne jeg ikke hente noget der! Men det synes jeg ikke er retfærdigt og jeg tror at sælger og bestyrelsen har handlet i ond tro, da de godt har været klar over at dette var noget fusk..
1. Men har jeg så ret? - Lyder dette som fusk?
2. Kan en lovliggørelse på nogen måde blive en forbedring??

Nu er jeg så også kommet til det punkt hvor jeg skal indmelde fejl og mangler..
Jeg ville egentlig tro at det var nu at jeg kunne klage over denne lovliggørelse/"forbedring", men i følge bestyrelsen er det ikke muligt. !?

Ud over dette er der et garderobeskab, som står under løsøre. Skabet så udemærket ud, da jeg så det i sin tid med ting i, men nu hvor det står tomt i det tomme rum kan jeg godt se jeg er blevet taget lidt ved næsen. Bagbekældningen sidder ikke længere fast og med at skub tror jeg skabet kunne falde fra hinanden uden problemer.. + en del af stikkontakterne sidder løst eller hænger næsten ud af væggen + loftlyset, altså rosetten/dåsen er defekt og vil ikke lyse.

3.Kan jeg få pengene tilbage for skabet?
4. Hvad er fremgangsmåden?
Jeg skal kontakte sælger om informere om ovenstående, skal jeg så forlange pengene eller blot forlange det udbedret på hendes regning?
5. mht. til stikkontakterne, kan sælger så forlange at hun kan bestemme HVEM der skal udbedre det, eller kan jeg bare sende en regning?
6. Og skal sælger ind i min lejlighed for at se det inden jeg selv gør noget ved det??


Jeg ved overhovedet ikke hvordan jeg skal gribe det hele an nu!
Jeg håber i vil hjælpe mig!!!? :smile2:
Anitap
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/01/2007 22:16

Indlægaf aratan » 7/03/2007 23:46

løsøre skal du ikke overtage, men almindeligvis er skæringsdatoen for at sige nej overtagelsesdatoen, dvs hvis du har overtaget og ikke sagt nej der så hænger du på det.

vedrørende forbedringer, så afhænger det lidt af jeres vedtægter...

Jeg ville gøre følgende:

Aflever snarest muligt en liste over fejl&mangler til bestyrelsen og adminstrator, evt sendt anbefalet, indeholden alle fejl&mangler du mener der er. Bagateller kan du godt spare dig at tage med, men ulovlige installationer og eventuelle mangelfulde renoveringer/ombygninger skal medtages. Du kan evt samtidig medsende et overslag over udgiften til at udbedre/lovliggøre fejlene. samtidig skal du forlange at salgssummen tilbageholdes indtil er blevet enige og bede om et møde til at få klarhed om sagen. Så ender det sandsynligvis med at I bliver enige om et nedslag i salgsværdien for at du selv udbedrer fejl&mangler.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf aratan » 7/03/2007 23:59

Husk iøvrigt lige at "gammel lort = ulovligt" ikke passer...

Jeg er midt i at betale min elektriker 40-50.000,- for at lave el i min sammenlagte lejlighed, en god del af det går til at udskifte de gamle installationer som ikke ville være lovlige at lave nu, men som var det i 1941.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Anitap » 9/03/2007 22:29

Okay. Mange tak for besvarelsen..
Jeg vil snarest muligt (i morgen) skrive en liste med mangler og fejl, men skal den ikke afleveres til sælger i første omgang?? -Hvorved jeg samtidig kontakter bestyrelsesformanden og beder ham tilbageholde salgssummen, eller er det adm. jeg skal kontakte?
Anitap
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/01/2007 22:16


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron