Kvadratmetermåling

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Kvadratmetermåling

Indlægaf PeterLib » 17/03/2007 13:23

Hej Forum

Nu er vi jo begyndt at sammenligne kvadratmeterpriser på andelsboliger med ejerlejligheder.

Men måles kvadratmeter ens i de to boligtyper?

Fx har jeg en på papiret 92 m2 andelslejlighed, som i egentligt lejlighedsareal kun netto er 65 m2. Men hvad ville målene være som ejerlighed?

Er der en faktor, som man bliver nødt til at tage højde for i sammenligninger af kvadratmeterpriser?

Er der en sagkyndig, som ved noget om det?

:smile9:
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf Klaverboxer » 17/03/2007 14:17

Jeg er ikke sagkyndig, men hvis man ser på ejendomsmæglerkædernes hjemmesider er der ofte plantegninger over lejlighederne. Det kvadratmetertal der er opgivet svarer som regel ikke overens med det man kan regne sig frem til ud tra målene på tegningerne. Der står så også som egel at de ikke er målfste :smile2: men umiddelbart virker det som om der er trukket de sædvanlige trappeopgange og vægge fra som det også er tilfældet med andele. Jeg har dog oplevet en stor forskel fra forening til forening med hensyn til hvor stor overensstemmelse der er mellem de opgivne kvadratmeter og de faktiske. Eget eksempel: Jeg har 100m2 brutto men "kun" omkring 75m2 netto. Dog er min andel en sammenlægger så jeg går udfra at jeg har rigtigt meget trappe :smile2:
Klaverboxer(kan heller ikke spille trompet)
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf 4ndelshaveren » 17/03/2007 16:31

Definitioner

Tinglyst areal og BBR boligareal.
Størrelsen på et parcelhus eller rækkehus bliver i annoncer og salgsopstillinger oplyst som BBR areal dvs. at arealet er opgjort på yderside af ydervægge.

For ejerlejligheder annonceres med det tinglyste areal, der er udtryk for det areal, man rent faktisk kan købe. Det tinglyste areal opgøres ligeledes på yderside af ydervægge og til midten af skillevægge mod nabolejligheder. For lejligheder i etagebebyggelse registreres der i BBR et boligareal, som typisk afviger fra det tinglyste areal, idet arealet ved registrering i BBR opgøres med andele af eventuelle adgangsarealer.

Tinglyst areal opgøres kun på ejerlejligheder. Bemærk, at det tinglyste areal godt kan omfatte kælderrum, der er tegnet ind på ejerlejlighedskortet. Det er særligt tilfældet for nyere ejerlejligheder.

Desværre er er ligeså mange salgsannoncer som angiver ejerlejligheder i BBR tal for at få det til at se større ud. Så man kan komme ud for både tinglyst og BBR.

Andelsboliger opgøres som BBR tal.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 18/03/2007 18:53

Der er ikke andet for at tage den store målestok frem, når man køber en ejerbolig. Der fuskes med BBR og tinglyste arealer.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 19/03/2007 10:44

Eller hive fat i arealbekendtgørelsen :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf PeterLib » 19/03/2007 10:54

Foreløbig er min ambition blot at komme frem til en eventuel faktor, som måtte være mellem handelspriser for boligudlejningsejendomme og ejerboliger, som flg. af forskellige målemetoder.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 23/03/2007 11:42

Hej Peter Lib


Arealer – andelsboliger er registreret til brutto arealer –

Se http://www.boligassistancen.dk/Ejerforening.htm

De harfølgende definition....

Arealer - tinglyst og BBR
Lejlighedens areal er altid angivet på salgsopstillingen. BBR-arealet er ofte angivet med et større areal end det tinglyste. Forskellen mellem det tinglyste areal og BBR arealet er lejlighedens andel i adgangsarealer. Det tinglyste areal fremgår af tingbogsattesten og ejerlejlighedskortet og udgør som regel alene lejlighedens beboede areal

Lovmæssigt stoppede man med at tillade annoncering med BBR mål for ejerlejligheder for en del år siden – grunden var at BBR arealerne ofte er behæftet med stor usikkerhed, og at ejer i princippet selv kan have indberettet dem – hvor det tinglyste areal som bruges i dag er udarbejdet af en landinspektør (dog kan gamle ejendomme godt være behæftet med fejl grundet ny beregningsmetode)..

I min forening har vi både ret til et lofts og et kælderrum – det giver høje BBR tal...

Et praktisk eksempel – i sommerstedgade (postnum 1718) på vesterbro er der en ejerlejlighed til salg :

http://base1.dk/index.asp?mode=soeg&sagsnr=10862762

BBR er 58 og det tinglyste opgives til 50 kvm...

Naboejendommen til højre (med stillads) er fuldstændig identisk – men er en andelsboligforening... slår man den op på www.ois.dk fremgår det at en 2. sals lejlighed (ligeledes med altan)er på 60 kvm.... (ejerlejligheden er på www.ois.dk opgivet til 58 kvm ligesom i opstillingen ... jeg er selvfølgelig ikke sikker på at der ikke har været en variation på 2 kvm fra opførelsen, men jeg gætter på at forskel kan henføres til udmatrikuleringen til ejerlejligheder for den ene ejendoms vedkommende....

Så mon ikke det giver sådan cirka forskel – bemærk at loftsrum og kælder rum som regel ikke ”vokser” med lejlighedens størrelse – dog når man når op i en vis størrelse lejligheder er fortrappen som regel stor men ellers er fællesarealer vel noglenlunde samme størrelse for lejligheder mellem 55 og 100 kvm....

Mvh

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 23/03/2007 12:18

Nu skal vi passe på, at vi ikke hænger vores hat på BBR-ejermeddelelsen, for den er ofte fyldt med fejl, dels fordi ejerne ikke har en intention om at ændre oplysningerne heri, dels fordi der er tale om en fejl, som så at sige er gået igen, og som derfor ikke er blevet opdaget.

Vi havde f.eks. en erhvervslejer, hvor BBR-ejermeddelelsen sagde 64 m2, men en landmåler sagde 132 m2 (!), og lignende fejl har vi haft i andre lejligheder, så det kan godt betale sig at gå det igennem, uden at vi skal tillægge indholdet for stor sandhedsværdi.

Mine 5 minutter.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 23/03/2007 15:07

hvilket BBR registeret også gør opmærksom på med store røde bogstaver på deres hjemmeside...

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 23/03/2007 15:26

:smile1: , men hvem læser det (hvis det betyder mere i skat)?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf pm » 23/03/2007 16:33

he he - enig...:-)

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster