gratis køkken en forbedring?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

gratis køkken en forbedring?

Indlægaf mdw » 17/03/2007 14:49

En andelshaver i foren. har fået nyt køkken gennem et af de hersens boligprogrammer. Der er altså betalt m. tv-licenspenge (både arbejde og alle materialer). Nu fraflytter omtalte andelshaver- skal han have køkkenet som en forbedring?
Ydermere er en del af køkkenelementerne og hvidevarerne som de fik ifm en byfornyelse i 2003/2004 ikke længere i boligen (blev nedtaget da de fik det nye køkken) men der bliver stadig betalt for det over boligafgiften (afdrages over 30 år).
Bestyrelselsen (som sælger selv sidder i !!) besluttede sig for at sælger fik for det hele og at det heller ikke betød noget at de af foren. betalte hvidevarer og køkkenskabe ike længere var tilstede. Jeg står som køber og synes at det er ret urimeligt. På den anden side siger admininstrator og bestyrelsen at jeg jo bare kan sige nej til lejligheden(jeg står på intern venteliste).
Jeg ved godt at jeg bare kan sige ja og det så kan man gøre det civilrestligt til et ml. værende ml. sælger og køber men så alligevel ikke. Det er jo ikke sælger (som sælger i hvert fald) der har taget beslutningen om at det skal tælle som forbedring men bestyrelsen.
Hvad synes I??
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf Korkia » 17/03/2007 16:16

Et køkken er et køkken. Om det er selvkøbt, vundet eller foræret af en rig onkel, så vil det altid tælle som en forbedring. (hvis der vel og mærke ikke er afskrevet). Jeg går udfra er sælger ligger inde med de reele udgifter til køkkenet, hvis ikke, så skal der en vurderingsmand på.

Om foreninge på et tidspunkt har besluttede at støtte andelshaverne med en sum penge til køkken og hvidvare er også ligegyldigt. At de andelshavere som flytter ind senere, risikere at betale for noget som ikke eksistere mere, plus noget nyt, det er så bare ærgeligt.

Så jeg tror ikke du har så meget at komme efter her. Udfra det du beskriver, så virker det til at alt er gået rigtigt til og love og regler er overholdt.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf mdw » 17/03/2007 17:06

Fint, så kan jeg jo bare sælge alt indkøbt til bolig under byfornyelsen på dba el lign.

En vurderingsmand, hvorfor det? de fri markedskræfter styrer, andelstanken er død, man sætter sgu da bare prisen som man har lyst. Passer prisen ikke dem der står på venteliste (og har gjort det i årevis)kan de sgu da bare sige nej der er ikke nogen der tvinger nogen til noget, ikke sandt?
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf Korkia » 17/03/2007 17:28

Det står dig frit for at sælge alt indbo du overtager i forbindelse med lejligheden. Men så vidt jeg kan forstå, så skrev du, at de ting der var blevet installeret under byfornyelsen, var blevet erstattet af det nye køkken.

De fire markedskræfter styrer ikke helt andelsmarkedet endnu og andelstanken er ikke død, den har bare været misforstået i mange år. Rent lovligt ville du ikke kunne sætte prisen på din andel højere end hvad foreningen har besluttede. Når det kommer til forbedringer så kan prisen ikke være højere end det du har betalt for forbedringerne, minus afskrivning for alder. Hvis du ikke har regninger på forbedringer, så skal en vurderingsmand vurdere værdien af forbedringer (nogle bestyrelser gør det selv, men det er som regel også de bestyrelser som har en høj forsikrings præmie).
Hvis regningen på forbedringerne er urealistike høj (læs: håndværkeren var en god ven og han skrev mere på regningen end der blev betalt) eller forbedringerne er blevet vurderet for højt af en ukyndig bestyrelse eller tredjepart, så kan køberen, efter handelen er gennemført, kræve nedslag i prisen på baggrund overnævnte omstændigheder.

Så medmindre man bor i en foreninge med en korrupt bestyrelse, så skal man lige vente et par år før man selv kan bestemme prisen.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf aratan » 17/03/2007 17:33

Nu er det vist ikke helt det der menes...

Hvis dit køkken er købt med støtte og du piller alt ned og sælger det i den blå avis, uden at sætte noget andet op, så er det en mangel som der vil være nedslag for. Hvis du derimod erstatter det med et andet(bedre) så er der tale om en forbedring som du skal betale for. Dette gør sig vel iøvrigt gældende uanset hvordan det gamle er anskaffet, hvis det er en forbedring så skal der betales for det.

Hvad angår behovet for en vurderingsmand, så slipper du ikke for ham heller, medmindre du kan blive enig med sælger om en pris for forbedringerne(lyder ikke umiddlebart soom om det er muligt). Du er ikke frit stillet til at sætte prisen som det passer, du skal overholde maximalprisbestemmelsen, hvilket også omfatter forbedringer og løsøre. Og ja, du er helt frit stillet mht at sige nej til at købe.

Hvad angår de frie markedskræfter og rygtet om andelstankens død, så er det en helt anden grødgryde som ikke rigtig er relevant her...

Mvh,

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf mdw » 17/03/2007 18:03

Der er vist nogen der ikke kender andelsboligloven og holder vi os ikke til den, så er andelstanken død, det er det jeg mener. I kender den tydeligvis ikke. Den er nemlig formuleret (tror jeg) med henblik på at holde priser nede og sørger får at man kun får for hvad man har betalt for, det være sig med sved eller penge.
På samme måde kan man heller ikke pludselig få mere end man har betalt for et tilpasset løsøre end hvad man betalte for det da man overtog andelen (og det allerede installerede løsøre) selv om man i mellemtiden finder ud af at det er det tidobbelte værd (en antikvitet eller hvad ved jeg).
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf Korkia » 17/03/2007 18:17

Jeg tror tråden her er løbet lidt af sporet, er ret sikker på at både Carsten og jeg har svaret på hvad du spurgte om. At det så virker til at svarene ikke helt lever op til det du havde forestillet dig, er en anden sag.

Men det kan være du er en af dem, som ikke rigtig har fået lært at sige tak og i stedet kommer med en grundløs anklage og opføre sig overlegne. De fleste plejer at komme over den fase efter teenage årene, men vi kan ikke alle være lige heldige.

Skulle du have noget seriøst at byde på, så kom med det nu. Men lad venligst vær med at anklage folk for uvidenhed, bare fordi svaret ikke passer dig eller fordi du er så fuld af galde, at du rent faktisk ikke tog dig tid til at læse vores sva og opdage at de rent faktisk svarede på dit spørgsmål.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf mdw » 17/03/2007 19:00

Jeg værdsætter naturligvis en enhver ulejlighed gjort for at svare på mine spg., tak for det. Jeres svar overrasker mig ganske rigtigt og jeg har meget seriøst at byde ind med eksempelvis paradokserne omkring hvidevare og overtaget løsøre som er en konsekvens ef jeres svar (altså er en konsekvens af. Hvid du vidste hvad jeg vidste ville du også mærke galden snige sig op gennem halsen på dig, er jeg sikker på. Mere vil jeg ikke sige på nettet om det...
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf kontapus » 17/03/2007 22:51

Køkkener indsat som en del af byfornyelse m.v. giver nogle særskilte problemer. Hvis en andelshaver senere udskifter dette køkken, inden det kan siges at være afskrevet (over 20 år som hovedregel), bør der gives et nedslag i købesummen, således at der ikke i købesummen reelt bliver afregnet værdi af to køkkener.

Ellers en god stemning der er i denne tråd... :smile20:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf mdw » 17/03/2007 23:56

hvad angår din sidste bemærkning, skal man være varsom med at bruge ironi på et forum, har jeg lige erfaret- jvf. de mange svar omkring vurderingsmanden og de frie markedskræfter. bare et venligt råd.
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf skjoth » 18/03/2007 09:01

Jeg mener at der er nogle meget faste ramme for, hvordan en køkkenforbedring skal vurderes.
Mig bekendt vil køkkenelementer nedskrives over 20 år indtil 10% af anskaffelsessummen.
Hårde hvidevare afskrives hurtigere, måske 10 år.
Derudover er der arbejdslønnen.

Måske bør du sige ja til lejligheden, sætte dig ind i reglerne for forbedringer og foreslå en ny beregning baseret på andelsboligloven, hvis der er noget at komme efter.

Jeg ville nok tage kontakt til foreningens advokat og præcist spørge ind til det du mener er i strid med andelsboligloven om beregning af forbedringer. Hvis du spørger præcist, burde du kunne få et præcist svar.

Da jeg købte min første andel blev beregeningen for forbedringer efterfølgende lavet om af advokaten, fordi bestyrelsen ikke havde havde forstået regler om forbedringer korrekt!
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf zuma » 19/03/2007 10:39

Det er en "sjov" problematik der rejser, for nogle gange skal man passe på, at ikke alle udskiftninger anses for at være en forbedring, men kan også være en vedligeholdelse, som ikke umiddelbart tæller på bundlinien.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 19/03/2007 11:20

Jeg tror at det er et generelt problem ved overtagelse af en andel at man ikke er tilfreds med de forbedringer man er nødsaget til at betale for. At andre med, som oftest, dårlig smag har installeret et eller andet der tvinger køber til at købe det er jo desværre sådan som reglerne er skruet sammen. Jeg vil dog antage at man sagtens kan kræve et afslag for et grimt køkken eller indbygget skab, men der er jo ingen der siger at sælger så ikke bare kan finde en anden køber. Så før man bliver alt for sur over at man skal betale 4000kr for en misfarvet halvrådden stavlimet bøgetræskøkkenbordplade(det har jeg gjort), skal man overveje om det at få andelen ikke opvejer denne udgift samlet. Selvfølgelig skal der være grænser for galskaben, men igen så kan man ikke forvente at sælger har samme stilmæssige præferencer som en selv. Med hensyn til køkkenet tidligere i tråden; hvis du mener at du bliver snydt så sig nej tak til andelen, ellers køb den og sælg køkkenet og tag i IKEA og køb et nyt og billigere.
Klaverboxer(kan heller ikke spille trompet)
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster