Aldersbegrænsning på eksterne venteliste

Om ventelister og penge under bordet.

Aldersbegrænsning på eksterne venteliste

Indlægaf tt2002 » 6/04/2007 15:18

På vores kommende generalforsamling ved jeg, at der vil blive stillet forslag om at lave en aldersbegræsning på vores eksterne venteliste til køb af andelslejlighederne.

Mit spørgsmål er så:
Er det lovligt at indføre en sådan aldersbegrænsning, f.eks. "Vedkommende skal være fyldt 21 år for at komme i betragtning til køb af andelslejlighed."
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Peter » 6/04/2007 18:32

Nogle ville nok straks råbe "diskrimination".

Men "diskrimination" foretages jo af ALLE mennesker hver eneste dag. Hvis en mand fx foretrækker rødhårede kvinder frem for blondiner, så diskriminerer han jo fx blondinerne (alt afhængigt af øjnene der ser :smile2: ). Og hvis jeg nu hellere vil handle hos min dygtige italienske bager frem for den dårlige danske bager, så diskriminerer jeg jo danskeren. Ind til videre er disse eksempler ikke gjort ulovlige, men sådan som samfundet udvikler sig, er det vel efterhånden bare et spørgsmål om tid.

Men der må under alle omstændigheder skelnes mellem "diskrimination" og "ulovlig diskrimination" (som en delmængde af det første).

Rent moralsk ville jeg ikke have det fjerneste problem med en andelsforening, der diskriminerede. Det er jo en del af den private ejendomsret. Foreningen ejer jo ejendommen, og det burde vel være ejeren, der bestemmer hvem han vil lukke ind. Og hvis vilkårene bare har været kendt da sælgeren oprindeligt flyttede ind i foreningen, kan han vel heller ikke senere påberåbe sig, at diskriminationen påvirker hans afsætningsmuligheder, og dermed udgør et indgreb i hans private ejendomsret.

Men det er jo bare ideologi - og den private ejendomsret har under alle omstændigheder trange kår. Derfor er en del former for diskrimination ulovlige i øjeblikket.

Mht. alder, har jeg dog svært ved at finde nogen lov, der skulle forbyde aldersdiskrimination på boligmarkedet. Af love om diskrimination kan jeg få øje på disse:

Lov om etnisk ligebehandling
http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/A20030037430-REGL
omhandler "race eller etnisk oprindelse"

Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/A19870062629-REGL
omhandler "race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering"

Lov om forbud mod forskelsbehandling på ARBEJDSMARKEDET m.v.
http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/A20050003129-REGL
omhandler "race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, ALDER, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse."

Den sidstnævnte, som er den eneste, der nævner alder, gælder vel kun for arbejdsmarkedet.

Det eneste relevante holdepunkt i lovgivningen synes at være et gammelt cirkulære fra 1981 om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/C19810001209-REGL - uddrag fra cirkulærets punkt 12 B:

"Det antages, at bestyrelsens beføjelser ved sådanne bestemmelser er begrænsede, således at godkendelse kun kan nægtes, såfremt der foreligger en saglig grund. Som eksempel kan nævnes, at den, der ønsker at blive andelshaver, tidligere er blevet ekskluderet af andelsboligforeningen på grund af misligholdelse af forpligtelser overfor foreningen, herunder grov forsømmelse af sin vedligeholdelsespligt eller lignende. Bestemmelsen giver eksempelvis ikke bestyrelsen adgang til at udelukke bestemte befolkningsgrupper. " [...] "Der er ikke i loven særlige straffebestemmelser for overtrædelse af bestemmelsen, men overtrædelse kan få betydning for aftalens gyldighed."

Nu er et cirkulære jo ikke bindende for borgerne, men kun for myndighederne. Men måske findes der noget retspraksis, der underbygger cirkulærets påstande og antagelser?

Hvis det i øvrigt skulle være forbudt at aldersdiskriminere, hvordan har man så kunne opføre støttede andelsboliger for ældre?

Og hvorfor i al verden kan nogen have noget imod, at en gruppe mennesker med fælles interesser og alder foretrækker at bo sammen? Hvis nu en gruppe 25-35-årige gerne vil have et ungt boligfællesskab, skulle de så ikke have lov til at udelukke "gamle" brokkehoveder, der forlanger ro og ordnede forhold? Eller omvendt ældre mennesker, der gerne vil udelukke unge støjende mennesker fra nogle seniorboliger? Hvorfor må alle disse mennesker ikke selv have lov til at bestemme over deres egen ejendom? :smile9:
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf tt2002 » 7/04/2007 15:49

Det kan være jeg har misforstået noget.

Men det citerede fra cirkulæret siger, så vidt jeg kan se, alene noget om i hvilken grad bestyrelsen må diskriminere (lovligt!). Bestyrelsen skal naturligvis stadig holde sig inden for foreningens vedtægter. Mit spørgsmål gik mere på, om man i vedtægterne kunne lægge begrænsninger for hvem der flyttede ind.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Peter » 7/04/2007 16:14

Den er jeg med på.

Jeg prøvede blot at opstøve det mindste tegn på, at man ikke måtte aldersdiskrimere. Og det lykkedes IKKE.

Så MIN umiddelbare konklusion er stadig, er det hverken juridisk eller moralsk er forkert at alderdiskriminere, og at en forening derfor sagtens kan ændre sine vedtægter i den retning.

Men jeg har på fornemmelsen, at andre måske er uenige. Og jeg kan jo tage fejl. Der har tidligere været hurtige påstande i dette forum i stil med at "al diskrimation ud fra alder er ulovlig". Men disse påstande har været udokumenterede. Ingen har endnu henvist til konkret lovgivning eller retspraksis, der forbyder aldersdiskrimination i andelsboligforeninger.

Men det kan sagtens være, at det findes, og i så fald bøjer jeg mig gerne! ;-)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf tt2002 » 7/04/2007 19:49

Skulle der findes dokumentation om at "al diskrimination ud fra alder er ulovlig" ser jeg den gerne.

I øvrigt tak for dine oplysende og omfattende kommentarer, Peter.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Peter » 12/05/2007 15:58

Hmm - spørgsmålet døde vist lidt midt i serveromlægningen af dette forum.

Gad vide om andre kan henvise til konkret lovgivning eller retspraksis, der forbyder aldersdiskrimination i andelsboligforeninger?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf kontapus » 12/05/2007 17:26

Såvidt vides, foreligger der ikke en sådan praksis... Alder er et meget udbredt "sorteringskriterium", fx som det er tilfældet med senior-andelsboligforeninger.

Der kan naturligvis være et problem, hvis man forsøger at afskære personer der allerede står på ventelisten, hvis de i øvrigt har fået en berettiget forventning om at de ville kunne overtage en andelsbolig i foreningen. Det kommer nok an på, hvor "tæt" personen i det konkrete tilfælde er på at overtage en bolig.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf molan » 31/08/2011 14:48

Diskrimination er ulovlig, MEN andelsforeneringer er jo under foreningens friheden og kan som sådan formulere sig ud af stort set al diskrimination.

Det er et spørgsmål om kreativitet.

Diskrimination på baggrund af race eller seksuelle orientering er særskilt forbudt i hht. straffeloven og racediskriminationsloven. Ligeledes er det særskilt forbudt at diskriminere på baggrund af køn i hht. ligestillingsloven.

Men en andelsboligforenings formåls paragraf kan være formuleret så det reelt udelukker folk på baggrund af køn, nationalitet/statsborgeskab (dog ikke race) eller seksuelt orientering.

Hvor om man ikke må vurdere ud fra race, så er der mange måde af opdele på. Eksempelvis hvis foreningen har til formål at støtte folk af gammel dansk slægt (dermed har man reelt udelukkes andre racer og nationalitet, men det vil jo så om 100 år ikke længer sige af arisk oprindelse). Tilsvarende formuleringer kan tilsigtes hetro eller homoseksuelle (eks. se landsforening af bøsser og lesbiske).

Det kan også formulere noget med alder eks. junior fortboldhold eller pensionist foreninger.

Det kan altså lade sig gøre, men kan kræve lidt kreativitet. MEN der kan ikke forelskebehandles INDENFOR foreningens regler og formål. Det sikre bla. andelsbolig loven som sidestiller alle andelshaverer.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst