Sammenlægning ikke gennemført

Om reglerne for sammenlægning af lejligheder

Sammenlægning ikke gennemført

Indlægaf Petedane » 12/04/2007 01:09

I vores andelsforening har vi mulighed for sammenlægning af lejligheder.

I følge vores vedtægter, så skal der forelægge en byggegodkendelse fra kommunen inden for et halvt år og den fysiske sammenlægning skal være udført inden for et år efter overtagelsen. (Enten ved at lave hul i muren eller etablering af trappe ved vertikal sammenlægning)

Vi står nu i den situation at en andelshaver ikke har sammenlagt sine to lejligheder, men blot udlejet den ene til en ven.

Hvilke sanktioner har en bestyrelse, når en andelshaver ikke overholder sin pligt til at sammenlægge?

Kan vi eksludere vedkommende, tvinge til frasalg eller udstede dagbøder - eller noget helt fjerde?

Vi står i den særlige situation at andelskronen er steget voldsomt i de 2 år, som andelshaveren har haft begge lejligheder. Hvis vi tvinger vedkommende til frasalg, så vil hun tjene en masse penge (omkring 300.000 kr) samtidig med, at hun har gjort noget ulovligt. Kan man på nogen måde undgå at vedkommende kan komme til at tjene på sin ugerning?

Mht sanktioner, så står der blot i vedtægterne at bestyrelsen kan træffe de nødvendige sanktioner.

Men hvad er lovligt og hvad er en rimelig sanktion?
Petedane
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/10/2003 17:41

Indlægaf kontapus » 12/04/2007 12:15

Du skriver at hun nu har ejet de to andelsboliger i 2 år. Har I tidligere i den periode gjort opmærksom på, at hun handler i strid med foreningens vedtægter, og har pligt til at gennemføre sammenlægning inden for det omtalte tidsrum? Er der afgivet skriftlige advarsler/påkrav?
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Petedane » 12/04/2007 12:23

Vedkommende har indtil fornyelig siddet i bestyrelsen, hvor emnet har været diskuteret, så hun har udemærket været klar over reglerne.

Der er ikke udsendt nogle skriftlige advarsler/påkrav. Årsagen er nok, at bestyrelsen ikke har vidst hvilke handlemuligheder de har haft

Jeg er selv ny i bestyrelsen og ønsker hurtigst muligt at gøre noget ved sagen
Petedane
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/10/2003 17:41

Indlægaf Andels And » 12/04/2007 15:12

Min mening:

I er heldige i at jeres vedtægter er klare. Der skal skrives et anbefalet brev:


1) Henviser til vedtægterne
2) Er byggegodkendelse på plads? Hvorfor ikke?
3) Er lejlighederne blevet sammenlagt - hvorfor ikke?
4) Er der søgt tilladelse til udlejning i henhold til jeres vedtægter? Er lejeren folkeregistertilmeldt på kun den ene lejlighed.
5) Eksklusion er en mulighed.

Bestyrelsen burde have reageret langt før!!!

Om den kan tvangssælges, muligvis med tilbagevirkende kraft, også prismæssigt, ved jeg ikke. Andelshaveren har ikke overholdt hendes side af aftalen.

Men man kan sige at udlejningen havde nok sket alligevel, med eller uden hul i væggen.

Er det tilladt at have 2 køkkener og 2 toiletter i kommunen/foreningen når der er tale om sammenlægning?

Min første instinkt ville være rimelig bestemt brev med sidste chance, indenfor 3 mdr. I er nok nød til at søge professionel råd.

Min mening, altså!
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30


Tilbage til Sammenlægning af lejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron