Skift af valuar

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Skift af valuar

Indlægaf Veritas » 10/05/2007 22:51

Efter længere tids debat vedtog vores forening sidste år at anvende valuarvurdering. Bestyrelsen var meget imod og resultatet blev da også, at vi fik en vurdering, der lå meget lavere end de på forhånd indhentede "uofficielle" vurderinger fra fire valuarer (50-70% af de øvrige vurderinger). Valuaren har tidligeret været tilknyttet foreningen og ligger sandsynligvis under for formandens pres. Der var ikke nogen "ubehagelige overraskelser" ved selve besigtigelsen, så dette er ikke årsag til forskellene.

På den ordinære generalforsamling ønsker jeg nu at foreslå , at foreningen skifter valuar, men jeg er i tvivl om, hvordan dette gøres mest hensigtsmæssigt. Jeg har naturligvis en række saglige punkter, hvor en anden valuar kunne gøre det bedre (f.eks. ved også at kigge på sammenlignelige ejendomme og ikke kun afkastberegningen), men hvordan bør det konkret gribes an? Allerhelst vil jeg foreslå 1-2 konkrete valuarer, som har ry for at vurdere på denne måde og ikke lader sig presse, men det er jo vanskeligt for menig mand at forholde sig til, om det lige præcis skal være DEN valuar. Omvendt er jeg bange for et overordnet forslag om "at skifte valuar", da det så igen bare er op til bestyrelsen at finde en ny valuar, der så sikkert vil komme til at minde om den afsatte valuar.

Har I nogen gode råd eller evt. gjort jeres egne erfaringer?
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf pm » 11/05/2007 08:57

- få tallene ud i det åbne !!!-

det er muligt at kontakte en valuar og få et uforpligtende estimat - valuaren skal bruge meget få tal...lav derefter enten et opslag i alle opgangene eller runddel til de enkelte andelshavere hvor alle sort på hvidt kan se hvad de går glip af ....

Hvis du vil være sikker på at tallene er så høje som muligt så er det valuar Wissmann men mindre kan vel også gøre det...:-)

Det vigtigste er at få tallene ud til alle andelshaverne så jeres formand ikke har total kontrol over den del af processen....

mvh

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf Veritas » 11/05/2007 09:06

Jeg er helt enig. Tallene VAR også ude i det åbne sidste år pba. fire uforpligtende estimater og der var da også en del, der brokkede sig over, at den endelige vurdering lå så meget under de andre. Jeg har naturligvis også tænkt mig at vise tal fra valuarer i år, men det er mere fremgangsmåden jeg er i tvivl. Bør jeg foreslå en specifik valuar eller vil folk så tænke på hvad der stikker under?
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf Peter » 12/05/2007 16:06

Det lyder som en historie, man desværre har hørt før - en bestyrelse, der bevidst modarbejder generalforsamlingens beslutning.

Et forslag om skift af valuar kunne måske være formuleret, så du bare foreslår at foreningen skifter til "en hvilken som helst af de 4", der har givet fornuftige estimater. Det er måske bedre end at foreslå een specifik.

Er administrator/advokat og revisor også i lommen på bestyrelsen, eller er der evt. hjælp at hente der?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Veritas » 12/05/2007 16:29

Administrator er i forholdsvis høj grad allieret med bestyrelsen, så her er der ikke megen hjælp at hente. Jeg synes umiddelbart, at din foreslåede formulering lyder god, men er så bange for at det bliver vurderingsprisen, der er afgørende for bestyrelsens endelige valg i stedet for den valuar, der sandsynligvis kommer med den højeste vurdering (der er trods alt stadig en del forskel på de indhentede uforpligtende tilkendegivelser).
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron