Andelsboligen i fare - Politikens røde kampagne-journalistik

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Indlægaf j » 18/06/2007 20:56

Lidt mere stof vedr. et hot emne ANDELSBOLIGERNE

http://borsen.dk/bolig/nyhed/111091/newsfeeds/rss/

Der går ikke længe inden politikerne gør det op til hver enkel andelsforening at konvertere til ejerbolig

JA TAK LAD DET BARE KOMME
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf Andels And » 18/06/2007 23:05

Ja...det blev diskuteret ved aftenens bestyrelsesmøde...Vi besluttede os for at have bindende forhånds svar fra skat før vi sælger den sidste lejelejlighed.

Tak 4ndelshaveren!
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Re: En lille bombe

Indlægaf AB KBH 2100 » 19/06/2007 10:07

4ndelshaveren skrev:Ja, det er en lille bombe, men udbasuneret som en brintbombe

http://www.business.dk/article/20070618 ... /70618050/


Sålænge man blot genudlejer den allersidste lejlighed når den bliver ledig i stedet for at sælge den, så kan avancebeskatningen fortsat udskydes.
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Re: En lille bombe

Indlægaf 4ndelshaveren » 19/06/2007 12:04

AB KBH 2100 skrev:
4ndelshaveren skrev:Ja, det er en lille bombe, men udbasuneret som en brintbombe

http://www.business.dk/article/20070618 ... /70618050/


Sålænge man blot genudlejer den allersidste lejlighed når den bliver ledig i stedet for at sælge den, så kan avancebeskatningen fortsat udskydes.


Så gælder situationen i artiklen jo heller ikke. Det er derfor det altid er økonomisk at have en lejelejlighed tilbage.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 19/06/2007 13:13

Vi har indskrevet i vedtægterne at der altid skal beholdes en lejelejlighed af samme grund...

Er det iøvrigt korrekt opfattet at det er nok at have et erhvervslejemål tilbage?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/06/2007 13:48

Er det iøvrigt korrekt opfattet at det er nok at have et erhvervslejemål tilbage?


Ja.

Udlejning af et lille bitte kælderrum til næsten ingen leje kan muligvis ikke betragtes som et tilstrækkeligt erhvervslejemål.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf pm » 4/08/2007 14:01

Jeg tilslutter mig PeterLib´s indlæg højere oppe at des flere der køber til de ”nye” og højere priser – des flere vil komme i klemme ved et politisk indgreb.

Derfor tror jeg hverken, at der kommer et indgreb, som fastfryser vurderingerne eller tilbagefører den seneste offentlige vurdering. Der er megen medieomtale p.t. - men hvad er status? – der er sket en markant stigning af andelsboligværdierne – OG der har været skrevet mere om andelsboliger i år end i de forgående 10 til sammen – som Peter har gjort opmærksom på har der været massiv negativ optik fra såvel DR som Politiken, og at der fra begge medier kommer den ene misforståelse efter den anden omkring hvordan økonomien i en andelsboligforening fungerer.

MEN er det ikke normalt ? - at folk ikke helt forstår hvordan økonomien i en andelsforening er skruet sammen? Jeg må bruge alle mine pædagogiske evner når jeg skal forklare folk hvad en andelsboligforening er -og det vel at mærke ofte til folk der selv bor i en andelsforening.....!!!!!

Jeg tror at mange på forhånd lukker ørerne fordi de opfatter det som besværligt at sætte sig ind i - og at andelsboligen for de fleste står som en mærkelig ”klon” mellem ejer og lejerformen.

Trods DR og Politikens mange misforståede sensationsoverskrifter, er der kommet fokus på andelsboligen og mange politikere er ved at danne sig en holdning – jeg tror at den negative holdning vil fortsætte et stykke tid endnu, men at ”høje” priser på andele er kommet for at blive. Mit bud er at om et års tid begynder der at komme artikler omkring de positive sider ved at andelsmarkedet er ”åbnet op” og at man er kommet væk fra det gamle lukkede system hvor man skulle have forbindelser for at få en bolig, og jeg tror at dette langsomt vil påvirke de politiske holdninger.

Nok er mange partiers udtalelser lige nu præget af den megen negative omtale men partiernes holdning til andelsboligen har fået en højere prioritet og som vi så ved den seneste høring i folketingets boligudvalg omkring netop andelsboliger så var det ikke de elementære misforståelser der var på dagsordenen, men at begge lejre kom på banen.

Jeg opfatter det som at der er skred i tingene og at al medieviraken bidrager at sætte andelsboligen på listen over politiske emner. Misforståelserne skal nok blive ryddet af vejen - jeg har skrevet en kort mail til formanden for boligudvalget hvor jeg kommenterer hendes udtalelser.

PM

Som et p.s. til trådstarters overskrift så er det min opfattelse at de faktuelt ukorrekte indslag og indlæg fra DR´s og Politikens side er grundet i uvidenhed og manglende indsigt i emnet - og det at både ABF og ABLO ikke udsender presse meddelser omkring disse, opfatter jeg som en "flagning" af at de ingen interesse har i at der kommer den mindste positive omtale af de nye værdier.
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf AB KBH 2100 » 6/08/2007 09:45

God vurdering af situationen pm. Jeg tilslutter mig fuldt ud. Det er tydeligt at mange på både højrefløjen og venstrefløjen i dansk politik samt i venstrefløjspressen (politikken og DR) og ikke mindst almindelige andelshavere ikke har læst specielt godt på lektien. Dertil er der for mange eksempler på udtalelser på baggrund af følelser og reflekser. Hvis der laves et indgreb, der stiller andelshavere dårligere end ejerboliger rent skattemæssigt, så er jeg også fortrøstningsfuld i forhold til, at det i sidste ende vil gå op for folk, at de er blevet manipuleret. Dette vil så igen afføde nogle kritiske journalist artikler og sende politikkerne på tilbagetog når stemningen vender. Men vi skal nok trækkes med uimodsagte dogmer, så som: "at maksimalpriser er godt for boligmarkedet" og "at der skal avanceskat på andelssalg", samt at "andelsforeninger skal tilbage til udgangspunktet" lidt endnu før det vender. Og dette skyldes i høj grad at ABF og ABLO fortsat er befolket med gamle socialdemokrater med et tankesæt som på Anker Jørgensens tid. I takt med at København og Århus befolkes med yngre, bedre uddannede og mere internationalt tænkende mennesker, så vil den bastion imidlertid og falde...
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Foregående

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron