Overdrevne hensættelser

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Overdrevne hensættelser

Indlægaf B 2 » 27/04/2004 14:20

Jeg bor i en forening hvor bestyrelsen af idealistiske grunde forsøger at holde andelskronen så lav som overhovedet muligt. Deres redskab til dette er opsættelse af reserver til fremtidige forbedringer. Der er ikke planlagt nogle fremtidige forbedringer.

Off. vurdering 10.800.000
Prioritetsgæld 4.500.000
Fremtidig udvendige forbedringer 4.500.000
Anddelsværdi 1.800.000

Jeg har egentlig ikke noget problem med at der er forudset forbedringer, og at man på den måde undgår at udhule andelsværdien den dag de kommer, men jeg synes at hensættelser i denne størrelsesorden er uden for alm. sund fornuft.

Er der lovhjemmel til på den måde kunstigt at holde andelskronen nede ved at opsætte reserver helt ude af proportioner?

I tilfælde af et salg vil jeg efter dette regnskab skulle sælge min andel til en pris svarende til 28% af den reelle værdi, jeg ved at hvis det var fast ejendom jeg handlede imellem familie var dette ikke lovligt, er det det så i dette tilfælde??
B 2
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/04/2004 14:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/04/2004 00:14

4.500.000 kr. er et stort tal, men hvis ejendommen trænger til nyt tag, vinduer og facade kunne det godt komme til at svare til udgiften.

Andelsboligloven har bestemmelser om maksimalpris, men ingen regler om minimalpris. Det er derfor ikke ulovligt at sælge til en pris der er lavere end lovens pris.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster